| کد مطلب: ۱۰۳۷۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد

کــوتـاه

فرصتي براي افزايش جمعيت نداريم

آرمان ملي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با تاکيد بر اينکه وضعيت جمعيتي کشور بسيار ناجور است و ما فرصت زيادي براي افزايش جمعيت در کشور نداريم، گفت: اگر در 7 سال آتي کاري براي افزايش جمعيت نکنيم بعداً قابل جبران نخواهد بود. بهرام عين‌اللهي با تاکيد بر اينکه از کل اعتبارات تخصيص يافته از تبصره 17 بودجه يعني از کل مبلغ 787 ميليارد تومان، 492 ميليارد تومان اعتبار تملکي است؛ افزود: يعني بايد مراکزي را به عنوان ناباروري در استان‌ها تاسيس کنيم تا اين مراکز در اين رابطه فعاليت کنند. متاسفانه امروز مراکز درماني کافي براي موضوع ناباروري وجود ندارد و اين موضوع در اولويت اصلي وزارت بهداشت قرار گرفته است؛ اين 492 ميليارد تومان هزينه شده براي تاسيس 40 مرکز ناباروري و بلوک زايمان هزينه شده است. هم اکنون نيز 14 پروژه مرکز و بلوک زايمان و 26 مرکز تخصصي درمان ناباروري در دست اجرا است.

تحصيل نيم ميليون دانش‌آموز پناهنده

آرمان ملي: رئيس مرکز امور بين‌الملل و مدارس خارج از کشور به مناسبت «روز جهاني پناهنده» با بيان اينکه 180 هزار دانش‌آموز افغانستاني بدون هيچ مدرک هويتي و در مجموع نيم ميليون کودک افغانستاني در شرايط کاملا برابر با دانش‌آموزان ايراني در ايران تحصيل مي‌کنند، اظهار کرد: سرانه مصرفي هر دانش‌آموز مهاجر50 ميليون ريال در سال 1400 بوده است که سازمان‌هاي بين‌المللي تنها حدود يک درصد از اين هزينه‌ها را جبران مي‌کنند. مهدي فياضي گفت: با حسب دستور طلايي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در سال 1394 مبني بر پذيرش و ثبت نام تمامي کودکان لازم‌التعليم افغانستاني حتي در صورتي که فاقد مدارک هويتي(غيرمجاز) باشند؛ هم اکنون تعداد 180 هزار نفر دانش‌آموز فاقد اوراق هويتي در شرايط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ايراني به تحصيل اشتغال دارند و مجموعا نيم ميليون دانش آموز پناهنده در مدارس ايران در حال تحصيل هستند.

مسموميت با مصرف الکل

آرمان ملي: رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي استان اردبيل گفت: به‌دليل مصرف الکل صنعتي در شهرستان مشگين‌شهر، 19 نفر بستري و يک نفر فوت کرده است. مجيدمحمد غريباني رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي استان اردبيل، اظهار کرد: در شهرستان مشگين‌شهر 6 نفر به دليل بروز علائم مسموميت مصرف الکل صنعتي به بيمارستان وليعصر مشگين شهر مراجعه کردند که بعد از گذشت مدت زماني، تعداد مراجعين مسموم شده تا به اين لحظه به 31 نفر افزايش پيدا کرده است. وي افزود: تعدادي از مراجعين با علائم مسموميت با رضايت شخصي مرخص شده و در حال حاضر 19 نفر مسموم الکلي در 2 بيمارستان وليعصر(عج) مشگين‌شهر و امام خميني(ره) اردبيل بستري هستند.

فوت سه هزار نفر به دليل نبود عضو

ايرنا: رئيس مرکز مديريت پيوند و درمان بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: سالانه سه هزار نفر به دليل نبود عضو پيوندي فوت مي‌کنند، در حالي‌که تقريبا 3 عضو بيمار مرگ مغزي قابل اهدا است که با مديريت صحيح پيوند مي‌توان بيماران در نوبت انتظار را نجات داد. اميرحسام عليرضايي افزود: در کشور 54 درصد بيماران کليوي، دياليز و 46 درصد پيوند مي شوند. با توجه به ايمن بودن دياليز صفاقي و به صرفه بودن هزينه هاي درماني، بايد تلاش کرد اين نوع دياليز براي بيماران افزايش يابد. در سال 1400، در مجموع 12562 خدمت به 5049 نفر از اين بيماران در 79 مرکز دندانپزشکي ارائه شده، 15 دانشگاه از مجموع 64 دانشگاه در طرح مقيمي دندانپزشکي شرکت مي ‌کنند که به طور شبانه ‌روزي در روزهاي تعطيل و غيرتعطيل اين دانشگاه‌ ها به ارائه خدمات مي‌پردازند.

وبا در مريوان؟

ايسنا: معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي استان کردستان از واکنش و پيگيري سريع دانشگاه علوم پزشکي در پي نشر خبر مشاهده مورد مشکوک وبا در مريوان خبر داد. فرزام بيدارپور، با اشاره به نقش ويژه مرز باشماق و اثرات آن از طريق ترانزيت و ورود و خروج مسافرين، افزود: کنترل بيماري در اين مرز با غربالگري به موقع، سرعت عمل و ارائه خدمات بهداشتي و درماني به افراد مبتلا بسيار مهم و تاثير گذار است. با حضور در مرز بين‌المللي باشماق شهرستان مريوان به صورت ميداني وضعيت موجود از نزديک بررسي شده است.

نماد اين شهر فروريخت!

المان 18 متري «تنگ ورشو» بروجرد فروريخت؛ طرحي که قرار بود به عنوان يک نماد در شهر ملي ورشو خودنمايي کند تا مردم و گردشگراني که به اين ديار مي آيند با ديدن اين المان بدانند در شهري هستند که فرهنگ و تاريخش با ورشو گره خورده است. يحيي عيدي بيرانوند با اشاره به اينکه اين پروژه در ماه هاي پاياني سال 99 آغاز شد که در زمان شهردار قبلي بوده است، افزود: پوسته رويي تنگ «ورشو» که از جنس سيمان بود از مدت‌ها پيش دچار ترک خوردگي شده بود و ما آن را به علت مشکلات فني و نشست سازه متوقف کرده بوديم اما به دنبال وزش تندبادهاي اخير به يکباره کل پوسته فروريخت. وي تصريح کرد: براي ساخت اين المان 500 ميليون تومان هزينه شده بود.

فرود اضطراري پرواز جده ـ مشهد

تسنيم: مديرکل فرودگاه‌هاي استان بوشهر با اشاره به نشست اضطراري هواپيما جده در فرودگاه بوشهر گفت: اين هواپيما قرار است زائران خانه خدا را از مشهد به جده منتقل کند که به سبب نقص فني در فرودگاه بوشهر به زمين نشست. کمال دهقان منشادي افزود: روز گذشته پرواز 1835 جده - مشهد قرار بود ساعت 14 در فرودگاه مشهد براي انتقال زائران خانه به زمين بنشيند که به سبب نقص فني ساعت 12:45 دقيقه در فرودگاه بوشهر به زمين نشست. البته اين هواپيما خالي از مسافر بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار