| کد مطلب: ۱۰۳۷۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

راهکارهاي نگهداري از عرقيات گياهي

دم‌کرده‌ها و عرقيات گرم يا سرد خوشمزه هستند و مي‌توان آنها را با عسل يا هر شيرين‌کننده طبيعي ديگري شيرين کرد. آنها به مدت 2- 3 روز در يخچال نگهداري مي‌شوند. براي تهيه جوشانده، 2 تا 4 قاشق غذاخوري از سبزي خشک را در قوري بريزيد و با آب پر کنيد، کمي منتظر بمانيد. يک کارشناس تغذيه، عنوان کرد: عرقيات بايد در داخل يخچال و ظروف شيشه‌اي که درپوش آلومينيومي دارد، نگهداري شود. پيام يزداني، کارشناس تغذيه درباره مدت ماندگاري عرقيات گياهي، عنوان کرد: مدت ماندگاري عرقيات از 1 تا 2 سال است و بيشتر از اين مدت ماده موثره و خواص درماني عرقيات به تدريج کاهش مي‌يابد. وي افزود: عرقيات بايد در جاي خنک همچون يخچال نگهداري شود و هر گونه تغيير در عطر، طعم و رنگ عرقيات نشان‌دهنده کيفيت پايين و غيرقابل مصرف‌شدن آن است. يزداني درباره چگونگي پي‌بردن به فاسدبودن عرقيات، گفت: عرقيات استريلي که داراي بسته‌بندي بهداشتي و تاريخ مصرف باشند و رنگ شفاف و زلالي داشته باشند سالم هستند، اما اگر عرقيات پس از مدتي کدر شد يا رسوب کرد، نشان‌دهنده اين است که آلوده به قارچ و کپک شده و مصرف آن مسموميت‌زا خواهد بود. اين کارشناس تغذيه در ادامه يادآور شد: برخي عرقيات گياهي روي ظروف پلاستيکي تاثير گذاشته و از آ‌نها تاثير مي‌پذيرد. بنابراين بايد اين محصولات را در بطري‌هاي شيشه‌اي که داراي درپوش آلومينيومي است، نگهداري کرد.

موارد استفاده

عرقيات گياهي را مي‌توان براي اهداف مختلفي استفاده کرد: براي ارزش دارويي، مي‌توانيد آن را به‌صورت سرد يا گرم شده مصرف کنيد، در بسياري از لوازم آرايشي و داروهاي خانگي، از جمله مرهم موضعي استفاده مي‌شود. آنها را مي‌توان در محصولات خانگي طبيعي و ارگانيک استفاده کنيد.

شرايط کلي نگهداري

نگهداري از عرقيات گياهي بسيار مهم است چرا که اگر اين شرايط رعايت نشود خواص اين نوشيدني‌ها کم شده يا کلا از بين مي‌رود.

1 - عرقيات را در مقابل نورخورشيد نگه نداريد چرا که عطر و خاصيت خود را از دست مي‌دهند.

2 - آنها را در ظروفي که درب آنها پرس شده باشد نگهداري کنيد. اگر پس از مدتي درون عرقيات لعاب سفيد رنگي ايجاد شد به معناي فاسدشدن عرقيات نيست. مي‌توانيد عرقيات را صاف کرده و ميل کنيد.

3 - عرقيات نبايد يخ بزنند بنابراين آنها را در فريزر نگذاريد. عرقيات اصولا يک تا 3 سال تاريخ مصرف دارند، هنگام مصرف حتما به تاريخ انقضاي آنها دقت کنيد.

اقداماتي براي کاهش «سرگيجه»

سرگيجه يک علامت است، نه يک بيماري. اين احساسي است که شما يا محيط اطرافتان در حال حرکت يا چرخش هستيد. اين احساس ممکن است به‌سختي قابل توجه باشد، يا ممکن است آنقدر شديد باشد که حفظ تعادل و انجام کارهاي روزمره براي شما مشکل باشد. اولين‌باري که سرگيجه را تجربه مي‌کنيد ممکن است برايتان ناخوشايند و ترسناک باشد. احساس چرخش در سر يا احساس اينکه جهان دور سر شما مي‌چرخد. خوشبختانه در اغلب موارد سرگيجه به‌دليل بيماري جدي مغزي نيست و فقط سرگيجه خوش خيم موضعي پاروکسيسمالparoxysmal positional vertigo يا به‌اصطلاح BPPV است. اين مشکل شايد شديد و آزاردهنده باشد ولي خطري ندارد. پاروکسيسمال به معناي ناگهاني و کوتاه‌مدت است و معمولا کمتر از يک دقيقه طول مي‌کشد و به‌دليل حرکت خاصي در سر ايجاد مي‌شود. بنابراين اگر يک سرگيجه ناگهاني را هنگام بالا يا پايين‌بردن سر يا نشستن تجربه کرديد که با حالت تهوع و عدم تعادل همراه بود احتمالا يک سرگيجه خوش‌‌خيم داريد که علت اصلي آن اختلال در گوش داخلي و التهاب گوش است. با وجودي که BPPV اغلب در افراد بالاي 60 سال رواج دارد ولي در هر سني احتمال ابتلا به آن وجود دارد به‌خصوص در زنان. BPPV گاهي دلايل ديگري مثل فشار برسر، ميگرن يا مشکلات ديگر گوش داخلي، ديابت، پوکي‌استخوان يا درازکشيدن به مدت‌طولاني دارد. علت ايجاد سرگيجه کريستال‌هاي ريز کلسيم به‌نام اوتوکونيا otoconia هستند که از محل هميشگي خود در گوش داخلي جدا شده و هماهنگي ممعمول بين مغز و گوش داخلي که تعادل شما را حفظ مي‌کنند، مختل مي‌کند.

راهکار

راهکارهايي وجود دارد که مي‌توانيد براي کاهش علائم سرگيجه در زمان وقوع، و کاهش تعداد دوره‌هايي که داريد انجام دهيد. براي کاهش احساس چرخش، در يک اتاق ساکت و تاريک دراز بکشيد. در طول فعاليت‌هاي روزانه سر خود را با دقت و به آرامي حرکت دهيد. هنگامي‌که احساس سرگيجه مي‌کنيد بلافاصله بنشينيد. اگر شب از خواب بيدار شديد چراغ‌ها را روشن کنيد. اگر در معرض خطرافتادن هستيد از عصا استفاده کنيد. در حالي که سر خود را کمي بالا بر روي 2 يا چند بالش قرار دهيد بخوابيد. به آرامي از رختخواب بلند شويد و قبل از بلند شدن مدتي روي لبه تخت بنشينيد. سعي کنيد آرام باشيد- اضطراب مي‌تواند سرگيجه را بدتر کند.

اين کارها را نکنيد

براي برداشتن چيزها خم نشويد- در عوض چمباتمه بزنيد تا خود را پايين بياوريد. وقتي مي‌خواهيد به يک قفسه بلند برسيد گردن خود را دراز نکنيد.

درمان

درمان به‌علت آن بستگي دارد. پزشک عمومي ممکن است آنتي‌بيوتيک تجويز کند اگر ناشي از عفونت باشد. اکثر موارد سرگيجه بدون درمان بهبود مي‌يابند. اما مي‌توانيد تمرينات خاصي را براي اصلاح تعادل خود انجام دهيد. گاهي اوقات آنتي‌هيستامين‌ها هم مي‌توانند به علائم سرگيجه کمک کنند. تشخيص سرگيجه خوش‌خيم معمولا بسيار ساده است و نيازي به آزمايش يا اسکن مغز و اشعه ايکس ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار