| کد مطلب: ۱۰۳۷۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

عوامل محیطی در بروز مرگ نقش دارند

يک مطالعه نشان داد عوامل محيطي مانند آلودگي هوا احتمال مرگ افراد را پيش‌بيني مي‌کند. استفاده از اجاق‌هاي هيزمي براي پختن غذا يا گرم‌کردن خانه که به‌طور مناسب تهويه نمي‌شوند، خطر مرگ را 23 درصد، خطر مرگ قلبي‌و‌عروقي را 36 درصد افزايش مي‌دهد. افرادي که دورتر از کلينيک‌ها زندگي مي‌کنند، به ازاي هر 10 کيلومتر مسافت، 1 درصد در معرض مرگ قرار دارند. «راجش ودانتان»، مي‌گويد: «آلودگي هوا، دسترسي به خدمات بهداشتي و نزديکي به جاده‌هاي پرسروصدا در همه علل مرگ‌ومير، به‌ويژه بيماري‌هاي قلبي نقش دارند.»

محققان کشف کرده‌اند افرادي که مبتلا به کوويد19 شده‌اند در معرض خطر بيشتر ابتلا به پارکينسون، آلزايمر هستند. اين مطالعه شامل 43375 فرد کوويدي بود. محققان افزايش قابل‌توجه پارکينسون و آلزايمر را در ميان مبتلايان کوويدي مشاهده کردند. دکتر «پرديس.ظريف‌کار»، گفت: «مشخص نيست که آيا کوويد19 بر بروز بيماري‌هاي عصبي خاص تاثير مي‌گذارد؟» با اين حال، افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عصبي در افراد مبتلا به کوويد19 بيشتر از افرادي بود که به آنفلوآنزا يا ذات‌الريه آلوده شده بودند. ظريف‌کار توضيح داد: «ارتباط بين آنفلوآنزا و پارکينسون قبلا ثابت شده است.»

متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: کرم‌هاي داخل گيلاس سمي نيستند و نمي‌توانند در بدن انسان زنده بمانند، بنابراين مصرف تصادفي آنها براي سلامت خطري ندارد. گلبن سهراب افزود: گيلاس‌ آلوده به آفت و کرم معمولا روي آب شناور مي‌مانند. سهراب، درباره کپک‌ها که وارد هسته ميوه هلو مي‌شوند، توضيح داد: کپک‌هايي که وارد هسته هلو شده و موجب تغيير رنگ آن مي‌شوند مي‌توانند با توليد سم سلامتي را به‌خطر بيندازند. وي ادامه داد: زماني‌که هلو را باز مي‌کنيد اگر هسته و اطراف آن کپک‌زده است، بهتر است از آن استفاده نکنيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار