| کد مطلب: ۱۰۳۷۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

حذف ماسک از روی صورت‌ها؟

آرمان ملي- محمدرضا محبوب‌فر- کارشناس حوزه سلامـــت: کشور‌هاي جهان يکي پس از ديگري از محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي پاندمي کرونا خارج مي‌شوند و نسبت به لغو رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اقدام مي‌کنند. در حالي که تمامي محدوديت‌هاي کرونايي ورود به کشور‌ها لغو و حالا مي‌توان با شرايطي مانند قبل از پاندمي کرونا به اين کشور‌ها سفر کرد، افزايش موارد کوويد19 در سراسر آمريکا سبب شده ميزان پذيرش در بيمارستان‌ها به ويژه در بين بزرگسالان مسن و همچنين کودکان رو به افزايش‌گذارد. مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا اعلام داشته که مطالعه روي شاخص‌هاي کرونا بايد همچنان جدي گرفته شود و به همين منظور، مجوز سازمان غذا و داروي آمريکا، براي دريافت واکسن کروناي فايزر و مدرنا، از سوي کودکان 6 ماهه تا 5 ساله آمريکايي صادر شده است. مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا، توصيه کميته مشورتي رويه‌هاي ايمن‌سازي مبني بر لزوم واکسينه شدن کودکان شش ماهه به بالا عليه کوويد19 را پذيرفته و اکنون والدين و پرستاران کودک به منظور محافظت بهتر در برابر کوويد19 مي‌توانند کودکان شش ماهه تا پنج ساله خود را با واکسن‌هاي فايزر- بيون تک يا مدرنا واکسينه کنند. همه کودکان از جمله کودکاني که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند نيز بايستي واکسينه شوند. مراجع سلامت در ايالات متحده و سازمان بهداشت جهاني معتقد هستند که کاهش تمايل به تکميل چرخه واکسيناسيون مي‌تواند باعث بروز موج‌هاي بعدي بيماري شود. چه بسا گزارش مي‌شود موج جديد کوويد در اروپا و آمريکا ناشي از دو زيرواريانت اُميکرون آغاز شده است. در شرايطي که به اعتقاد کارشناسان، ايران در زمستان يا پيش از آن با پيک کرونا مواجه مي‌شود، صحبت‌ها در رابطه با حذف ماسک از فضاهاي سر باز به ميان آمده است. آن‌طور که روز گذشته وزير کشور اعلام کرد: تقليل استفاده از ماسک درفضاي عمومي منوط به تصميم ستادکرونا است. وزير کشور در خصوص تقليل استفاده از ماسک در فضاهاي باز غير متراکم گفت: اين موضوع بايد در ستاد ملي مقابله با کرونا تصميم گيري شود. احمد وحيدي افزود: در اين خصوص دو نظر وجود دارد که بايد در ستاد ملي مقابله با کرونا مورد بحث و بررسي قرار بگيرد. حتما در فضاهاي بسته ماسک بايد استفاده شود و همچنين براي کساني که دچار نقص يا بيماري زمينه‌اي هستند استفاده از ماسک مورد تاکيد است اما در فضاهاي باز غير متراکم ممکن است براي استفاده از ماسک امکان کمي تقليل وجود داشته باشد که اين موضوع مورد بحث قرار گرفت اما در ستاد ملي کرونا بايد در خصوص آن تصميم گيري شود.» وزير کشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع حج اشاره کرد و افزود: «موضوع حج در اين جلسه مورد بحث قرار گرفت، خوشبختانه در حال حاضر وضعيت خوبي داريم و پيش بيني‌هاي لازم انجام شده، حجاج در هتل‌ها هستند اما با بيمارستان‌هاي سعودي هماهنگ شده تا اگر لازم باشد انتقال به بيمارستان‌ها انجام شود اما تا به‌حال مساله خاصي نداشتيم.»

ايران در محاصر پيک‌هاي کرونا

افزايش موارد ابتلا به کرونا در بحرين، قطر، امارات، کويت، لبنان، عربستان سعودي، عراق، فلسطين، افعانستان، ايران و عمان به‌رغم کاهش انجام تست در کشور‌ها مي‌تواند يک زنگ خطر باشد. در حوزه کشور‌هاي منطقه مديترانه شرقي که ايران هم در آن حضور دارد، نسبت به هفته قبل، موارد هفتگي کرونا رشد 58 درصد داشته است. برخي شواهد محيطي حاکي از گردش ويروس جهش يافته دلتا در اين منطقه دارد. روز‌هاي بدون فوتي کرونا در حالي در ايران جشن گرفته مي‌شود که حجاج ايراني به مدينه منوره و مکه مکرمه عزيمت کرده‌اند. در خبر‌ها به برخي سخت‌گيري‌هاي دولت عربستان در خصوص واکسن‌هاي زائران ايراني و مبتلا نبودن آن‌ها به کرونا اشاره شده است. مرز زميني عراق هم بدون ويزا براي زائران باز شده است و ويزاي سفر زميني به عراق به صورت رسمي برداشته شده و زائران مي‌توانند در قالب کاروان‌هاي زيارتي از طريق مرز زميني سفر کنند. اخبار جسته و گريخته‌اي منتشر شده است که نمونه‌گيري آزمايش کروناي حدود 30 درصد از مجموع 450 نفر از زائران مازندراني عتبات عاليات که در روز‌هاي اخير با سفر هوايي از مبدأ کشور عراق وارد فرودگاه دشت ناز شده‌اند، مثبت بوده که اين رقم، زنگ خطر شيوع دوباره اين ويروس خطرناک در کشور را به صدا درآورده است..

آخرين آمار کرونا

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دوشنبه تا سه شنبه 187 بيمار کوويد 19 در کشور شناسايي شدند و متأسفانه چهار بيمار نيز به دليل اين بيماري جان خود را از دست دادند. مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 7 ميليون و 235 هزار و 175 نفر رسيد. 264 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 0 شهرستان در وضعيت قرمز، 0 شهرستان در وضعيت نارنجي، 106 شهرستان در وضعيت زرد و 342 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار