| کد مطلب: ۱۰۳۸۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

گعده با رفقـــا؛جنب بــاغ ملـــی!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ظاهرا شعار لزوم تغيير در دولت سيزدهم روز گذشته در وزارت خارجه به مرحله اجرا درآمد و رسانه‌ها از5 حکم و انتصاب جديد در وزارت خارجه در خيابان امام خميني جنب سردر باغ ملي خبر دادند. پس از انتشار اين اخبار اذهان به مرور شايعه‌اي پرداخت که چند روز قبل منتشر شد و در آن ادعا شده بود: «اميرعبداللهيان در نامه‌اي به رئيسي تقاضاي تغيير در تيم مذاکره کننده را کرده است.» البته اين شايعه از سوي وزير خارجه رد شد اما هنوز توضيح واضحي براي 5 تغيير در اين وزارتخانه ارائه نشده است. آيا وزير خارجه درصدد تغيير ساختارهاست؟ آيا وزير خارجه برنامه‌ديگري در ذهن داشته که يکباره براي 5 حکم انتصاب صادرکرد؟

روايت 5 تغيير وزارت خارجه

اميرعبداللهيان همچنين در اين مراسم براي پنج تن از مديران جديدانتصاب در انجام امور محوله آرزوي موفقيت کرد. انتصاب‌هاي جديد هفته‌هاي اخير در وزارت امور خارجه به شرح زير است: حجت‌الاسلام والمسلمين «امرودي» به عنوان مشاور وزير امور خارجه در امور فرهنگي، «موسي فرهنگ» به عنوان مشاور وزير امور خارجه، «مجتبي بني‌اسدزاده» به عنوان دستيار وزير امور خارجه در امور اجرايي، «عيسي کاملي» به عنوان دستيار وزير و مديرکل آمريکا و «محمدصادق فضلي» به عنوان دستيار وزير و مديرکل غرب آسيا و شمال آفريقا.

تاسيس کرسي فرهنگي

اولين انتصاب معرفي حجت‌الاسلام امرودي به عنوان مشاور وزير خارجه در امور فرهنگي است. ظاهرا پيش از اين کمتر به چنين سمتي توجه شده و کرسي مشاور وزير خارجه در امور فرهنگي به رسميت شناخته نشده بود. در بخش خدمات سايت وزارت خارجه به موضوعاتي از جمله خدمات کنسولي، خدمات اقتصادي، توصيه‌هاي مسافرتي و ساير اشاره شده ونشاني از بخش فرهنگي در تمام موضوعات اين سايت نيست. از سوي ديگر حجت‌الاسلام ميثم امرودي پيش از اين رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بوده است. او سعي کرده ارتباط خود را با اصلاح‌طلبان حفظ کند چنانکه پيروز حناچي در مراسم معارفه او براي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري گفته بود: «داشتن سابقه و تجربه کار فرهنگي، حضور در بدنه شهرداري و داشتن تجربه و دنياديدگي از مهم‌ترين پارامتر‌ها براي انتخاب رئيس سازمان فرهنگي هنري بوده است و به همين دليل اعضاي هيات امنا نظرشان بر انتخاب اين فرد بوده و رسيدن به فردي که هم هيات امنا، هم شورا و هم بدنه سازمان درباره آن به اجماع برسند، راحت نبود.»

پست جديد پرورش يافته اميرعبدللهيان

اميرعبداللهيان تصميم گرفت تا«مجتبي بني‌اسدزاده» را به عنوان دستيار وزير امور خارجه در امور اجرايي معرفي کند و در سوابق او آورده شد: «رئيس دفتر معاونت عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه، سرپرست نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان همکاري‌هاي اسلامي (OIC)، رئيس اداره مجامع پارلماني مجلس شوراي اسلامي و رايزن سياسي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي قطر و عمان» تمام اين سمت‌ها در دولت سيزدهم به او داده شده بود. اميرعبداللهيان در انتصابي ديگر محمدصادق فضلي را به عنوان مديرکل جديد خاورميانه و شمال آفريقا وزارت امور خارجه منصوب کرد. بر اساس آنچه خبرگزاري دولت نوشته، محمد صادق فضلي، از ديپلمات‌هاي باسابقه کشورمان در سفارتخانه‌هاي ايران در کشورهاي منطقه از جمله لبنان و بحرين بوده است و چند سالي نيز رئيس اداره لبنان را نيز بر عهده داشته است. وي در دولت جديد تاکنون به عنوان کارشناس ارشد امور خاورميانه در وزارت امورخارجه مشغول به فعاليت بود. پيش از اين، ميرمسعود حسينيان، مديرکل خاورميانه را برعهده داشت که وي نيز در حال حاضر به سمت مشاور منصوب شد. جالب است که در معرفي فضلي به اين موضوع اشاره شده که او پيش از اين در جايگاه کارشناس ارشد در وزارت خارجه فعال بوده است.

انتصاب کمي آشنا

شايد تنها انتصاب آشنا در روز گذشته در کرسي سخنگوي وزارت خارجه بود که کنعاني بر کرسي خطيب‌زاده نشست. سخنگوي جديد از تير ماه 1397 عهده‌دار دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در قاهره (پايتخت مصر) بوده است. او پيش از اين نيز رياست ستاد عراق وزارت امور خارجه را برعهده داشت. دبير سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاشکند (ازبکستان)، معاون اداره خاورميانه عربي و شمال آفريقا، معاون سفارت جمهوري اسلامي ايران در امان (اردن)، کاردار سفارت ايران در اردن، کارشناس ارشد حوزه معاونت عربي و آفريقايي از ديگر سمت‌هاي کنعاني در دوران فعاليتش در وزارت امور خارجه است. او دارنده مدرک کارشناسي ارشد در رشته روابط بين‌الملل و مسلط به زبان‌هاي انگليسي و عربي است. گفتني است مرتضي سرمدي، محمود محمدي، حميدرضا آصفي، سيد محمدعلي حسيني، حسن قشقاوي، رامين مهمان‌پرست، سيد عباس عراقچي، مرضيه افخم، حسين جابري انصاري، بهرام قاسمي، سيد عباس موسوي و سعيد خطيب‌زاده پيش از کنعاني، عهده‌دار سخنگويي وزارت امور خارجه بودند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار