| کد مطلب: ۱۰۳۷۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد

گـــــپ

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:
امارات چشم به سرمایه‌گذاری یهودیان دوخته است
عربستان خواهان تشکیل دو کشور
در اراضی اشغالی است
آرمان ملی- علیرضا پورحسین: ارتباطات غیررسمی و پنهان بین امارات با رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۹۰ وجود داشت و در سال‌های اخیر روند روابط مخفی ابوظبی _تل‌آویو تحت عنوان عادی‌ سازی روابط، آشکار شد. بسیاری این حرکت امارات را به معنای پذیرش اشغال فلسطین توسط یک کشور مسلمان و عرب و اعطای امتیاز به رژیم صهیونیستی برای تصاحب زمین‌های فلسطین و تلاش برای تغییر جمعیت در جهت منافع اسرائیل می‌دانند. آغاز دور دوم عادی سازی روابط در سال 2009، با تلاش اسرائیل برای برقراری روابط نزدیک‌تر با پادشاهی‌های محافظه کار خلیج‌فارس از جمله امارات همراه بود و در این مسیر دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس در عمان نقطه عطف تلقی شد. دومین تحول مهم در روند آشکار سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، دعوت ابوظبی از این رژیم برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ بود که مقرر شد نخست وزیر اسرائیل در آن شرکت کند. روندی سیاسی که به نظر می‌رسد بر معادلات خاورمیانه تاثیرات زیادی بگذارد. در راستای بررسی این مساله «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در باکو داشته است که در ادامه می‌خوانید:
عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل چه ابعادی دارد و چه تأثیری بر سیاست امروز منطقه خواهد گذاشت؟
جدی شدن عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی با مخالفت عمده مسلمانان و اعراب و البته موافقت برخی از کشورهای عربی روبه‌رو شد. در عین حال تشکیلات خودگردان فلسطین این توافق را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد و آن را تجاوز به حقوق و خیانت به مردم فلسطین دانست. مهم‌ترین جنبه اهمیت عادی سازی مناسبات امارات با اسرائیل، زمان این اقدام بود. پیش از امارات، مصر نیز با امضای پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ با رژیم صهیونیستی سازش کرده بود اما مصر در شرایطی پیمان کمپ دیوید را امضا کرد که در موضع ضعف بود و کشورهای عربی در چهار جنگ متوالی از رژیم اشغالگر شکست خورده بودند. اما امارات در شرایطی با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد که این رژیم در مسیر افول بود و در محاصره محور مقاومت قرار داشت. هنگام توافق ابوظبی و تل‌آویو، رژیم صهیونیستی به‌رغم برگزاری انتخابات‌های داخلی نهایتا به تشکیل کابینه شکننده ائتلافی رضایت داده بود. ناکامی کابینه نتانیاهو در مقابله با شیوع کرونا و تظاهرات اعتراض‌آمیز اهالی سرزمین‌های اشغالی نیز مضاف بر علت بود. نکته تاسف بار دیگر انعقاد موافقت‌نامه عادی سازی مصادف با ۱۳ اوت یعنی روز مقاومت اسلامی یا روز شکست اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با حزب‌ا... لبنان بود. لذا می‌توان گفت که اعلام توافق رسمی امارات با رژیم صهیونیستی در روز ۱۳ اوت، هدفمند و با برنامه‌ریزی قبلی انجام شد. هدف بسیار مهم و راهبردی این توافق کاهش اهمیت مساله فلسطین از یک موضوع اصلی و محوری در جهان اسلام به یک موضوع عادی و کم اهمیت بود. این هدف توسط روسای جمهور ادواری آمریکا و به‌خصوص در دوران ترامپ در دستورکار دولت آمریکا قرار داشت و مقدمه‌ای برای اجرای طرح معامله قرن بود. البته دیدگاه‌های مشترک و همسو بین ابوظبی و تل‌آویو در مورد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن نیز باید به عنوان مشوق نزدیک شدن آنها به یکدیگر تلقی شود.
عادی سازی روابط با اسرائیل چه تاثیراتی بر معادلات منطقه خواهد گذاشت؟
مشخصا به هر میزان که پای اسرائیل در خلیج‌فارس باز شود، قطعا امنیت منطقه تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. موضوعی که باید کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به آن دقت کنند این است که صهیونیست‌ها هیچ‌گاه در جهت منافع ملی کشورهای مسلمان و عرب گام بر نخواهند داشت و ماهیت صهیونیسم بر تقابل با جهان اسلام استوار است. اساسا امنیت رژیم صهیونیستی در مناقشه و درگیری کشورهای منطقه است و از این حیث این نگرانی وجود دارد که عادی ‌سازی روابط به ایجاد اختلاف و تنش میان کشورهای منطقه منجر شود. باید توجه داشت که بازشدن پای اسرائیل در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و در مجاورت ایران نباید با حضور محور مقاومت در کنار سرزمین‌های اشغالی مقایسه شود، زیرا رژیم صهیونیستی توسط نیروهای مقاومت فلسطینی، حزب‌ا... و دیگر نیروهای محور مقاومت در سوریه از اطراف و به صورت کامل در یک محاصره امنیتی قرار دارد. با توجه به این واقعیت، برخی دیگر از کشورها به خصوص عربستان سعودی نیز به‌رغم فشار ایالات متحده برای برقراری روابط با اسراییل، نگران برخی از تبعات سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی ناشی از این اقدام هستند. شاید به همین دلیل باشد که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی چند بار صراحتا عنوان کرده که بدون کشور مستقل فلسطین، امکانی برای عادی‌ سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد.
عادی سازی روابط با اسرائیل ارتباطی با خروج آمریکا از منطقه دارد؟
یکی از اهداف مهم رژیم صهیونیستی برای تقویت روابط با امارات، تلاش برای ائتلاف سازی میان شورای همکاری و اسراییل علیه ایران است. این هدف سال‌هاست که از سوی سران رژیم صهیونیستی و آمریکا به حکام عربستان و امارات دیکته می‌شده و آمریکا قصد دارد با تشکیل ائتلاف عبری -عربی مسئولیت کنترل ایران در غرب آسیا را برعهده این ائتلاف قرار دهد. القای تهدید قدرت منطقه‌ای ایران برای امنیت کشورهای خلیج‌فارس هم دستاویزی برای آمریکا برای فروش سلاح به کشورهای مرتجع عرب و چپاول پول‌های نفتی این کشورهاست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار