| کد مطلب: ۱۰۳۷۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد

خانـــه همسایه لرزیـــد

آرمان ملی: مردم افغانستان، بار دیگر آوار بلا بر روی سرشان فرود آمد و زلزله‌ای با قدرت ۶. ۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) جنوب شرق افغانستــــان و بخش‌هایی از پاکستان را به لرزه درآورد. به گفتـــه این مرکز، این زلزلـه در ۴۴ کیلومتری شهر خوست و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داد. رئيس «اطلاعات و فرهنگ» دولــت موقــت طالبان در ولایات پکتیکای افغانستان اعلام کرد که در پی زمین‌لــــــرزه تنها در شهرستان‌های گیان و برملی این ولایت بیش از 1000 نفر جانباخته و بیش از 1500 نفر زخمی شده‌اند.

آن‌طور که محمد امین حذیفه، رئیس اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان در ولایت پکتیکا اعلام کرد هلی‌کوپترهای وزارت دفاع و تیم‌های امداد و نجات برای انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها به منطقه اعزام شده‌اند. از نهادهای خیریه می‌خواهم تا به زلزله‌زدگان کمک کنند. وی با اشاره به اینکه احتمال افزایش تلفات وجود دارد تاکید کرد: فعالیت تیم‌های امداد و نجات دولتی و غیردولتی تاکنون در منطقه ادامه دارد. محمد حسن آخند نخست‌وزیر طالبان در نشست فوری 100 میلیون افغانی را به منظور رسیدگی و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ولایت‌های پکتیکا و خوست تصویب کرد. در همین حال رهبر طالبان افغانستان گفت، حدود ۳۰۰ تن در جریان این زمین لرزه که دو ولایت افغانستان را لرزاند، کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. در این وضعیت آنچه میان دو کشور همسایه، مشترک است، پایتخت‌های دو کشور و بسیاری از شهرها برروی گسل ساخته ‌شداند، به نحوی که استان‌هاي شمالي، شرقي و شمال شرقي افغانستان بيشتر مستعد زلزله است و مناطق شمال شرقي اين كشور مانند بدخشان، منطقه عمده زلزله خيز اين كشور شناخته مي‌شود.
اعلام آمادگی ایران برای کمک
رهبر طالبان افغانستان از سازمان‌های بشردوستانه و جامعه بین‌الملل برای کمک به افغانستان پس از وقوع زمین‌لرزه مهیب دیروز در این کشور درخواست کمک کرده است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از جامعه بین‌الملل، سازمان‌های خیریه و بشردوست می‌خواهیم تا به مردم افغانستان که در این زمین لرزه آسیب دیده‌اند، کمک کنند. در این راستا و پس از اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه برای هرگونه کمک کشورمان به زلزله‌زدگان افغانستان اعلام آمادگی کرد، تیم‌های جست‌وجو و نجات، درمان اضطراری، نیروهای امدادی، داوطلبان و کادر درمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر برده تا در صورت درخواست کمک، نیروهای جمعیت هلال احمر به محل سانحه اعزام شوند. این موضوع را رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی تایید کرده و با حجم خرابی‌ها، به احتمال قوی و طی چند روز آینده، این نیروها به کشور افغانستان می‌روند. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت‌: «ایران مانند همیشه در کنار مردم افغانستان است و آمادگی کمک به مصدومان زلزله افغانستان را دارد. کاظمی قمی با اشاره وقوع زلزله در ولایت‌های شرقی افغانستان‌، اظهار کرد‌: «خبر تاسف برانگیز وقوع زلزله در ولایت‌های شرقی افغانستان و جان باختن و مصدوم شدن صدها تن، موجب تاثر و تألم شد. از خداوند برای جانباختگان مغفرت و برای بازماندگان صبر آرزومندم. جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه درکنار مردم افغانستان است و آمادگی کمک به مصدومان را دارد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار