| کد مطلب: ۱۰۳۹۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد

حبیـــب هنـــر ایـــران پر کشیـــد

حبيب‌ا... صادقي، هنرمند پيشکسوت نقاش، کاريکاتور و گرافيک صبح چهارشنبه (پنجم مردادماه) به‌علت عارضه قلبي دار فاني را وداع گفت. حبيب‌ا... صادقي در سال 1336 در خانواده‌اي سنتي در محله تهران‌نو چشم به جهان گشود. از همان سال‌هاي کودکي در محل کار پدر با نام روزنامه اطلاعات آشنا شد، سال‌ها بعد او و يکي از برادرانش به‌عنوان روزنامه‌نگار در بخش تحريريه مشغول به‌کار شدند. وي نخستين‌بار نقاشي را در 8 سالگي شروع کرد و از همان دوران جرقه‌هاي علاقه وافرش به نقاشي براي همگان روشن شد.

جزئيات مراسم خاکسپاري

مراسم خاکسپاري و تشييع پيکر حبيب‌ا... صادقي، روز شنبه، هشتم مردادماه برگزار خواهد شد. اين مراسم رأس ساعت 9و30 دقيقه صبح شنبه از ابتداي خيابان مظفر (روبه‌روي در موسسه صباي فرهنگستان هنر) تا موزه فلسطين تشييع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.

پيام‌هاي تسليت

در پي اين فقدان پيام‌هاي تسليتي از سوي مديرن و متوليان حوزه فرهنگ و هنر منتشر شده است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امورهنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير مرکز هنرهاي تجسمي، رئيس فرهنگستان هنر، مديرعامل صندوق اعتباري هنر؛ رئيس حوزه هنري، رئيس بنياد فرهنگي روايت فتح، رئيس موزه هنرهاي معاصر تهران، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و... در پيام‌هايي جداگانه‌اي درگذشت حبيب‌ا... صادقي، هنرمند پيشکسوت نقاش؛ کاريکاتور و گرافيک را تسليت گفتند. محمدمهدي اسماعيلي نوشت: استاد حبيب‌ا... صادقي هنرمند برجسته عاشورايي، چهره ماندگار هنر انقلاب و دفاع مقدس و قلم طلايي هنر ايران در آستانه ماه محرم تن را در ميان زمينيان رها کرد، بر هُماي جان نشست و از عالم خاک پَرکشيد تا بال در بال ملائک در پيشگاه معبودِ ازلي جايگاهي رفيع و مقامي شامخ يابد. زنده‌ياد «حبيب‌ا...» که با زبان شيواي هنر، پاي آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ايستاد و جلوه‌هايي از زيبايي دين را به زبان تصوير نشان مي‌داد؛ تصويرگر پيشاهنگ جبهه‌ هنري انقلاب و مقاومت و جويبار زلال هنر ايران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاريکي و روشنايي را بازنمايي مي‌کرد. هنرمندي که توش و توان خود را در راه ثبت حقيقت از منظر ولايت و بيان هنرمندانه‌ي آن چه در تاريخ انقلاب اسلامي رقم خورده بود، صرف کرد و جان‌هاي خسته‌ مردمان عصرجديد را با هنر ديني و انقلابي آشنا ساخت. اين هنرمند در دوران فعاليت درخشان خود خدمات و زحمات بسياري در عرصه ترويج فرهنگ و هنر قرآني کشيد و در خلق آثار ماندگار و جاودان همتي وافر گماشت. آثار بي‌بديلش، برجوشيده از روحيه انقلابي و مُلهم از تعاليم قرآن و سرشار از جسارت، نوآوري و زيبايي بود. او همواره در قامت يک هنرمند انقلابي و دلسوز، از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن پاسداري کرد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: استاد صادقي در دوران پيروزي انقلاب و دفاع مقدس با آثارش در کنار مردم بود و باورها و آرمان‌هاي مردم را نقش زد و تا آخرين ثانيه‌هاي زندگي در کارگاه با صفاي خويش با حرفه پرمخاطره خود مأنوس بود و لحظه‌اي از ايفاي صحيح آن دريغ نورزيد. از نقاشي‌هاي انقلابي پيش از انقلاب تا کاريکاتورهاي جسورانه‌اش عليه منافقين مسلح در دهه 60، تا نقاشي کم‌نظيرش درباره فلسطين و قدس شريف تا تلاش مجاهدانه همه اين سال‌هاي استاد در آخرين تابلوي نقاشي کم‌نظيرش با عنوان «در رثاي سيمرغ» درباره سردار شهيد سليماني، پايمردي اين هنرمند بزرگ در انعکاس باورهاي اسلامي و انقلابي در نقاشي قابل مشاهده است. وي تصريح کرد: اين جانب دوستي عميقي با اين هنرمند بزرگ داشتم و طي ديدارهاي اخير بناي همکاري جدي براي فعاليت‌هاي برون‌مرزي و ماموريتي فرهنگي در خارج از کشور بود؛ ولي چقدر زود به ناگزير وقـــت عزيمتش فرا رسيــد و مرغ جانش از قفس تن بيرون رفت و از منــزلگاه خويــــش تـا اقيانوس بي‌کران سفر کرد و اينک ما هنرمند بزرگي را از دست داده‌ايم. اسماعيلي پيام خود را اينگونه پايان برد: با اندوه و دريغ فراوان درگذشت اين هنرمند پيشکسوت عرصه نقاشي، کاريکاتور و گرافيک انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را مقام معظم‌رهبري، خانواده محترم آن مرحوم، همسر ايشان و ساير بازماندگان و ياران همراه ايشان و همه‌ اصحاب هنر انقلاب تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوندِ جان آفرين مي‌خواهم روح پاکش را در فردوس برين زانو به زانوي اولياي حق به آسودگي و آرامش برساند و به بازماندگان آن مرحوم شکيبايي، سلامتي و عزت دنيا و آخرت عنايت فرمايد.

خسارتي جبران‌نشدني

بهمن نامورمطلق، رئيس فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران نيز در پي درگذشت حبيب‌ا... صادقي، عضو پيوسته اين فرهنگستان، پيام تسليتي منتشر کرد. متن اين پيام بدين شرح است: إِنَّالِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ خبر درگذشت ناباورانه استاد حبيب‌ا... صادقي، عضو پيوسته و رئيس گروه تخصصي هنرهاي تجسمي فرهنگستان هنر، هنرمند خلاق و خوش‌خُلق، جامعه هنري و علمي کشور را در سوگ و سوزي عميق فروبرد. او هم در حوزه آفرينش و هم در حوزه آموزش هنر، نقشي موثر و ارزشمند از خود بر جاي گذاشت. آخرين اثر او، اثر عظيم «در رثاي سيمرغ تجلي»، راوي سِير تاريخي رشادت‌هاي ايران‌زمين بود؛ اثري که نقش دليرمردان اين مرز و بوم را بر بومِ نقاشي ماندگار ساخت. فقدان او خسارتي جبران‌نشدني به جامعه هنرهاي تجسمي است. فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران درگذشت حبيب‌ا... صادقي، را به خانواده داغدار او، شاگردان و دوستدارانش و جامعه هنري و دانشگاهي کشور تسليت مي‌گويد و از درگاه الهي غفران واسعه براي ايشـــان و صبــــر و سلامت بــــراي عزيزانش خواستار است. روحـــش شــاد و يــادش گرامي باد!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار