| کد مطلب: ۱۰۳۷۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد

تاکنون خاموشی نداشته‌ایم و برای پایداری شبکه شبانه‌روز در تلاشیم

آرمان ملي: در تاريخ دوم تيرماه گزارشي تحت عنوان زور وزارت نيرو به کمبود برق نمي‌رسد در روزنامه آرمان ملي منتشر شده بود که در آن با استناد به سخنان سخنگوي وزارت برق که گفته بود خاموشي برنامه‌ريزي شده‌اي وجود ندارد و قطعي‌هاي مربوط به ناترازي برق نبوده بلکه ناشي از حوادث طبيعي و فني رقم خورده است انتقادات مطرح شده در نقاطي از کشور را در خصوص قطعي‌هاي مکرر مورد توجه قرار داده بود و در اين گزارش تاکيد شده بود آنچه باعث شده تا در فصل تابستان شاهد محدوديت‌هاي برقي صنايع و خاموشي‌هاي مکرر باشيم عدم سرمايه‌گذاري در ناترازي توليد برق و سياست‌هاي اشتباه قيمت‌گذاري دستوري است که با خروج بخش خصوصي به افزايش ناترازي‌ها دامن زده است. حال با انتشار اين گزارش شرکت توانير جوابيه‌اي را به روزنامه ارسال کرده که در ادامه مي‌خوانيد:

در اين جوابيه آمده است، شرکت توانير به عنوان يک نهاد خدمتگزار بر خود فرض مي‌داند که در پاسخ به مطالب مطرح شده توسط اصحاب محترم رسانه، توضيحات لازم و قانع کننده را ارائه دهد و در مقابل از رسانه‌ها نيز انتظار مي‌رود براي رفع ابهامات از اذهان عموم جامعه در کنار خدمتگزاران صنعت برق باشند.

1-‌در حال حاضر ظرفيت نصب شده نيروگاهي برق به بيش از 88 هزار مگاوات رسيده است. در عين حال اين صنعت سالانه با رشد ميانگين 5 درصدي مصرف برق نيز مواجه است که براي آن نيز همواره برنامه‌ريزي‌هاي لازم متناسب با وضعيت مالي و اقتصادي کشور انجام شده است. لازم به ذکر است مشکلات و ناترازي‌هاي به وجود آمده در صنعت برق ريشه در مسائل، مشكلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمي سيزدهم با درک اين مشکلات و بررسي‌هاي دقيق، اقدام به رفع آن از طريق اجراي توسعه ظرفيت نيروگاهي(به ميزان 35 هزار مگاوات)، تعريف گسترده برنامه‌هاي تشويق محور مديريت بار و تدوين برنامه‌هاي مديريت بار با هماهنگي وزارتخانه صمت نمود.

2-‌همان‌گونه که در تيتر ارسالي اين پاسخ نيز تصريح شده است، نه تنها تاکنون خاموشي برنامه‌ريزي شده نداشته‌ايم، بلکه همه کارکنان صنعت برق در سراسر کشور(اعم از نيروگاه‌ها، خطوط انتقال، پست‌هاي فشار قوي، بخش توزيع و...) براي پايدار ماندن شبکه برق در تلاش هستند.

3-‌شبکه‌هاي برق کشور از نوع هوايي است و همان‌گونه که شاهد بوديم در هفته‌هاي گذشته به دليل وزش تندباد در تهران و برخي از نقاط کشور، شبکه‌هاي هوايي برق به دلايل مختلفي چون افتادگي درختان روي شبکه‌هاي برق، برخورد شاخه و برگ درختان با شبکه‌هاي برق و... دچار آسيب مي‌شوند. در اين شرايط همه هموطنان مي‌توانند قطعي برق را از طريق شماره تلفن 121 يا اپليکيشن برق من (بخش خاموشي‌ها- اعلام خاموشي) به شرکت برق اطلاع دهند تا اکيپ‌هاي عملياتي به فوريت براي رفع مشکل شبکه در محل حاضر شوند.

4-‌همان‌گونه که در بند 1 نيز به آن اشاره شد، امسال و براي نخستين بار، از ابتدا برنامه‌هاي مديريت بار برق با هماهنگي وزارتخانه‌هاي نيرو و صمت تدوين و انجام شده و همزمان با آغاز برنامه‌هاي مديريت بار، نظرات اصلاحي در نشست‌هايي با روساي اصناف به ويژه فولاد و سيمان نيز دريافت شد تا نواقص اين برنامه‌ها تا حد امکان برطرف شود.

لازم به ذکر است که اين برنامه‌ها همه از نوع تشويق محور است به نحوي که مشترک برق در ازاي مشارکت در اين برنامه‌ها، از مشوق‌هاي تعريف شده که باعث کاهش در بهاي برق مصرفي‌ها آنها مي‌شود، برخوردار مي‌شوند.

5-‌در خصوص صنايعي مانند سيمان و فولاد نيز با درک اينکه مجموعه محترم وزارت صمت از شرايط بازار و نحوه مديريت آن آگاهي بيشتري دارند، درباره نحوه مديريت بار صنايع هماهنگي لازم انجام شد. در اين خصوص مي‌توان سيمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه را به عنوان صنايعي از دو طيف متفاوت معرفي کرد که در زمينه مديريت بار ضمن همکاري با برق، توانسته‌اند توليد خود را در سطح مطلوبي حفظ نمايند.

6-‌به منظور افزايش ظرفيت توليد برق، در دولت سيزدهم، قرارداد احداث 35 هزار مگاوات نيروگاه جديد شامل 15 هزار مگاوات توليد برق حرارتي با مديريت و نظارت مجموعه وزارت نيرو، 10 هزار مگاوات توليد برق با مشارکت صنايع و 10 هزار مگاوات برق هم توسط انرژي‌هاي تجديد پذير برنامه‌ريزي و اقدامات لازم آغاز شده است. در اين ميان در تابستان امسال به منظور کمک به تامين برق در تابستان سال‌جاري و افزايش ظرفيت شبکه سراسري برق کشور برنامه ساخت 28 واحد نيروگاهي به ظرفيت چهار هزار و 270 مگاوات براي دوره اوج بار سال 1401 در دستور کار شرکت مادرتخصصي توليد نيروي برق حرارتي قرار گرفته که از اين ميزان تاکنون 13 واحد نيروگاهي به ظرفيت دو هزار و 324 مگاوات به بهره‌برداري رسيده است.

براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته در خردادماه امسال مجموعا 520 مگاوات و در تيرماه سال‌جاري 612 مگاوات واحدهاي حرارتي جديد نيز وارد مدار خواهد شد. همچنين مابقي واحدها در طول تابستان امسال به بهر‌ه‌برداري خواهند رسيد.

در همين راستا به ميزان يک‌هزار و 113 مگاوات برنامه افزايش توان عملي واحدهاي گازي و سيکل‌ترکيبي در دستور کار اين شرکت مادرتخصصي قرار دارد که تاکنون 518 مگاوات از اين برنامه تحقق يافته و 595 مگاوات ديگر هم در روزهاي آتي به بهره‌برداري خواهد رسيد. بر همين اساس در راستاي طرح‌هاي افزايش توان توليد برق براي روزهاي اوج مصرف تابستان امسال مجموعا تاکنون دو هزار و 842 مگاوات به ظرفيت توليد برق حرارتي کشور افزوده شده است و مابقي ظرفيت پيش‌بيني شده در اين بخش نيز در تابستان عملياتي خواهد شد. صنعت برق حرارتي جهت آمادگي کامل نيروگاه‌هاي حرارتي سراسر کشور براي توليد برق پايدار در پيک تابستان امسال حدود 95 هزار مگاوات برنامه تعميراتي براي واحدهاي توليد برق حرارتي پيش‌بيني كرد که با اتمام اقدامات صورت گرفته در اين بخش، نيروگاه‌هاي حرارتي در روزهاي اوج مصرف برق تابستان امسال با آمادگي کامل در مدار توليد خواهند بود. اما اين نکته مهم نبايد فراموش شود که براي احداث حداقل سه هزار و 500 مگاوات نيروگاه حرارتي بايستي سالانه حداقل دو ميليارد يورو سرمايه‌گذاري صورت بگيرد؛ سرمايه‌گذاري در صنعتي که 68 درصد نيروگاه‌هاي حرارتي آن در اختيار بخش خصوصي است و سهم عمده راه‌اندازي واحدهاي جديد آن بر عهده اين بخش است، كه اميدواريم استقبال بخش خصوصي از سرمايه‌گذاري در حوزه توليد برق بيشتر شود. بدين منظور با توجه به افزايش سالانه سرانه مصرف برق و رشد ناترازي توليد و مصرف، تامين منابع مالي براي احداث نيروگاه‌هاي حرارتي بايد در اولويت نهادهاي قانوني مرتبط قرار بگيرد و بخش‌هاي مرتبط در اين حوزه از جمله صندوق توسعه ملي و سيستم بانکي کشور به‌همراه سازمان برنامه و بودجه نگاه ويژه‌اي به مسائل مالي موجود در اين حوزه داشته باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار