| کد مطلب: ۱۰۳۷۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد

بـــه دولت کمـــک می‌کنیــم

آرمان ملی - مطهره شفیعی: اصول‌گرایان نه می‌توانند از دولت و مجلس فعلی انتقاد کنند که ثمره رأی خودشان است و نه می‌توانند اصلاح‌طلبان را مقصر بدانند چرا که از بی‌نقشی آنها در عملکرد بهارستان و پاستور آگاه هستند. حدود 10 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته است؛ 10 ماهی که برخلاف تصور رأی دهندگان و حتی رأی ندهندگان به رئیسی با چالش‌های زیادی مواجه است. چالش‌هایی که بخشی از آن نشات گرفته از تحریم و بخشی‌های دیگر شاید ناشی از کم تجربگی برخی مدیران باشد. شاید کمتر فردی تصور می‌کرد که یک وزیر در شرایطی کنار برود که عمر دولت هنوز به یک سال نرسیده است و بیشتر از آن تصور نمی‌شد که نمایندگان مجلس یازدهم که دارای مشی سیاسی نزدیک به وزرا هستند؛ هر روز بر طبل استیضاح بکوبند! این نگرانی تا آنجا پیش رفته است که دیروز سید محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت گفت: «امیدواریم که تا اوایل هفته آینده، بقیه نمایندگان هم مجاب شوند که اکنون وقت استیضاح نیست‌، وزرا اکنون با تمام توان درحال کار کردن هستند و قابل مقایسه با گذشته نیستند.»
تلاش پاستوری‌ها برای کاهش امضا
تلاش دولت در این روزها کاهش امضاهای طرح استیضاح وزیر صمت است. 24 خرداد نمایندگان مجلس به سیدرضا فاطمی‌امین پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، کارت زرد دادند و اظهار کردند که در مدت 5 ماه بایستی مشکلات این حوزه به‌خصوص خودرو حل می‌شد. اما استیضاح را مدنظر دارند؛ استیضاحی که بخشی از روند آن طی شده است. سیدجواد حسینی، عضو کمیسیون صنایع مجلس از ارجاع طرح استیضاح این وزیر خبر داد و به ایلنا گفت: «این طرح با ۳۶ امضا به کمیسیون ارجاع شده است. سه‌شنبه هفته آینده بررسی درخواست استیضاح با دعوت از وزیر صمت در دستورکار کمیسیون قرار دارد.» دیروز معاون پارلمانی دولت البته از کاهش امضاها خبر داد. محمد حسینی به تسنیم گفت: «طبق آن چیزی که در مجلس به ما داده شد، ۳۶ نفر امضا کرده بودند، تاکنون ۲۰ نفر امضاشان را پس گرفتند، امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد.» در کنار دولتمردان، برخی نمایندگان هستند که تمایلی به استیضاح وزیری از دولت سیزدهم را ندارند مانند رئیس کمیسیون قضائی که به ایرنا گفت: در شرایطی که کمتر از یک سال از عمر دولت گذشته است نباید پاپیچ دولت شده و مانع حرکت شتابنده دولت برای اصلاحات اقتصادی و حل مشکلات مردم شویم. موسی غضنفرآبادی اظهارداشت: ممکن است برخی از نمایندگان تحت تاثیر برخی القائات برای این استیضاح قرار گرفته باشد قطعا انگیزه‌های سیاسی پشت پرده این استیضاح است. وی تصریح کرد: «اگر بخواهیم از الان استیضاح وزرا را شروع کنیم به دولت آسیب وارد کرده و توان دولت را برای حرکت شتابنده در راستای حل مشکلات کشور کاهش می‌دهیم.»روزهای دشواری در پاستور طی می‌شود به نحوی که هنوز جایگزین عبدالملکی در وزارت کار معرفی نشده و این موضوع نمایانگر عدم پیش‌بینی چنین شرایطی از سوی پاستورنشینان است. معاون پارلمانی دولت روز گذشته درخصوص معرفی وزیر پیشنهادی کار گفت: طبق قانون سه ماه مهلت است که این وزارتخانه سرپرست داشته باشد و وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود، هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و آقای رئیس‌جمهور باید اعلام کنند که چه تصمیمی خواهند گرفت.
آمادگی اصلاح‌طلبان برای کمک به دولت
سود و زیان آنچه در دولت رقم می‌خورد به یک فرد یا جریان خاص تعلق ندارد بلکه همه‌گیر است بنابراین همگان باید برای رفع مشکلات واردعرصه شوند. محمد سلامتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «آرمان‌ملی» می‌گوید: «اگرچه اصلاح‌طلبان در قدرت نيستند تا برنامه‌اي براي اجرا ارائه دهند، اما قاعدتا بايد برنامه‌اي حداقل به‌ منظور معيار سنجش برنامه‌هاي رقيب داشته باشند. اين كاري است كه «جبهه اصلاحات» بايد انجام دهد. ظاهرا اين جبهه به دنبال اين مهم هست. اما به نظر من از مهم‌ترين محورهاي برنامه كه در شرايط حاضر بايد به آنها اشاره كرد عبارتند از: ا- حمايت جدي و همه‌جانبه از توليد اعم از كالا و خدمات به‌خصوص در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت. 2- تنظيم روابط بين‌المللي، بر اساس تسهيل هرچه بيشتر مراودات اقتصادي در جهت كمك به توليد ملي و جذب سرمايه‌گذاري. 3- تحرك سياسي براي نقش‌آفريني مثبت در جهت كاهش تنش‌ها در منطقه و حتي خارج از منطقه با توجه به ظرفيت و پتانسيل بالاي سياسي. اين امر كه در جهت ثبات سياسي و تقويت مراودات دوجانبه و يا چندجانبه است، به سود روابط اقتصادي و تجاري ايران نيز خواهد بود.» وی خاطر نشان کرد: «اگر بخواهيم به وضع موجود به‌طور خلاصه اشاره داشته باشيم، به نظر من مي‌توان اذعان داشت كه نمادهاي وضع موجود عبارتند از: گراني و تورم و نداشتن ‌برنامه منسجم که همه اين موارد ناشي از کم‌‌تجربگي برخي از مديران است. اين نارسايي قابل پيش‌بيني بود. من به سهم خود دوست داشتم آقاي رئيسي با به‌کارگيري افراد مجرب‌تر جناح خود در کارش كه مربوط به مردم است موفق شود. اميدوارم با تجديدنظر در انتخاب برخي مديران موفق شود.» سلامتی اظهار داشت: «به نظر من تحرك و تلاش دولت به‌خصوص شخص آقاي رئيسي، درخور تحسين است. اصولاً اگر قرار باشد دولتمردان براي مردم كار كنند نبايد شب و روز بشناسند. اين ويژگي در عمل آقاي رئيسي نمايان است. بي‌ترديد اگر آقاي رئيسي کارها را به افراد باتجربه‌تر و باتدبيرتر جناح خود واگذار مي‌کرد، موفق‌تربود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار