| کد مطلب: ۱۰۳۷۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از زلزله‌های سریالی در استان هرمزگان گزارش می‌دهد

آوار در فـارنهایـت 100درجه

آرمان‌ملی: بیش از 130 زمین‌لرزه پشت‌سرهم در استان هرمزگان، دو هفته بسیار سخت و پر وحشتی را برای مردم این استان به‌وجود آورده است تا پیش از این اکثر زمین لرزه‌ها کوچک و تا مقیاس 4 ریشتر بود، بامداد شنبه 2 زمین لرزه بزرگ ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر و چندین پس‌لرزه بالای ۴ ریشتری غرب این استان (منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه) را لرزاند. تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 30 پس لرزه، در استان هرمزگان رخ داده و همین امر سبب شده که تمامی بیمارستان‌های استان هرمزگان در آماده‌باش کامل باشند.

خرابي هزاران خانه روستايي، فوت 5 نفر و مصدوميت بيش از 90 نفر، آخرين بارآورد تيم‌هاي ارزياب از اين حادثه است و از اين تعداد 15 نفر همچنان در مراکز درماني هستند. ‌همچنين ريزش کوه در مناطق مختلفي از محور بندرخمير به بندرلنگه رخ داد که باعث وحشت مردم و مصدوميت چند نفر شد. با افزايش گرماي هوا در مناطق زلزله‌زده، بسياري از کودکان و سالمندان «گرما‌زده» شده‌اند و آب بسياري از مناطق زلزله‌زده قطع است. در اين شرايط رسول فتاحي، خبرنگار هرمزگاني در رابطه با آخرين وضعيت زلزله‌زدگان به «آرمان‌ملي» مي‌گويد: «اينجا بيشتر شبيه کوره است، ظهر ديروز که خرابي‌ها بيشتر نمايان شد، وضعيت کودکان و سالمندان وخيم بود، چون آنها زير هر سرپناهي، به‌دنبال سايه بودند. بعداز گذشت چندين ساعت از وقوع زلزله، چادرها به دست مردم نرسيد و در بازديد وزير کشور از اين مناطق، احمد وحيدي، وعده داد که سريعا اين وضعيت ساماندهي مي‌شود. وي در خصوص بيمارستا‌ن‌هاي استان اظهارکرد: «خوشبختانه تيم‌هاي هلال‌احمر و آمبولانس‌ها در مناطق هستند و مصدومان رسيدگي مي‌کنند، اما بزرگ‌ترين مشکل مردم آب و وسايل سرمايشي است.» در اين شرايط استاندار هرمزگان ضمن اعلام اين‌که چادرهايي خنک در مناطق زلزله‌زده تهيه شده به اين موضوع اشاره کرد که «براي اسکان موقت زلزله‌زدگان به کانکس نياز است. هلال‌احمر نيز با اعلام حساب به مردم، در حال جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي است با اين حال دستکم 400 کانکس براي ساماندهي سريع مردم نياز است، چون چادرها امکان سرمايشي ندارند. از سوي ديگر درب تمامي اماکن، سالن‌ها و مجموعه‌هاي ورزشي بر روي مردم هرمزگان باز است و مردم مي‌توانند در اين مناطق به‌طور موقت اسکان پيدا کنند. همچنين با پيگيري حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي رئيس دستگاه قضا، يک تيم ويژه از مسئولان قضايي استان هرمزگان در محل کانوني زلزله حاضر شدند. قهرماني، رئيس کل دادگستري استان هرمزگان نيز در همين ارتباط گفت: «بلافاصله پس از وقوع زلزله، با پيگيري حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي رئيس دستگاه قضا، يک تيم ويژه از مسئولان قضائي استان هرمزگان شامل رئيس کل دادگستري استان، دادستان مرکز استان و ساير مقامات قضائي، در روستاهاي سايه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانوني زلزله هستند، حاضر شدند.»

آسيب‌ديدگي 50 بادگير تاريخي

مدير کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان هرمزگان بيان داشت: زلزله‌هاي بامداد شنبه به 50 بادگير در بافت تاريخي لافت خسارت وارد کرد. سهراب بناوند افزود: به‌دليل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان ميراث‌فرهنگي و عوامل يگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسي شرايط هستند و در صورت وصول گزارشي ديگر مبني بر خسارت به آثار و ابنيه تاريخي اطلاع‌رساني خواهد شد.

چرا زلزله، هرمزگان را رها نمي‌کند؟

اما چرا در دو هفته گذشته، به‌طور متوسط روزانه يک يا دو زمين‌لرزه در اين استان رخ مي‌دهد. معاون فناوري و سرپرست آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با تاکيد بر اينکه از ويژگي‌هاي زلزله‌هاي منطقه زاگرس وقوع زلزله‌هاي متعدد است، گفت: «بر اين اساس زلزله‌هايي که در استان هرمزگان رخ داد، نه ربطي به وقوع سونامي و نه نشان از احتمال وقوع زلزله‌هاي بزرگ دارد.» حميد زعفراني حوالي تنگه‌هرمز را جزو لرزه‌خيزترين مناطق به لحاظ تعداد زلزله‌ها در کشور توصيف کرد و يادآور شد: «بر اين اساس زلزله‌هاي اخيري که در بندر چارک به ثبت رسيده، طبيعي است.» وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين زلزله‌ها مي‌تواند ارتباطي با وقوع سونامي داشته باشد، ادامه داد: اين زلزله‌ها ارتباطي با سونامي ندارد؛ چرا که اگر نگران وقوع سونامي باشيم، بايد از سمت ساحل مکران اين اتفاق به وقوع بپيوندد و سواحل مکران از «جاسک» شروع مي‌شود و به سمت چابهار ادامه دارد، زلزله‌هاي ثبت شده در استان هرمزگان در سمت شرق به غرب تنگه‌هرمز است. از اين‌رو احتمال وقوع سونامي به‌دليل رخدادهاي لرزه‌اي در هرمزگان بسيار کم است. زلزله‌هاي اخير استان هرمزگان در داخل خشکي رخ مي‌دهد و ربطي به وقوع سونامي ندارد.

زلزله‌هاي بزرگ بعداز زلزله‌هاي متعدد

وي در خصوص اينکه آيا اين زلزله‌ها مي‌تواند پس‌لرزه‌هايي براي وقوع زلزله‌هاي بزرگ‌تر باشد، با تاکيد بر اينکه اين ادعا از نظر علمي صحيح نيست، توضيح داد: وقوع زلزله در ناحيه زاگرس، داراي توالي است؛ به اين صورت که يک زلزله بزرگ با چندين زلزله کوچک همراه است، ولي هيچگاه نمي‌توان اين ادعا را داشت که با اين توالي زلزله‌ها، يک زلزله بزرگ در راه است. احتمال وقوع زلزله بزرگ در منطقه هرمزگان بعداز اين زلزله‌ها کم است، ولي توصيه ما به هموطنانمان در اين منطقه آن است که در چنين شرايطي احتياطات لازم را داشته باشند. معاون فناوري و سرپرست آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي با تاکيد بر اينکه استان هرمزگان در محدوده زمين ساختي زاگرس قرار دارد، ادامه داد: علاوه بر آن اکثر گسل‌هايي که در زاگرس وجود دارند، رخنمون سطحي ندارند، به اين معني که اگر زلزله‌اي رخ دهد، گسيختگي گسل بر روي زمين آثاري ندارد و اين طبيعت لرزه‌ساختي زمين در منطقه زاگرس است. مهم‌ترين گسل‌هاي شناخته شده اين منطقه، گسل ‌راندگي اصلي زاگرس و گسل «زندان- ميناب» در شرق استان هرمزگان است که يکي از گسل‌هاي اصلي به شمار مي‌رود. وي گسل «قشم» در جزيره قشم را از ديگر گسل‌هاي مهم اين منطقه نام برد و افزود: تقريبا بسياري از گسل‌هاي استان هرمزگان شناخته‌شده هستند و مطالعات زيادي بر روي آنها انجام شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار