| کد مطلب: ۱۰۳۷۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

طلاق پشت درهای کرونا، جا ماند

آرمان ملی- منیره چگینی: با شروع هفته ازدواج، همه مسئولان در مورد ضرورت این امر تاکید دارند. در این میان و روند صعودی ازدواج در کشور، یکی از امور مثبت کرونا به‌حساب می‌آید، در جایی که به‌دلیل شیوع این ویروس بسیاری از مراسم پرهزینه ازدواج، کم شد و همین امر موجب شد که روند روبه ‌رشد ازدواج را در 2سال اخیر شاهد باشیم. طبق آمار نرخ ازدواج در سال۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۲۰۳ مورد به نسبت سال قبل خود بیشتر ثبت شده است، درحالی‌که کرونا در اواخر سال 98 شیوع پیدا کرد و در سال ۹۹ نرخ ازدواج ۵۵۶ هزار و ۷۲۷ مورد بوده و در سال ۱۴۰۰ این نرخ به ۵۶۸ هزار و ۹۳۰ مورد رسیده که به معنی رشد حدود ۲. ۲ درصدی ازدواج در سال ۱۴۰۰ است. تاثیر کرونا بر روند افزایش ازدواج را می‌توان در نشست خبری مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان جویا شد که او معتقد است «افزایش نرخ ازدواج به‌خاطر حذف تشریفات و مراسم اضافه برای زوج‌ها بوده است.»

همين چند روز پيش يکي از سايت‌ها در گزارشي به افزايش هزينه‌هاي ازدواج در کشور و همزمان با پايان کرونا اشاره کرد. مثلا در پيش از کرونا و در سال 97، گل‌آرايي ماشين عروس و هزينه اجاره خودرو‌هاي بي‌ام و از 800 هزار تومان تا 2 ميليون و 500 هزار تومان متغير بود، اما امروزه هزينه اجاره خودرو‌هاي اين برند از 3 ميليون تومان تا 8 ميليون و 500 هزار تومان متغير است. بررسي‌ها حاکي از آن است که اين روز‌ها اجاره خودرو‌هاي ايتاليايي در بازار به نسبت کاري غيرممکن است؛ اجاره خودرو مازراتي گرن توريسمو روزانه از 15 ميليون تومان آغاز مي‌شود و اين رقم بيش از نصف قيمت خودرو پرايد 111 در سال 1397 است. هزينه اجاره خودرو‌هاي پورشه نيز در سال‌هاي اخير سر به فلک کشيده است به طوري که اجاره روزانه پورشه ماکان مدل 2017 بدون راننده 10 ميليون و 800 هزار تومان و با راننده 9 ميليون و 500 هزار تومان است. بررسي‌ها حاکي از آن است که نرخ اجاره خودرو‌هاي مرسدس بنز روزانه 2 ميليون تا 6 ميليون تومان است؛ هزينه اجاره روزانه بنز S 500 با راننده اين روز‌ها 5 ميليون و 590 هزار تومان است و هزينه اجاره روزانه اين خودرو بدون راننده 6 ميليون و 150 هزار تومان است. هزينه اجاره روزانه خودرو‌هاي تويوتا براي شب عروسي نيز اين روز‌ها سر به فلک کشيده است به طوري که خودرو‌هاي اين برند در بازه قيمتي 890 هزار تومان تا 6 ميليون و 480 هزار تومان اجاره مي‌شوند.

خطر افزايش سن ازدواج

در اين شرايط بر کسي پوشيده نيست که تغيير سبك زندگي جوانان در آستانه ازدواج، يكي از نگراني‌هاي مسئولان مرتبط با ازدواج و تشكيل خانواده شده است. افزايش سن ازدواج سبب شده که ميانگين ازدواج در ميان دختران به 25 سال و در مردان به بيش از 30 سال برسد. موضوعي که توسط بانکي پور، نماينده مجلس به آن پرداخته شد و وي با پيشنهاد ازدواج دختران 30 سال به بالا با مردان شيعه، صداي همه را درآورد، بدون اينکه وي براي کاهش سن ازدواج در کشور، راهکاري داشته باشند. در اين ميان يک کارشناس مسائل اجتماعي و آسيب‌شناس درباره مشکل افزايش سن ازدواج و با اشاره به صحبت‌ها و نظرات نمايندگان مجلس و همچنين درهاي باز کشور بر روي اتباع عراقي و افغانستاني با وعده کارت ملي و... را نمي‌توان راهکار مناسبي براي افزايش ازدواج دانست و معتقد است که اين موضوع فرهنگ و اصالت ايراني را هدف قرار داده است. مجيد ابهري در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد: «امروزه مشکل ازدواج و روند صعودي آن، اتفاق قابل توجهي نيست که مسئولان از آن دچار خوشحالي مي‌شوند..»

افزايش سن ازدواج در ميان پسران

ابهري در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد: «مساله بالا رفتن سن جوانان و عدم تمايل آنان به ازدواج تنها مختص به دختران ايراني نيست و دامنه وسيعي از پسران جوان را نيز شامل مي‌شود. اينكه در مواجهه با چنين معادله‌اي به جاي روش‌هاي علمي و پژوهشي و تخصصي، اقدام به پيچيدن نسخه‌هاي سطحي و عوامانه شود، بيانگر فقدان نگاه و رويكرد راهبردي به مسائل مهم و كليدي كشور است. اما متأسفانه چنين رويكردهايي در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، ديپلماسي و... نيز جريان دارد. اينكه ميزان تمايل جوانان به ازدواج يا فرزندآوري، كم شده است، دلايل مختلفي دارد؛ بخشي از اين مشكل به دلايل فرهنگي و تربيتي باز مي‌گردد، بخشي با مشكلات عديده اقتصادي و معيشتي ارتباط دارد و سهمي از اين تاخير را نيز بايد براي موضوعات اجتماعي و ارتباطي در نظر گرفت. در شرايطي كه اجاره و رهن يك واحد مسكوني در شهرها و كلانشهرهاي كشور، نيازمند صدها ميليون تومان نقدينگي است و هزينه‌هاي ماهانه تامين نيازهاي طبيعي يك نوزاد، سر به فلك مي‌زند، طبيعي است، دست و دل جوانان براي تشكيل خانواده يا فرزندآوري بلرزد. اگر قرار است نسخه‌اي براي بهبود وضعيت ازدواج و فرزندآوري تدارك ديده شود، اين تصميم‌سازي بايد مبتني بر گزاره‌هاي علمي و تحقيقات ميداني دقيق باشد..»

مشاوره رايگان براي ازدواج!

سالانه حدود 5هزار کارگاه آموزشي پيش از ازدواج در کشور برگزار مي‌شود. مشاوره‌هاي رايگان در هفته ازدواج از برنامه‌هاي اين هفته است و متقاضيان با مراجعه به ادارات کل در هر استان و شهرستان مي‌توانند از خدمات مشاوره‌اي هفته ازدواج استفاده کنند. ميزهاي تخصصي مشاوره نيز در اماکن عمومي مثل مترو و پارک‌ها در تابستان با همکاري شهرداري و مترو برپا مي‌شود. مهناز اسماعيلي، دکتراي روانشناسي درباره اين دست مشاوره‌ها مي‌گويد: «ازدواج را بايد مهم‌ترين تصميم زندگي هر فرد دانست. به همين دليل در مشاوره‌هاي پيش از ازدواج به زوج‌ها کمک مي‌شود تا بتوانند انتخاب‌شان را با ملاک‌هاي واقع‌بينانه و منطقي‌تري ارزيابي کنند تا عملکرد موفقي در انتخاب همسر مناسب براي زندگي زناشويي و ثبات خانواده داشته باشند. پژوهش‌هاي زيادي در اين زمينه انجام شده که نشان مي‌دهد اختلالات رواني، عدم‌تفاهم زوج‌ها، پايين بودن سطح مهارت‌هاي زندگي، انتخاب نادرست اوليه و انتظارات غيرواقع بينانه از عوامل مهم طلاق‌هاي رسمي و عاطفي به شمار مي‌رود که مي‌توان با مراجعه به متخصصان و مشاوران از بحران طلاق جلوگيري کرد. استحکام يک کشور به استحکام خانواده‌هاست. در اين راستا مشاوره‌ قبل و پس از ازدواج مي‌تواند به سلامت خانواده و ثبات جامعه کمک کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار