نگاهی به حذف ادبیات و دیگر درسهای عمومی در کنکور
ابراهيم دمشناس با بيان اينکه موافق با تغييرات کنکور به سمتوسوي حذف آن است، در عين حال ميگويد: اين تغييرات را بايد در نظرداشت که فرجهاي باشد تا تغيير آسيبزا نباشند. اين معلم ادبيات و داستاننويس در پاسخ مکتوب به پرسشهاي ايسنا درباره تصميم حذف درسهاي عمومي از کنکور 1402 نوشته است: «واقعيت اين است که اقدام اخير نهادهاي آموزشي کشور درباره دخل و تصرف مواد درسي آزمونهاي کنکور امر تازهاي نيست. حذف دروس عمومي ميتواند خيال بسياري افراد را آسوده کند که باري از دوش آنها برداشته شده است و حالا ميتوانند با فراغ بال به اصل مطلب بپردازند در حاليکه مشکل جاي ديگري است وقتي کنکور بهعنوان بازارکار و... (ناشران مطرح کتابهاي کمک درسي و کنکور) و امثالهم کودکان دبستاني ما را درگير اضطراب و استرس پيشاهنگام ميکند. من موافق اين تغييرات، به سمتوسوي حذف کنکور هستم، ولي بايد در نظرداشت فرجهاي که اين تغييرات آسيبزا نباشند، وقتي که دستکم از چهار پنج سال پيش، خانوادهها و دانشآموزان هزينه و برنامهريزي کردهاند. گذشته از اين موارد زمينه عمومي يک رشته درسي را حذفکردن خلاف اصول علمي و آموزشي است وقتي که زبان آموزشي مدارس فارسي است، آيا ميشود که زبان فارسي را از دروس عمومي حذف کرد؟ يا زبان خارجه که خيلي از اصطلاحات و واژگان علمي دروس علمي محض از آن اخذ شده و همينطور در رشتههاي ديگر دروس عمومي نقش اساسي دارند. ميتوان بهطور بخشي نسبت به رشته آزمونها اين تصميم را اعمال کرد؛ مثلا ضروري است که رشته معارف درس عمومي عربي را آزمون بدهند ولي همين درس عمومي براي رشته تجربي ضرورت چنداني ندارد. اعمال همهجانبه اين تصميم بيش از فوايدش دربردارنده آسيبهايي است که متوجه دانش و دروس تخصصي دانشآموزان و داوطلبان است. يک نظرسنجي از کادر آموزشي، و استفاده از تجربه دبيران و معلمان ميتواند در اين زمينه روشنگر باشد و زمينههاي تحقق آن را مهيا کند. صرف تصميم و برخورداري از پشتوانه ابلاغي نميتواند تصميماتي از اين قبيل را عقلاني و عملي جلوه دهد. در اين ساليان بسيار طرح، ايده و تصميم ابلاغ شده که راه بهجايي نبردهاند و در عين حال اسباب گمراهي و آسيب ذهني براي دانشآموزان و داوطلبان شدهاند. ضروري است در مواردي از اين قبيل با معلمان و دبيران مشورت شود تا عيار تصميم سنجيده شود.
ارسال نظر