| کد مطلب: ۱۰۳۷۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد

آمريکا برخي خواسته‌هاي ايران را پذيرفته است

عبدالرضا فرجي‌راد در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

آمريکا برخي خواسته‌هاي ايران را پذيرفته است

بريتانيا در جريان تصميمات آمريکاست

آرمان ملي- عليرضا پورحسين: زماني که اتحاديه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات وين در ماه مارس از وزيران امورخارجه کشورهاي عضو برجام خواست تا پس از 11 ماه مذاکره غيرمستقيم ميان تهران و واشنگتن به وين بيايند، به نظر مي‌‌آمد که توافق در آستانه شکل‌‌گيري باشد اما مذاکرات از آن زمان به بن‌بست رسيده است. در همين زمينه دو مقام اروپايي و ايراني پيش از سفر جوزپ بورل به تهران در صحبت‌هايي خاطر نشان کردند که هنوز دو مساله در مذاکرات وين، از جمله موضوع برخي تحريم‌‌هاي ايران حل نشده باقي مانده است. از سوي ديگر اميرعبداللهيان پس از ديدار با جوزپ بورل در همين رابطه افزوده است که آن چه که براي ايران مهم است اين است که نفع کامل اقتصادي از توافقي که در سال 2015 ايجاد شده به دست بياورد و چرخه انتفاع اقتصادي ايران از اين توافق کامل شود. اميرعبداللهيان، گفته است که هر موضوعي که بتواند نفع کامل اقتصادي ايران از احياي برجام را تحت تاثير قرار دهد از نظر ايران قابل قبول نخواهد بود. در راستاي بررسي اين اظهارنظرها، «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با عبدالرضا فرجي‌راد، سفير پيشين ايران در نروژ داشته است که در ادامه مي‌خوانيد:

زمان ايجاد شده از سوي طرف‌هاي برجام تا چه بازه زماني مي‌تواند معتبر باشد؟

رابرت مالي در ديداري که با جوزف بورل و مورا داشته است، مشخص است که حامل پيامي براي ايران از سوي مقامات آمريکايي بوده است. اين اتفاق را بايد به فال نيک گرفت زيرا در آستانه سفر جو بايدن به منطقه قرار گرفته‌ايم که به‌واسطه آن برخي مي‌خواهند مزاحمت‌هايي براي ايران ايجاد کنند. پيامي که جوزف بورل براي ايران آورده است اگر مثبت باشد مشخصا مي‌تواند مسيري براي پيشبرد عملياتي مذاکرات ايجاد کند. برخي در منطقه به دنبال اهدافي هستند تا به‌واسطه اين اهداف ايران را در تنگنا قرار دهند و مي‌خواهند اين اهداف را در زمان سفر بايدن به منطقه نظير ايجاد ناتو عربي- عبري، استارت زده و به همين علت مهم است که مذاکرات احياي برجام پيش از سفر بايدن به منطقه، در يک مسير مثبت قرار گيرد تا ايران زير فشار سياسي قرار نگيرد. ايران بايد پيش از سفر بايدن مسائل را حل و فصل کند تا مذاکرات روند خوبي داشته باشد و بايدن به اين نتيجه رسيده باشد که مي‌توان به توافق رسيد. نبايد در وضعيتي قرار گرفت که کشورهاي منطقه بتوانند بايدن را به سمتي ديگر سوق دهند. به لحاظ زماني دولت آمريکا به انتخابات کنگره نزديک مي‌شود. رقباي جمهوري‌خواه دولت مدعي هستند دولت بايدن تمام تقصيرات را بر سر ترامپ انداخت اما خودش با وجود اينکه 1 سال و نيم مذاکره غيرمستقيم با ايران کرد اما نتيجه‌اي به دست نياورده است. بنابراين بايدن مي‌خواهد به رقباي داخلي خود بفهماند که در مقابل ايران ايستادگي مي‌کند اما همزمان براي توافق خوب هم تلاش مي‌‌کند.

اينکه وزيرخارجه ايران عنوان مي‌کند مذاکرات مثبتي با جوزپ بورل داشته است، به چه معناست؟

ايران پيشنهادهايي براي خروج از بن‌بست عنوان کرده است تا مذاکرات پيش رود. مقامات اروپايي پيشنهادهاي ايران را به نظر مي‌رسد به طرف غربي منتقل کرده‌اند و آمريکا نيز برخي از اين خواسته‌هاي ايران را پذيرفته است. روز گذشته که جوزپ بورل اين پيغام را به ايران آورده، گفته که آمريکا با برخي خواسته‌هاي ايران موافقت کرده است و به همين علت به نظر مي‌رسد فضاي کلي مثبت قلمداد شده و زمينه براي از سرگيري مذاکرات فراهم شده است. اين گونه منتقل شده است که در خصوص ساير مسائل نيز مي‌توان گفت‌وگو کرد و اختلافات باقي مانده را حل و فصل کرد. امروز درهاي مذاکره مجددا باز شده است و وقتي وزيرخارجه ايران عنوان مي‌کند که شرايط مثبت شده است به اين معناست که چراغ‌هاي سبزي از سوي آمريکا دريافت کرده‌اند. بايد توجه داشت که عنوان شده است مذاکرات بزودي آغاز مي‌شود و اين به خوبي شرايط مثبت فراهم شده را نشان مي‌دهد. در برخي شنيده‌ها آمده بود ايران درخواست داشته آمريکايي‌ها قرارگاه خاتم‌الانبيا را از ليست تحريم‌‌ها خارج کنند. البته اين خبر مشخص نيست که تا چه ميزان صحت داشته باشد. اما مي‌‌توان متصور شد که آمريکايي‌ها تمايل دارند امتيازاتي بدهند تا موضوع برجام به نتيجه برسد. اين تلاش‌ها اميدواري براي حل موضوع برجام را نسبت به هفته‌‌هاي گذشته بيشتر کرده است.

در روزهاي اخير شاهد بوديم که نخست وزير بريتانيا عنوان کرده است که تمايل دارد تا با ايران تجارت و مراوده اقتصادي داشته باشد و در اين خصوص به دنبال راهکارهايي هستند، آيا بريتانيا در جريان رفع اختلافات قرار گرفته است که چنين مساله‌اي را مطرح مي‌کند؟

بريتانيا به‌واسطه نزديکي استراتژيکي که با آمريکا دارد از جزئيات اقدامات دولت اين کشور مطلع است و موضوع مهمي نظير برجام نيز مشخصا با مقامات بريتانيا به بحث و تبادل نظر گذاشته مي‌شود. اظهارات چند روز پيش نخست وزير بريتانيا نيز نشان مي‌دهد که او از اتفاقات روزهاي آتي مطلع بوده که عنوان کرده است، علاقه‌مند به مراوده اقتصادي با ايران هستند. او مي‌دانسته است که يک راه حل به‌وسيله واسطه‌ها پيدا شده است و در اين زمينه اروپا، عمان و قطر به‌شدت فعال بوده‌اند. آمريکا بدون مشورت با بريتانيا اقدامي انجام نمي‌دهد و همواره با متحدان خود نيز مشورت‌هايي دارد. زماني که به اين مرحله مي‌رسيم که ساير شرکاي آمريکا در جريان امور قرار دارند، يک علامت مثبت براي رسيدن به توافق است که شايد در آينده نهايي شود. به همين علت است که بريتانيا و يا ساير شرکاي آمريکا ابراز علاقه مي‌کنند تا با ايران رابطه تجاري داشته باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار