| کد مطلب: ۱۰۳۷۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد

زور وزارت نیرو به کمبود برق نمی‌رسد

آرمان ملی: با فرارسیدن تابستان خاموشی‌های مکرر صدای برخی از مشترکان از مناطق مختلف تهران را درآورده است و درهفته‌های گذشته گزارش‌های مختلفی مبنی بر قطع برق داده شده، همچنین شهروندان تعدادی از شهرهای جنوبی نیز طی هفته‌ها قبل اعتراضاتی نسبت به قطع برق شبکه خانگی داشتند این درحالی است که مسئولان به ویژه وزارت نیرو وعده تابستان بدون خاموشی را می‌دهند این درحالی است که وزارت نیرو مدعی این است که تاکنون برنامه‌ای مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار نگرفته و اگر خاموشی وجود داشته ناشی از حوادث طبیعی یا آسیب تجهیزات در حین برق رسانی است و با برنامه‌هایی نظیر تغییر ساعت اداری، تغییر تعرفه مصرف برق و طرح‌های تشویقی صنایع و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، اما کارشناسان معتقدند اگر کمبودی وجود نداشت نه طرح‌های تشویقی برای مصرف کمتر صورت می‌گرفت و نه برنامه‌های ادواری خاموشی برای قطعی صنایع رخ می‌داد. گذشته از آن باید دید حتی طرح‌های تشویقی که مردم را به سوی کم‌مصرفی سوق می‌دهد قادرخواهند بود منجر به بهبود الگوی مصرف برق شوند ؟ چراکه بررسی رفتار مشترکان نشان می‌دهد که قبل از شروع تابستان و با گرم‌شدن هوا مصرف برق مشترکان به‌طور میانگین ۱۰ درصد رشد داشته است و محتمل است در روزهای آتی و با راه‌اندازی بیشتر کولرهای آبی و گازی میزان رشد مصرف بیشتر ازاین هم شود.
زمانی که باید نیروگاه احداث می‌کردیم نکردیم
منصور قطبی‌سرابی کارشناس صنعت برق درخصوص مشکل این صنعت به «آرمان ملی» گفت: مشکل برق قابل حل نیست باید احداث نیروگاه صورت می‌گرفت که نشده است مشکل کمبود برق مربوط به این است که تولیدات برق آبی صورت گرفته و درحال حاضر سدها خالی است و مصرف کشاورزی زیاد شده و کمبود آب در سدها تبدیل به مشکل جدی شده است و بحران از زمانی شروع شد که با بارکردن برق روی آب انجام شده و این مشکل قابل حل نیست و احداث نیروگاه انجام نشده است همچنین در اهواز میلیون‌ها انرژی است و زمانی که باید تبدیل به برق می‌شده انجام نشده و برق را با بار کردن روی آب تولید می‌کنند و همین مساله باعث کمبود برق می‌شود. این کارشناس برق توضیح داد : زمانی که آب کم است و 80درصد برق ما از آب تولید می‌شود به همان میزان وقتی مشکل آب داشته باشیم در تولید برق نیز به مشکل می‌خوریم متأسفانه زمانی که باید نیروگاه احداث می‌کردیم نکردیم و این برنامه‌ها دراز مدت است درحالی‌که اکثر کشورهای همسایه اقدام به تولید نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی کردند ما از این بخش استفاده نکردیم و مشاورین برنامه برق آبی نیروگاه برق آبی را در دستور کار قرار دادند و از احداث نیروگاه مدرن مانند نیروگاه خورشیدی و مشعل‌های خوزستان مغفول ماندیم بنابراین ساخت نیروگاه جدید و برطرف کردن کمبود و تولید جدید به این سادگی‌ها شدنی نیست. سرابی بیان کرد: ادعای معاون وزیر نیرو مبنی براینکه۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید شبکه اضافه شده و با مدیریت تقاضا مانند تغییر ساعت اداری، تغییر تعرفه مصرف برق و طرح‌های تشویقی صنایع و کشاورزی موجب شده که برنامه‌ای مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار نگرفته باشد و قطعی‌ها به دلیل ناترازی برق نیست منطقی نیست، چرا که کمبود برق به صورت شبکه‌ای است و زمانی که مشکل کم آبی در کل کشور داریم و مجبور به قطعی برق در مصرف خانگی و صنایع می‌شوند با چنین تمهیداتی نمی‌توان مشکل را حل کرد. این کارشناس برق در ادامه گفت: زیربنای صنعت برق دچار مشکل است و آب چاه‌ها و رودخانه‌ها خشک شده است که دلیل کمبود آب سدها این است که رطوبت آنها پرشده و تبخیر و درجه حرارت دما زیاد شده و از آنجا که بارندگی امسال خیلی کم است به همان میزان کمبود برق نیز داریم و با قطع کردن برق صنایع و بخش خانگی مشکلی حل نمی‌شود.
تابستان بدون خاموشی رویا یا واقعیت؟
سخنگوی صنعت برق در همین زمینه گفت: در صورت به‌کارگیری طرح‌های جابه‌جایی بار و نیز مدیریت مصرف، می‌توانیم تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم همچنین طبق اعلام وزارت نیرو تعمیرات نیروگاهی در دو بخش حرارتی و برق آبی انجام پذیرفته و این واحدها از نیمه اول خرداد در مدار تولید قرار می‌گیرند. او همچنین یادآور شد: در بحث روشنایی نیز، اگر هر مصرف‌کننده یک لامپ اضافی را خاموش کند، در سراسر کشور حدود هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی می‌شود که معادل یک نیروگاه است. قطعی برق بخش خانگی طی یک یا دو هفته قبل در برخی شهرها مثل تهران، به‌خاطر طوفان و آسیب دیدن برخی تجهیزات بود، اما قطعی برنامه‌ریزی شده نداریم. وزیر نیرو نیز دراین خصوص بیان کرد: سال گذشته چند واحد حرارتی در سال گذشته دچار َآسیب شدند و ۹۹ درصد مشکلات نیروگاه‌ها رفع شد تعمیرات که این رقم برای نیروگاه‌های برق‌آبی ۱۰۰ درصد است.
افزایش مصرف برق در روزهای آینده
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق در این خصوص معتقد است: هم‌اکنون شرایط شبکه برق بسیار پایدار است، اما پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده، افزایش مصرف را شاهد باشیم و هفته پیش‌رو به ویژه سه روز ابتدایی، بسیار گرم خواهد بود؛ به حدی که دمای هوا در استان خوزستان به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. مصطفی رجبی مشهدی اضافه کرد: بیشترین مصرف این ایام مربوط به وسایل سرمایشی و روشنایی است؛ درباره وسایل سرمایشی، تقاضا داریم مصرف‌کنندگان دمای کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر و کولرهای آبی را نیز روی دور کند، قرار دهند و با نصب سایبان برای کولرهای آبی، تا ۳۰ درصد هم در مصرف برق و هم در مصرف آب، صرفه جویی خواهد شد.
قطعی‌ها به دلیل ناترازی برق نیست
سخنگوی صنعت برق گفت: خوشبختانه تاکنون برنامه‌ای مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار نگرفته و اگر خاموشی وجود داشته ناشی از حوادث طبیعی یا آسیب تجهیزات در حین برق رسانی است. در روزهای گذشته و با افزایش دمای هوا، مصرف برق افزایش قابل توجهی یافته است. روز گذشته مصرف برق به رقم ۶۳ هزار مگاوات رسید که نسبت به سال گذشته ۴. ۶ درصد افزایش یافته است. در تابستان امسال به گفته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور انرژی ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید شبکه اضافه شده است. در سمت مدیریت تقاضا هم برنامه‌هایی نظیر تغییر ساعت اداری، تغییر تعرفه مصرف برق و طرح‌های تشویقی صنایع و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است. با این وجود همچنان سوال مهم این است آیا وزارت نیرو می‌توان آزمون سخت تابستان امسال را با موفقیت و بدون خاموشی پشت‌سر بگذارد؟در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق در گفت‌وگو با مهر گفت: برای بیشترین سناریو رشد مصرف برق برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در واقع اگر در سال‌های گذشته به‌طور متوسط سالیانه چهار تا پنج درصد رشد داشته‌ایم، برای امسال تا ۶ درصد افزایش مصرف را پیش بینی کرده‌ایم. وی افزود: در واقع از یک سمت که برنامه‌های افزایش تولید نیروگاه‌های موجود و احداث نیروگاه‌های جدید و از طرفی مدیریت مصرف انجام داده‌ایم و انشاءالله نباید مشکل جدی داشته باشیم. البته به خیلی عوامل بستگی دارد، از جمله دمای هوا. سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون برنامه‌ای مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای در دستور کار قرار نگرفته و اگر قطعی یا خاموشی وجود داشته ناشی از حوادث طبیعی یا آسیب تجهیزات در حین برق رسانی است. رجبی مشهدی افزود: هدف‌گذاری کرده‌ایم حداقل هزار مگاوات از محل ادارات پرمصرف صرفه جویی شود و امیدواریم بیش از این هم محقق شود. طبق گزارش همکاران در ادارات دولتی و غیردولتی و نهادهای آموزشی صرفه‌جویی روند خوبی صورت گرفته است.
سهمیه بندی برق، قیمت سیمان را بالا برد
علیرضا بستانیان فعال صنفی صنعت سیمان درخصوص قطعی برق صنایع گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت سیمان، سهمیه بندی برق کارخانه‌ها و رشد تقاضای مصرف کنندگان است و در اینجا مساله نخست در این موضوع به سهمیه بندی برق صنایع و کارخانه‌های باز می‌گردد و سهمیه بندی برق باعث توقف تولید تعدادی از کارخانه‌ها و کاهش تولید برخی دیگر از کارخانه‌ها شده است همچنین با سهمیه بندی صورت گرفته، بعضی کارخانه‌ها اصلاً امکان تولید کلینکر را ندارند و تنها قادرند کلینکر دپو شده خود را که البته مقدار محدودی نیز است برای تولید سیمان مصرف کنند. برخی کارخانه‌ها که امکان فعالیت را دارند با ظرفیت‌های پایین‌تر در حال کار هستند. او ادامه داد: موضوع مهم دیگر در بحث افزایش قیمت سیمان به تقاضای فصلی این محصول در فصل تابستان مربوط می‌شود. البته تاثیر این موضوع بر قیمت‌ها ناچیز است و عامل اصلی، بحث برق و تجمیع تقاضاها در هفته جاری شد و قیمت‌ها را بالا برد و در هفته گذشته به دلیل برخی نگرانی‌ها در مورد قطع برق کارخانه‌ها، تقاضای قابل توجهی به ثبت رسید و عامل افزایش نرخ شد که به ابطال بخشی از معاملات انجامید؛ در نتیجه تقاضای هفته قبل و تقاضای هفته جاری تجمیع و تقاضای انباشته‌ای را ایجاد کرد که با وجود عرضه قابل توجه شرکت‌های سیمانی در بورس اما کماکان میزان تقاضا از عرضه‌ها بیشتر بود. او گفت: بهتر شدن شرایط فعلی مستلزم سهمیه برقی است که به کارخانه‌های تخصیص داده می‌شود و طبیعتا در تیر و مرداد بالاترین میزان مصرف در کشور را به واسطه مصارف خانگی و عمومی داریم و چنانچه برق صنعت به ویژه صنعت سیمان در این فصول تامین شود، قطعاً التهاب بازار را کاهش خواهد داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار