| کد مطلب: ۱۰۳۹۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

هراس برخی اصولگرایان از توصیه‌های رهبری

آرمان ملي - مطهره شفيعي: برخي مواقع موضوعاتي در جامعه سبب چالش مي‌شود که با ورود مقام معظم رهبري وضعيت مشخص و ابهامات برطرف مي‌شود مانند موضوع حجاب يا فعاليت‌هاي اقتصادي. مقام معظم رهبري اخيرا ائمه‌جمعه را به نظارت بر سلامت اين ستادها سفارش کردند و با تأکيد بر پرهيز از ورود در فعاليت‌هاي اقتصادي، خاطرنشان کردند: «از فعاليت اقتصادي حتي به‌عنوان تأمين هزينه‌هاي نماز جمعه بايد اجتناب شود، چراکه آثار منفي ورود بعضي از آقايان محترم به اين فعاليت‌ها، هنوز هم دامن‌گير نظام اسلامي است.» آنچه ايشان فرمودند نه تنها ابهامي نداشت، بلکه نگراني بسياري از وفاداران به کشور بود. 7 مرداد هم امام جمعه رشت با اشاره به اينکه ائمه جماعات نبايد در فعاليت‌هاي اقتصادي مشارکت داشته باشند، گفته بود: « اين فعاليت‌ها به نظام اسلامي هزينه وارد مي‌کند.» بنابراين مشخص است که نگراني‌‌اي درباره فعاليت اقتصادي برخي ائمه جمعه وجود دارد که علاوه بر رهبري، برخي ائمه جمعه هم نسبت به آن هشدار مي‌دهند. محسن پيرهادي طي يادداشتي در رسالت با عنوان نگران چه باشيم؟ نوشت: «ديدار ائمه جمعه با مقام معظم رهبري و بيانات ايشان، حاوي نکات و رهنمود‌هاي متعددي بود که چند نکته از آن بدين شرح است؛ رهبر معظم انقلاب، ائمه جمعه و ستاد‌هاي نماز جمعه را به‌ صورت مطلق از فعاليت اقتصادي منع کرده و حتي تأکيد کردند که در جهت تأمين هزينه‌هاي برگزاري نماز جمعه نيز به سمت فعاليت اقتصادي نروند. ايشان اضافه کردند که هنوز هزينه‌هاي برخي فعاليت‌هاي اين‌چنيني از دامن نظام پاک نشده است. اين نکته مي‌تواند به بسياري از دستگاه‌هاي ذي‌نفوذ و صاحب قدرت در کشور قابل‌تعميم باشد. ورود به عرصه اقتصاد براي نهاد قدرت، معمولا مفسده برانگيز است و اگر هم بخواهد سالم باشد، ضرورت ورود به اين عرصه، رقابت‌پذيري با ديگر بازيگران زمين اقتصاد است. مصلحت امام‌جمعه، ستاد نماز جمعه يا هيچ فرد و دستگاه مشابهي که قرار است به فرمايش مقام معظم رهبري، نسبت به جامعه همچون پدر باشد، ورود به رقابت با افراد و گروه‌هاي جامعه، ولو رقابت سالم نيست و اين مساله آنها را از هدف اصلي دور مي‌کند.» آنچه جهان‌نيوز نوشت قابل تامل است: «داشتن طهارت اقتصادي در ديدگاه رهبري براي ائمه جمعه آنقدر مهم است که ايشان با فعاليت اقتصادي حتي به ‌عنوان تأمين هزينه‌هاي نماز جمعه نيز مخالف هستند. عدم غفلت از اين مساله آنجا اهميت پيدا مي‌کند که بدانيم که فعاليت اقتصادي تعداد معدودي از ائمه جمعه در برخي نقاط کشور، سال‌هاست به عنوان يک منبع توليد شبهه و زمينه‌ساز تخريب جمهوري اسلامي به صورت منطقه‌اي بوده و همچنان نيز برخي موارد ادامه دارد. در اين ميان اين هنر مديريتي امام جمعه نيز است که با به صحنه آوردن مردم به جاي فعاليت اقتصادي مستقيم هزينه‌هاي برگزاري نماز جمعه را به صورت کاملا مردمي و بدون ايجاد شبهه تامين کند. از سوي ديگر بديهي است که يکي از وظايف قطعي ائمه جمعه، نظارت مستمر بر سلامت اقتصادي ستادهاي خود و پيرامون‌شان هست و نبايد از آن غافل شوند.»

توصيه‌هايي درباره حجاب

از سوي ديگر مقام معظم رهبري با اشاره به مطرح شدن موضوع حجاب در خطبه‌هاي نماز جمعه در هفته گذشته و همچنين در فضاي مجازي و رسانه‌ها، خاطرنشان کردند: «در اين موضوعات بايد بسيار متين و منطقي و به دور از احساسات بي‌مورد، ورود کرد و بايد با دلايل روشن، آن منطق استعماري غربي افشا و تبيين شود.» حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي، تبيين همراه با متانت و اِتقان را در موارد ديگر نيز ضروري دانستند و افزودند: «ممکن است در منطقه‌اي ناهنجاري وجود داشته باشد که امام‌جمعه با در نظر گرفتن همه ملاحظات، تصميم به مطرح کردن آن در نمازجمعه دارد که بايد با کيفيت مناسب و متناسب با جايگاه امام‌جمعه باشد.»

از آتش به اختيار تا تشويق به پنهان کاري

با فرا رسيدن تابستان فعاليت‌هايي در راستاي مبارزه با بدحجابي آغاز مي‌شود و گشت ارشاد وظيفه خود مي‌داند به اين موضوع ورود داشته باشد. از سوي ديگر برخي ائمه جمعه به اين موضوع ورود کرده و اظهاراتي دارند که سبب انتقاد مي‌شود. امام جمعه اصفهان گفته بود: «اگر کسي منکر حجاب شود در اسلام و دين او بايد شک کرد و نمي‌شود کسي مسلمان باشد اما بگويد حجاب و نماز واجب نيست و در آيه 55 سوره مائده ذکر شده است که زنان، دختران و زنان مسلمان جلابيب يا همان چادر به سر کنند. افرادي که در حجاب کوتاهي مي‌کنند در از بين بردن اسلام قدم برمي‌دارند» احمد خاتمي امام جمعه تهران گفته که « از نظر ما هم دزدي و اختلاس گناه به شمار مي‌رود و هم بي‌حجابي گناه است. اتفاقا بسياري از بي‌حجاب‌ها زن‌ها و بچه‌هاي همان دزدها هستند. اقدامات خودسرانه براي مقابله با بي‌حجابي هم خلاف شرع بوده و هم صددرصد ضد حجاب است.» برخي رفتارهاي گشت ارشاد هم سبب انتقاداتي شده که نمونه بارز آن التماس يک مادر براي آزادي دختر بيمارش بود. به رغم دلجويي نيروي انتظامي از اين مادر اما حساسيت‌ها به عملکرد گشت ارشاد بيشتر شد. نکته قابل تامل آنجاست که برخي بجاي نگاه آسيب شناسانه به برخوردهاي اينچنيني با افراد، بر پنهان کردن واقعيت تاکيد دارند مانند قائم مقام حزب موتلفه که گفته است: «ايجاد دوقطبي در موضوع برخورد با بي‌حجابي و ساخت و انتشار کليپ‌هاي تحريک کننده عليه گشت ارشاد در اوج موفقيت ديپلماسي ايران، توطئه دشمنان و منافقين داخلي و خارجي براي کم رنگ کردن موفقيت‌هاي نظام در جهان است.» حميدرضا ترقي افزود: « بي‌حجابي و سست کردن مقابله با عدم رعايت قانون عفاف وحجاب به بهانه‌هاي ساختگي گشت ارشاد، همگي مقابله ضد انقلاب با جامعه سازي اسلاميست و نبايد در برابر آن عقب نشيني کرد.» شايد قابل تامل‌ترين اظهارات ائمه جمعه درباره حجاب را بايد مرتبط با آنچه دانست که امام جمعه مشهد در ارديبهشت ماه مطرح کرد. آيت‌ا... علم الهدي گفته بود: « نهي از منکر بر همه واجب است و بي‌تفاوتي درباره بي‌حجابي جايز نيست، نبايد منتظر ورود نيروي انتظامي در اين راستا بمانيد، همه بايد در اين موضوع احساس وظيفه کنند.» اين اظهارات برخورد آتش به اختيار تعريف شد. نمي‌توان منکر آن شد با رويکرد برخي درباره حجاب، حساسيت‌هاي جامعه افزايش يافت به نحوي که برخي نتيجه اظهارات را شکاف در جامعه عنوان کردند که شايد به همين دليل بود که حجت‌الاسلام نوري سخنگوي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه کشور در 4 مرداد تاکيد کرد: «در بيان فرضيه‌هاي فقهي و نکات اخلاقي مواظبت کنيم در جملات و کلمات احيانا به اين دوگانه‌سازي دامن نزنيم و به افکار عمومي و عواطف جامعه زنان و بانوان ايراني خدشه وارد نشود و جريجه‌دارشان نکنيم؛ زيرا التهابات بالاست و حساسيت‌ها زياد شده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار