| کد مطلب: ۱۰۳۷۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد

اما و اگرهای خودروهای وارداتی ۱۰ هزار دلاری

سیکل معیوب صنعت خودروسازی
تداوم خواهد یافت ؛
اما و اگرهای خودروهای وارداتی
۱۰ هزار دلاری
آرمان ملی: فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم در یک برنامه تلویزیونی از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو خبر داد و تاکید کرد که هدف دولت بر روی واردات خودروهای اقتصادی و با کیفیت زیر ۱۰ هزار دلار است. هرچند واردات به عنوان عامل مهم در ایجاد رقابت و شکست انحصار خودروسازان بسیار اهمیت دارد اما در این میان چند علامت سوال شکل می‌گیرد؛ آیا واقعا خودروی با کیفیت زیر ۱۰ هزار دلاری وجود دارد و وارد کردن این دست خودروها تنها ادامه دادن سیکل معیوب مونتاژکاری خودروهای با تکنولوژی قدیمی نیست؟ آیا تمرکز دولت تنها به کنترل بازار خودرو به هر قیمتی است یا اینکه هدف بهبود صنعت را در ذهن دارد؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت از واردات خودروهای کمتر از 10 هزار دلار برای تامین نیاز اقشار متوسط و گروه هایی که تمایل به خرید خودروی ارزان و با کیفیت دارند خبر داده است در واقع فاطمی امین که برای پاسخ دهی به شبهات و ابهامات ایجاد شده در زمینه واردات خودرو و البته نشان دان عملکرد خود به نمایندگانی که برای استیضاح او خط و نشان می کشیدند در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده بود در خصوص واردات خودروی اقتصادی با کیفیت گفت: تاکید دولت بر ورود خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار است که با از رده خارج کردن خودروهایی همچون پژو، سمند و تیبا در سبد محصولات بتوان از این خودروها برای پر کردن جای خالی محصولات قدیمی استفاده کرد و بعدها بتوان این خودروها را در کشور تولید و مونتاژ کرد.چنین صحبت‌هایی نه تنها ابهامات پیرامون موضوع واردات خودرو را برطرف نکرد بلکه موجب تشدید نگرانی برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه شد. نگرانی از اینکه وارداتی که می‌تواند سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی را نیز بالا ببرد و در بلند مدت صنعت خودرو کشور را بهبود ببخشد تنها مسکنی شود بر التهابات این روزهای بازار. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می‌گوید: سرکوب تولید و ادعای کنترل بازار به واسطه آن و صحبت‌های چندباره در خصوص واردات خودرو و کنترل بازار به این بهانه تنها نشان دهنده فراموشی تولید و عدم وجود برنامه‌ای مشخص برای توسعه و بهبود تولید در صنعت کشور است. امیرحسن کاکایی در خصوص شایعات مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی و تایید تلویحی آن توسط فاطمی امین گفت: وقتی حرف از واردات به هر قیمتی می‌زنیم یعنی همین کاهش تعرفه‌ها. مکانیزم‌هایی همچون تعرفه، عوارض و مالیات برای کنترل و توسعه کشور و پرداخت هزینه‌های کشور است و هنگامی که جناب وزیر صحبت از پایین آوردن تعرفه‌ها می‌کند به معنی کاهش درآمد های دولت و بخشیدن از جیب بیت المال است. با اینگونه صحبت‌ها واردات خودرو به کشور نه تنها عاملی برای پیشرفت صنعت در کشور نخواهد بلکه بیشتر نمایشی رسانه‌ای برای وزارت صمت خواهد بود. وی همچنین با طرح این سوال که در صورت کاهش تعرفه‌های واردات، آیا تعرفه قطعه سازان و خودروسازان هم به همان میزان کاهش می‌یابد گفت: اگر جواب این پرسش خیر باشد که شما با اینکار و با واردات خودرو به هر قیمت تولید کشور را نابود می‌کنید و حالا اگر جواب پرسش بله باشد، بخش دیگر از درآمدهای دولت را فقط برای واردات خودرو از بین برده‌اید. او در ادامه گفت: بخش آسیب پذیر از سیاست‌های این‌چنینی بخش‌های مربوط به قطعه سازان و صنایع زنجیره تامین هستند و خودروسازان می‌توانند با مونتاژکاری به کار خود ادامه دهند و آسیبی نبینند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که واردات نه تنها برای تولید کشور مضر نیست بلکه با ایجاد رقابت و دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا امری مفید و سودمند برای صنعت خودروی کشور خواهد بود، ولی باید این نکته را در نظر داشت که این واردات اگر کنترل نشود و حساب شده نباشد نه تنها به رشد و ارتقای صنعت کشور نمی انجامد بلکه باعث نابودی آن نیز می‌شود.
خودروهای ارزان قیمت اروپایی با کیفیت خواهند بود؟
در صحبت‌های فاطمی امین به وضوح به خودروهای اروپایی اشاره شد که با وجود تحریم‌ها اگر مذاکره با این شرکت‌ها ممکن است سوال اصلی این است که چرا به جای خودرو قطعات و مواد اولیه با کیفیت به ما نمی دهند. کاکایی در این خصوص گفت: همه ما می‌دانیم که عمده مشکل صنعت خودروی کشور نرسیدن قطعات یا رسیدن قطعات بی کیفیتی است که با دور زدن تحریم‌ها هزینه‌های زیادی بر دوش خودروساز می‌گذارد و آخر سر هم قطعه با کیفیت به کشور نمی‌رسد. در زمینه سیاسی واردات خودرو از کشورهای اروپایی کوته بینی است و می‌توان آن را به شیرینی مسمومی تشبیه کرد که هدف آن نابودی صنعت کشور است. اگر مذاکره با کشورهای اروپایی ممکن است چرا نمی‌توان با مذاکره از آن ها قطعات و مواد اولیه با کیفیت گرفت؟
مورد بعدی که در صحبت‌های فاطمی امین به زعم این کارشناس برای صنعت کشور ترسناک بود اعلام شروع مذاکره برای واردات خودرو است. کاکایی در اینباره گفت: مگر دولت باید برای واردات خودرو مذاکره کند و این نشان می‌دهد که دولت و وزارت صمت به جای تلاش برای بهبود صنعت به خصوص صنعت خودروی کشور به دنبال واردات هستند آن هم به هر قیمتی که نتیجه‌ای جز نابودی صنعت خودرو کشور در زمانی کوتاه ندارد. بحث مهم دیگر استفاده از لفظ با کیفیت برای خودروهای اقتصادی ۱۰ هزار دلاری اروپایی است. فاطمی امین و وزارت صمت هرگز پاسخ ندادند که چگونه قرار است خودرویی ۱۰ هزار دلاری در شرایط اقتصادی و تورمی اروپا می تواند کیفیتی مطلوب و فراتر از آنچه در داخل هست داشته باشد. مثال واضح آن هم در خودروهای داخلی کشور فیات ۵۰۰ است که خودرویی ارزان در اروپا به حساب می آید و کیفیتی در حد خودروهای داخلی دارد. چیزی که از این صحبت‌ها مشخص است در نهایت واردات به یکسری خودروی بی‌کیفیت چینی و کره ای ختم می شود که هرگز نمی تواند در خط تولید خودروسازان داخلی مونتاژ شوند و اگر هم این مونتاژ امکان پذیر باشد با تمام هزینه‌های تولید، واردات این خودروها به صرفه تر خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار