| کد مطلب: ۱۰۳۷۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

نیمکت قوی با دستان خالی

آرمان‌ملي: حضور «قربان برديف»، سرمربي مطرح ترکمني- روس روي نيمکت تراکتور مهم‌ترين خبر براي پرشورها در فصل نقل‌وانتقالات بوده است.

انتخاب برديف

اواخر خردادماه بود که اعلام شد قربان برديف، سرمربي تراکتور شد و فصل بعد را به‌عنوان سرمربي روي نيمکت اين تيم تبريزي خواهد نشست. قربان برديف 69 ساله فصل گذشته هدايت تيمي در ليگ‌برتر قزاقستان را بر عهده داشت، اما اوج دوران مربيگري او به ليگ روسيه مربوط است. جايي‌که او با روبين‌کازان توانست دوبار قهرمان روسيه شود و حتي بارديگر با روستوف که آن زمان از حضور سردار آزمون و سعيد عزت‌اللهي برخوردار بود، رده دوم ليگ را بعداز زنيت ثروتمند کسب کند. او تجربه سه بار حضور در ليگ‌قهرمانان اروپا را دارد و از سرشناس‌ترين مربيان روسيه محسوب مي‌شود.

مربيان سالخورده

«قربان برديف» مربي ترکمني- روسي درحالي جانشين ارطغرل ساغلامِ ترکيه‌اي در تيم تراکتور شد که ششمين سرمربي خارجي اين تيم در زمان خصوصي‌سازي محسوب مي‌شود. جالب اين است که در بين 6 مربي خارجي که محمدرضا زنوزي به‌عنوان مالک تراکتور به تبريز آورده است، 4 نفر از آنها در سن 69 سالگي هدايت اين تيم را بر عهده گرفته‌اند. سکانداران سالخورده‌اي که البته در تراکتور و تبريز عمر کوتاهي داشتند! و دامنه حضورشان از 7 بازي تا يک نيم‌فصل بوده است. «جان.توشاک» مربي پرآوازه ولزي با سابقه هدايت رئال‌مادريد و کشف استعداد بزرگي چون گرت.بيل، نخستين انتخاب محمدرضا زنوزي براي سرمربيگري تراکتور بود. توشاک تنها 7 بازي روي نيمکت تراکتور نشست و از اين حيث در بين سرمربيان خارجي اين تيم کمترين ميزان حضور را داشت. وي با کسب 2 برد، 3 مساوي و 2 باخت خيلي زود به کارش در تراکتور خاتمه داد. دومين مربي 69 ساله‌اي که زنوزي براي تراکتور استخدام کرد، «جرج.ليکنز» معمار نسل طلايي بلژيک بود که در نيم‌فصل ليگ هجدهم فرمان تراکتور را در دست گرفت. تراکتورِ ليکنز شروع پرقدرتي داشت و با برد مقابل تيم‌هاي مدعي استقلال و سپاهان مدعي جدي قهرماني شد، اما باخت‌هاي پرحاشيه برابر سپيدرود و پيکان، ترمز اين تيم را کشيد. نتايج ضعيف در هفته‌هاي پاياني تراکتورِ ليکنز را از کسب سهميه هم ناکام گذاشت و اين تيم به رتبه‌اي بهتر از پنجمي نرسيد. ليکنز يک نيم‌فصل کامل در 15 بازي هدايت تراکتور را بر عهده داشت که ماحصل کار او ثبت آمار 7 برد، 5 مساوي و 3 شکست بود. سومين مربي «مصطفي دنيزلي» مرد نام آشناي ترکيه‌اي و سرمربي سابق پرسپوليس بود که در شروع ليگ نوزدهم به تراکتور پيوست. دنيزلي مانند ليکنز کارش را با نتايج درخشان استارت زد و تراکتور با اين سرمربي در هفته هفتم به صدر جدول رسيد اما سه شکست پياپي مقابل صنعت‌نفت، استقلال و سپاهان باعث شد تا تيم او در بحران عميقي فرو برود. درنهايت وي در پايان هفته يازدهم و با احتساب 2 برد در جام حذفي با آمار 7 برد، 3 مساوي و 3 باخت از پشت فرمان تراکتور پياده شد.

صحبت‌هاي مالک

محمدرضا زنوزي مالک باشگاه تراکتور درباره وضعيت سرمربيگري اين تيم گفت: بعداز اينکه روي اسم برديف به جمع‌بندي رسيديم، سردار آزمون به ما خيلي کمک کرد و برديف را براي حضور در ايران مجاب کرد. اين سرمربي بعداز 12 تيرماه براي نهايي‌کردن قراردادش به ايران مي‌آيد. سردار آزمون زماني شاگرد برديف بوده و او توانسته رضايت اين مربي را براي قبول سرمربيگري تيم فوتبال تراکتور جلب کند و حتي چند بازيکن را به اين مربي پيشنهاد کرده است. زنوزي ادامه داد: فصل گذشته يک فصل استثنايي و غير قابل‌قبول داشتيم. منشأ اين اتفاقات به بدشانسي و بستن تيم بد برمي‌گردد. به سهم خودم از تمامي هواداران عذرخواهي مي‌کنم و ان‌شاء... امسال تيم خوبي بسته خواهد شد و براي قهرماني و کسب سهميه بازي خواهيم کرد. مالک باشگاه تراکتور افزود: اين تيم را براي مبارزه براي کسب قهرماني در ليگ‌برتر و جام‌حذفي و کسب سهميه مي‌بنديم، همچنين اين قول را به هواداران مي‌دهم که با بودجه خوبي که در نظر گرفته شده، تيمي در ‌شأن تراکتور بسته مي‌شود. چهار بازيکن خوب خارجي و 7 بازيکن خوب داخلي جذب خواهيم کرد. زنوزي بيان داشت: متاسفانه کسي به حرفمان گوش نمي‌دهد و نظارتي در خصوص تيم‌ها وجود ندارد. هزينه‌ها و مديريت باشگاه‌هايي که به بورس رفته‌اند، چگونه است؟ آنان بايد مقابل سهام‌داران خرد هم پاسخگو باشند. تلاش مي‌کنيم تيم را به بورس ببريم و با ساير کار‌هاي اقتصادي، هواداران را هم مشارکت دهيم تا از تراکتور بهره مادي و معنوي ببرند.

بازتاب حضور در ايران

تلويزيون MatchTv بروسيه محل بحث در مورد سرمربي شناخته شده روسي، قربان برديف بود؛ جايي‌که چند کارشناس فوتبال اين کشور در مورد شرايط انتصاب او به‌عنوان سرمربي تراکتور اظهارنظر داشتند و همچنين براي شناخت بهتر نسبت به فوتبال ايران و باشگاه تراکتور، از يک مهمان ايراني هم دعوت کردند. مهمان ايراني، مانلي کسرايي، مترجم سابق ولاديمير آلکنو بود که باتوجه به تجربه کار در ورزش ايران و همچنين شناخت از وضعيت باشگاه تراکتور، شايد بهترين گزينه در روسيه براي حضور در اين تلويزيون معتبر MatchTv بود. بحث با انتقاد کارشناسان روسي از رويه فوتبال اين کشور آغاز شد و اينکه چرا فوتبال روسيه مربيان خُبره خود را طرد مي‌کند تا آنها به ليگ‌هاي خارجي بروند؟ يکي از مربيان سابق فوتبال روسيه در تمجيد از برديف گفت: او جزو برترين مربيان تاريخ فوتبال کشور است و توانست بارسلونا را در قدرتمندترين حالت خود شکست دهد و حتما مي‌شد که از او در يک تيم روسي استفاده کرد. نه اينکه او ابتدا به قزاقستان و سپس ايران برود. بخش پاياني بحث در مورد برديف مربوط به اين بود که چرا او تراکتور را براي ادامه کارش برگزيده و به اين شکل نتيجه‌گيري شد: برديف دوست دارد تمام امور باشگاه را در اختيار خود بگيرد و حالا در تراکتور نيز مسئول فني باشگاه شده است. او اختياراتي را مي‌خواهد که در هيچ تيم روسي در اختيار نداشته باشد و حتي گوارديولا هم در منچسترسيتي نمي‌تواند داشته باشد و دليلي که او ليگ‌‌برتر خليج‌فارس را براي کار برگزيده، همين موضوع است.

نقل و انتقالات

در حالي‌که تيم‌هاي سپاهان، پرسپوليس و استقلال در فصل نقل‌وانتقالات با برنامه وارد شده و فعاليت خوبي داشته‌اند، اما تراکتور به‌جز انتخاب مربي، خريد يا تمديد قراردادي نداشته است تا احتمالا دست برديف از ستاره‌هاي ليگ خالي شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار