| کد مطلب: ۱۰۳۷۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد

بـازتــــاب

سازمان هواپيمايي افزايش قيمت بليت را گرانفروشي نمي‌داند؛

يکسان سازي تدريجي قيمت بليت در تمامي مسيرها؟

آرمان ملي: گرانفروشي برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي در چند روز اخير با واکنش سازمان حمايت مواجه شد به گونه‌اي‌که در اطلاعيه‌اي از لزوم هرگونه تغيير قيمت با هماهنگي اين سازمان و بازگشت به قيمت‌هاي قبلي خبر داد. حال سازمان هواپيمايي کشور نسبت به اين اطلاعيه واکنش نشان داده و تغييرات قيمتي را گرانفروشي ندانسته و تاکيد کرده اين افزايش قيمت بليت به نوعي يکسان سازي قيمت‌ها بوده که در برخي خطوط هوايي رقم خورده است. موضوعي که اگرچه سازمان هواپيمايي سعي کرده با استفاده از ابزار يکسان سازي اقدام شرکت‌هاي هواپيمايي را توجيه کند اما بررسي‌ها نشان داده افزايش قيمت بليت هواپيما از چند سال قبل و با شروع بيماري کرونا خواسته اصلي ايرلاين‌ها بوده و اين شرکت‌ها با توجه به گراني نرخ ارز و محدوديت‌هاي تحريمي در تلاشند تا از هر فرصتي براي افزايش قيمت‌ها و کاهش کيفيت خدمات بهره گيرند. بر اساس اين گزارش، سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان اخيرا اعلام کرده که با توجه به گزارش‌هاي رسيده مبني بر افزايش نرخ بليت هواپيما در چند روز اخير از سوي تعدادي از شرکت‌هاي هواپيمايي در برخي از مسيرهاي پروازي داخلي، طي بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد تغييرات ايجاد شده در نرخ‌هاي بليت از سوي دو شرکت هواپيمايي و بدون هماهنگي با ستاد تنظيم بازار صورت گرفته است. بنابراين ضمن جلب توجه کليه شرکت‌هاي هواپيمايي به رعايت ضوابط، تاکيد مي‌شود با هرگونه افزايش قيمت که مراحل قانوني را طي نکرده و به تاييد ستاد تنظيم بازار نرسيده باشد، مطابق ضوابط برخورد خواهد شد. حسن خوشخو سرپرست معاونت هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري مي‌گويد: برخي از مسيرهاي خاص در برخي از مناطق کشور بنا به ملاحظات اجتماعي و اقتصادي با قيمت کمتري در نظر گرفته شد. وي ادامه داد: براي تعيين قيمت بليت هواپيما نرخ هر صندلي را به ازاي هر ساعت پرواز تصويب کرديم و همواره قيمت بليت هواپيما براين اساس محاسبه و تصويب شده است. سرپرست معاونت هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: به عنوان مثال اگر نرخ هر ساعت پرواز براي يک صندلي 1000 تومان تصويب شده است براي برخي از شهرستان‌ها براي حمايت از مردم و رونق صنعت هوانوردي در آن مناطق 800 تومان تعيين شد اما درگذر زمان براساس ميزان تقاضاي موجود و کاهش عرضه شرکت‌هاي هواپيمايي تمايل کمتري براي پرواز به اين شهرها دارند. براين اساس مکانيزم تعيين بليت هواپيما در اين شهرها با ديگر مناطق کشور يکسان‌سازي شده است. خوشخو با بيان اينکه براساس قانون برنامه پنجم تعيين نرخ بليت هواپيما، آزاد سازي شده و در شوراي عالي هواپيمايي نرخ محاسبه شده از سوي انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي مورد تاييد قرار مي‌گيرد، ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ بليت هواپيما در مسيرهايي تغيير کند يا افزايش يابد بايد با اطلاع سازمان هواپيمايي کشوري و تاييد در شوراي عالي هواپيمايي باشد اما دراين مورد افزايش غيرقانوني قيمت يا گرانفروشي صورت نگرفته است.

رشد قيمت مرغ همگام با
خريد تضميني دولت!

آرمان ملي: مشاهدات ميداني نشان مي‌دهد قيمت مرغ هم اکنون در خرده فروشي‌ها به هر کيلو 55 هزار تومان رسيده است. در واقع قيمت اين محصول پر مصرف در حالي افزايش يافته که در روزهاي اخير بارها توليدکنندگان اين حوزه نسبت به قيمت پايين مرغ حتي کمتر از نرخ تمام شده انتقاد داشته و نسبت به تعطيلي و ورشکستگي واحدهاي توليدي در صورت تداوم اين روند هشدار داده بودند فعالان اين حوزه معتقد بودند افزايش قيمت نهاده‌هاي خوراک دام به ‌همراه افزايش جوجه ريزي باعث شده تا قيمت مرغ به کمترين ميزان خود برسد بنابراين عدم حمايت دولت زمينه تعطيلي را رقم خواهد زد البته در اين راستا وزارت جهاد کشاورزي نيز در قالب خريد تضميني تلاش کرد تا مشکلات مرغداران را مرتفع کند حال افزايش قيمت مرغ در شرايطي رقم خورده که همچنان خريد تضميني دولت ادامه دارد موضوعي که نشان مي‌دهد حتي حضور دولت در بازار نيز نتوانسته يکه تازي مافياي بازار را تحت کنترل درآورد.

بر اساس اين گزارش، مشاهدات ميداني از خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر کيلو مرغ گرم کامل به حدود 55 تا 56 هزار تومان رسيده است. اين در حاليست که حدود يک هفته پيش قيمت آن در بازه 46 تا 48 هزار تومان بود.

مهدي يوسف‌خاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي تهران در اين باره مي‌گويد‍‍‍‍‍: قيمت مرغ از ابتداي هفته افزايش يافته و به کيلويي حدود 55 هزار تومان رسيده است.

وي با بيان اينکه مرغ به اندازه نياز وجود دارد و هيچ کمبودي در بازار نيست، گفت: با وجود اين افزايش قيمت اما هنوز مرغ به قيمت مصوب آن يعني 59 هزار و 800 تومان نرسيده و حدود 4000 تا 5000 تومان کمتر است و بايستي به قيمت مصوب برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار