| کد مطلب: ۱۰۳۹۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد

زمستان احزاب در تابستان

فعاليت احزاب و تشکل‌هاي سياسي اين روزها صرفا به بيانيه دادن محدود شده است. ايسنا نوشت؛ برخي احزاب نيز صرفا فعاليت داخلي داشته و ارکان خود از جمله شوراي مرکزي و دبيرکل را تغيير داده‌اند. احزاب اصلاح‌طلب با توجه به اينکه در قدرت حضور ندارند، رويکرد انتقادي به سياست‌هاي جاري کشور به‌خصوص در زمينه اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجي داشته و در مقابل، اصولگرايان که در نهادهاي انتخابي حضور دارند يا نسبت به سياست‌هاي در حال اجرا سکوت کرده يا در حال دفاع از آن هستند. در ادامه فعاليت‌هاي اخير برخي احزاب مهم کشور را مرور مي‌کنيم:

حزب موتلفه اسلامي:

اين حزب قديمي هم در حال حاضر فعاليت ندارد و عمده بروز فعاليت آنها به مواضع هفتگي آنها برمي‌گردد. موتلفه اگرچه حامي دولت است، اما دبيرکل اين حزب اخيرا نسبت به عملکرد وزير صمت انتقاد داشته است. در زمينه مذاکرات هسته‌اي هم موتلفه مخالفت خود «با مذاکراتي که بوي سازش بدهد را اعلام کرده است.».

جامعه اسلامي مهندسين:

در روزهاي اخير پانزدهمين مجمع عمومي جامعه اسلامي مهندسين با حضور اعضاي اين تشکل و نماينده وزارت کشور برگزار شد و اعضاي جديد انتخاب شدند. محمدرضا باهنر، محمدرضا پورابراهيمي، عليرضا خجسته پور، احمد نيکفر، محمدمهدي زاهدي، سيد مهدي هاشمي، حميدرضا فولادگر و جبار کوچکي نژاد از مهم‌ترين اعضاي انتخاب شده هستند.

کارگزاران سازندگي:

حزب کارگزاران پس از تغيير دبيرکل خود که چند ماه از آن مي‌گذرد، دچار تحول چشمگيري نشد، اين حزب مواضع خود را از طريق روزنامه سازندگي اعلام کرده و در اين مدت اخير نسبت به بازداشت مصطفي تاجزاده، گشت ارشاد و برخي عملکردهاي دولت به خصوص در زمينه اقتصادي به بيان نقطه نظرات خود پرداخت.

اتحاد ملت:

اين حزب اصلاح‌طلب که آذر منصوري دبيرکل آن است، در روزهاي اخير گزارشي از حادثه متروپل آبادان را تهيه و بخش‌هايي از آن را منتشر کرده است. اتحاد ملت در اين گزارش از قوه قضائيه خواسته است که «نسبت به تشکيل پرونده و برگزاري دادگاه علني با حضور خانواده جانباختگان و خبرنگاران، براي رسيدگي به اتهامات نهادها و اشخاص دست اندرکار و موثر در عواملي که منجر به فروريزي ساختمان شده، اقدام کند.» دبير کل حزب اتحاد ملت هم مانند ديگر تشکل‌هاي سياسي همفکر خود نسبت به عملکرد گشت ارشاد انتقاداتي را مطرح کرده است‏.

حزب نداي ايرانيان:

اين حزب اخيرا هفتمين کنگره خود را برگزار کرد. صادق خرازي دبيرکل سابق، از اين حزب جدا شد و شهاب طباطبايي دبيرکل شد. نداي ايرانيان در تازه‌ترين موضع خود خواهان پاسخگويي دولت نسبت به عملکرد يکساله خود شد. اين حزب در سالگرد انتخابات هم بيانيه انتقادي نسبت به دولت منتشر کرد. نداي ايرانيان در بخشي از اين بيانيه اعلام کرد که «صميمانه اميدوار است حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي بتواند به وعده‌هاي خود عمل کرده و با حل مشکلات معيشتي، کام مردم ايران را شيرين کند و...»

حزب جمهوريت ايران اسلامي:

کميته سياسي اين حزب اخيرا در حال تهيه پيشنهاد خود براي اصلاح قانون احزاب است. همچنين اين حزب منتقد بازداشت مصطفي تاج‌زاده بوده است. منتجب‌نيا دبيرکل اين حزب هم نسبت به طرح برخي مسائل از تريبون نماز جمعه درباره موضوع حجاب انتقاد کرد. همچنين در چند ماه اخير مجمع روحانيون مبارز اولين جلسه حضوري خود پس از همه‌گيري کرونا را برگزار کرد. حزب اعتماد ملي هم پس از مخالفت با استعفاي حضرتي دبيرکل خود، فعاليت موثري نداشته است اما به لحاظ تشکيلات داخلي به دنبال اصلاح اساسنامه و کاهش تعداد اعضاي شوراي مرکزي خود است. واقعيت اين است که جايگاه احزاب در کشور ما در قانون اساسي ديده شده، اما احزاب جايگاهي در نظام انتخاباتي ندارند و خود احزاب هم در ايفاي کارويژه خود ناکام مانده‌اند و به اصطلاح فصلي هستند. اخيرا حميدرضا ترقي عضو موتلفه اسلامي با اشاره به دلايل اينکه چرا احزاب نتوانسته‌اند جايگاه خود در نظام سياسي کشور را به‌دست آورند، اظهار کرده است که« قانون احزاب مانع انجام هرگونه فعاليت اقتصادي از سوي احزاب براي تامين مالي آنان مي‌شود. حزبي که منبع مالي قابل توجهي براي فعاليت نداشته باشد و نتواند حتي دفتر مرکزي خود را اداره کند، نمي‌تواند کارکرد مناسب يک نظام مردم‌سالار را داشته باشد».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار