| کد مطلب: ۱۰۳۹۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

صدای عادل از سیما حذف شد!

آرمان ملي- حميد شجاعي: رويکردهاي برخي مديران صدا و سيما در هر دوره‌اي باعث شده تا آنچه در واقع توليد و نشان داده مي‌شود نه ذائقه و خواست مردم که بيشتر بر مبناي خواست و اراده مديران باشد. لذا بر مبناي همين امر است که يک برنامه تلويزيوني نيز بدون هيچ‌گونه دستوري دست به مميزي مي‌زند و نام شخصي را از برنامه حذف مي‌کند. در تازه‌ترين اتفاق مديراني که عادل فردوسي پور را در شبکه سه برنمي‌تافتند اخيرا صداي وي را نيز از روي گزارش‌ فوتبال حذف کردند.

جايگاه از دست رفته

شايد اگر از خوشبين‌ترين مخاطبان صدا وسيما در قامت رسانه‌ملي در روز‌هاي ابتدايي روي کارآمدن مديران جديد اين پرسش مطرح مي‌شد که آينده رويکردي و عملکردي اين سازمان در دوره جديدي چگونه خواهد بود و چه تحول مثبتي در روند امور انجام خواهد شد شايد کسر قابل توجهي از آنها به اين نکته اشاره مي‌کردند که به احتمال فراوان شاهد بازگشت بسياري از چهره‌هاي محبوب به قاب تلويزيون و باز توليد برنامه‌هاي مورد پسند جامعه خواهيم بود. اما امروز با گذشت ماه‌ها از روي کارآمدن مديران جديد در راس صدا وسيما اگر اين پرسش مجددا تکرار شود اين بار ديگر نه تنها منتقدان بلکه حتي حاميان نيز به نوع رويکرد‌ها و سياست‌ها صداو سيما انتقاد وارد مي‌کنند. چراکه نتيجه حاصله طي ماه‌هاي اخير به وضوح نشان داده که اساسا قرار نيست رويکردها و سياست‌ها تغيير کند و روند امور به همان روال سابق پيش خواهد رفت. اين در حالي است که امروزه خود مسئولان و مديران صداو سيما به اين نکته معترفند که تلويزيون با ريزش مخاطب روبه‌رو است و اگر هم نباشد برخي برنامه‌هاي فصلي، مناسبتي، ترکيبي يا مسابقه محور پرمخاطب مثل خندوانه، عصر جديد يا پخش زنده برخي مسابقات فوتبــال تلويزيون رسما مخاطب خود را از دست مي‌دهد. صدا و سيمايي که زماني به عنوان نخستين و تاثير‌گذار‌ترين‌ رسانه کشور فعاليت مي‌کرد؛ امروز به جهت برخي سياست‌ها، تصميم‌گيري‌ها به دومين رسانه مرجع مورد وثوق و رجوع مردم تبديل شده است. جالب اينکه در عصر ارتباطات، اطلاعات و گسترش روزافزون شبکه‌هاي اجتماعي که قابليت ارائه و جست‌وجوي محتواهاي صوتي و تصويري با کيفيت‌هاي بالا را دارند صداوسيما هنوز هم با همان نوع رويکرد سابق خود پيش مي‌رود و تجديدنظري در خصوص نوع مديريت، محتواهاي توليد شده و مهم‌تر از همه مناسب ذائقه مخاطب نمي‌کند. اين در حالي است که اين سازمان تلاش مي‌کند تا ساير پلتفرم‌ها و برنامه‌هاي مبتني بر صوت و تصوير فراگير را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. چه اينکه سازمان تنظيم مقررات رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير موسوم به «ساترا» اخيرا به مساله سريال‌ها و فيلم‌هاي شبکه نمايش خانگي هم ورود کرده است. به نظر مي‌رسد که مديران صداو سيما يا بر اساس ذائقه و سليقه مخاطب بايد پيش بروند يا اينکه با محوريت سياست‌هاي خود به فعاليت بپردازند. اگر شکل اول باشد مي‌توان اميدوار بود که با برخي تغييرات و بازگشت چهره‌هاي محبوب و برنامه‌هاي پر طرفدار؛ مخاطبان سيما بازگردند. اما اگر روند موجود اصلاح نشود و در بر همان پاشنه سابق بچرخد مخاطبان تلويزيون نيز کم کم ريزش خواهد کرد. لذا به نظر مي‌رسد که مسئولان صداوسيما بايد با نگاه باز و رويکردهاي جديد و جامعه‌محور پيش بروند تا باز هم جايگاه خود را نزد جامعه بازيابند.

از فردوسي پور تا خاتون

رويکردها برخي مديران صداوسيما سال‌هاست که موجب شده تا چهره‌هاي محبوب و برنامه‌هاي پرمخاطب و جريان‌ساز رخت بربندند و عطاي حضور و کار در تلويزيون و ساير مجموعه‌هاي رسانه‌ملي را به لقايش ببخشند. پس از ماجراهاي عادل فردوسي پور؛ مجري، تهيه‌کننده و چهره محبوب و نام‌آشناي عرصه رسانه با مديران صداوسيما و حذف او وبرنامه‌ جريان سازش پس از بيش از دو دهه از شبکه 3 سيما گويا مديران يک گام به پيش نهاده‌اند و جداي از شبکه 3 عادل در شبکه ورزش نيز با محدوديت‌هاي مواجه شده است. ماجرا از اين قرار است که شبکه ورزش در روزهاي تعطيلي مسابقات ورزشي اقدام به پخش فوتبال‌هاي خاطره‌انگيز کرده و هر روز مسابقات قديمي و جذاب را پخش مي‌کند. آن‌ها روز گذشته بازي معروف بارسلونا و پاري‌سن‌ژرمن که با برتري 6 بر يک آبي و اناري‌ها به اتمام رسيد را پخش کردند و نکته عجيب پخش اين مسابقه با صداي يک گزارشگر جديد بود. در حالي که در زمان پخش زنده تقابل دو تيم عادل فردوسي‌پور گزارش آن را بر عهده داشت و جمله معروف «چيه اين فوتبال» هم از همين گزارش عادل به‌دست آمد که مدت‌ها نقل محافل بود. اما صداوسيمايي‌ها در بازپخش اين بازي ترجيح دادند اين بار به جز خود عادل حتي صداي عادل را هم حذف کنند و صداي ديگري را جايگزين کنند. البته اين فقط عادل فردوسي‌پور يا ساير چهره‌ها و برنامه‌ها نيستند که با چنين محدوديت‌هايي مواجهند؛ بلکه چنين مسائلي اخيرا در برخي سريال‌هاي تلويزيوني و شبکه نمايش خانگي نيز به چشم مي‌خورد. جايي که سريال خاتون از شبکه نمايش خانگي نيز با تذکر ساترا مواجه شده است. به‌تازگي خبري مبني بر تذکر صداوسيما به پلتفرم نماوا درباره سريال «خاتون» در برخي رسانه‌ها منتشر شده است که به بخشي از گفت‌وگوي محمدحسن شانه‌ساززاده، مديرعامل نماوا اشاره دارد که مي‌گويد صداوسيما تذکر داده ‌است که در سريال «خاتون» چرا به جاي اينکه بگوييد متفق‌ها، گفتيد روس‌ها از شمال وارد ايران شدند؟ پيرو اين خبر روابط عمومي نماوا گفته اين مصاحبه در توضيح چالش‌هاي آن دوران با مديريت وقت سازمان ساترا بوده است. در همين راستا چندي پيش مهدي صباغ‌زاده کارگردان سينما و تلويزيون بيان کرد: «سليقه‌هاي شخصي که از جانب ساترا روي پلتفرم‌ها اعمال مي‌شود باعث شده ذائقه مخاطبان تغيير کند و به سمت ماهواره بروند.» حال بايد ديد اساسا عزمي براي اصلاح اين نوع رويکردها وجود دارد .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار