| کد مطلب: ۱۰۳۷۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد

فوتبال ایــــــران ثبات ندارد

آرمان ملی- احسان انصاری: در شرایطی که تیم‌ملی فوتبال ایران زمان کمی برای آماده سازی برای حضور در جام‌جهانی دارد هنوز بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم‌ملی در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور مجدد کی‌روش در تیم‌ملی وجود دارد که هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. این در حالی است که زمزمه‌هایی که از اختلاف بین برخی بازیکنان تیم‌ملی با اسکوچیچ شنیده می‌شود که برای فوتبال ایران که در آستانه حضور در جام‌جهانی است اخبار خوشایندی نیست. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی وضعیت تیم‌ملی قبل از جام‌جهانی و رقابت با تیم‌های هم گروه خود با ناصر ابراهیمی مربی سابق تیم‌ملی گفت‌وگو کرده است. ابراهیمی معتقد است: «ما در جام‌جهانی با سه کشوری بازی داریم که هر سه انگلیسی زبان هستند و سبک بازی آنها نیز به هم نزدیک و بلکه مشابه هم است. به همین دلیل باید با تیم‌هایی بازی کنیم که سبک فوتبال آنها به این کشورها نزدیک باشد. کشورهایی ماند برزیل، آرژانتین یا تیم‌های آفریقایی سبک بازی متفاوتی دارند و برای بازی تدارکاتی ایران در جام‌جهانی گزینه‌های مناسبی به شمار نمی‌روند. به عنوان نمونه سبک بازی تیم الجزایر که ما با آنها بازی کردیم شبیه تیم‌های هم گروه ایران در جام‌جهانی نیست. در این بازی نیز ما بازی خوبی ارائه نکردیم و بازیکنان تیم‌ملی با روحیه بالایی در این مسابقه شرکت نکرده بودند. شاید از نظر بدنی خوب بودند اما از نظر روانی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در حالي که زمان کمي تا آغاز بازي‌هاي جام‌جهاني باقي مانده است گمانه زني‌هايي درباره تغيير سرمربي تيم‌ملي و احتمال حضور مجدد کي‌روش در تيم‌ملي به وجود آمده است. ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟

اگر به‌خاطر داشته باشيد قبل از جام‌جهاني1998 نيز تيم‌ملي در چنين وضعيتي قرار داشت و هنگامي که آقاي ايويچ سرمربي تيم‌ملي بودند پس از چند باخت در بازي‌هاي دوستانه جاي خود را به آقاي جلال طالبي دادند. من اين گمانه زني‌ها را ناشي از نابساماني‌هاي موجود در فوتبال ايران مي‌دانم و معتقدم نبايد دوباره اتفاقات دوران ايويچ در تيم‌ملي تکرار شود. واقعيت اين است که فوتبال و به صورت کلي ورزش ايران ثبات ندارد و به همين دليل اين اتفاقات در ورزش ايران رخ مي‌دهد. در شرايط کنوني برخي عنوان مي‌کنند اسکوچيچ تنها مربي بوده که ايران را سريع‌تر از بقيه به جام‌جهاني رسانده است. اگر ما به دنبال بازي تدارکاتي بوديم بايد خيلي زودتر اقدام مي‌کرديم. اغلب تيم‌هاي جهان داراي برنامه‌ريزي هستند و برنامه بازي‌هاي دوستانه آنها از قبل تنظيم شده است. به همين دليل نمي‌توان يک هفته قبل به يک کشور اعلام کرد که با ما بازي دوستانه برگزار کند و بلکه بايد از مدت‌ها قبل اين برنامه‌ريزي‌ها صورت مي‌گرفت تا تيم‌ملي بتواند بازي‌هاي تدارکاتي خوبي را تا قبل از آغاز جام‌جهاني انجام بدهد. نکته ديگر اينکه مشخص نيست چرا تيم‌ملي به مدت ده روز در قطر اردو زده و تنها با يک تيم بازي کرده است. امروز همه کساني که قصد سفر به قطر دارند تنها يک روز در اين کشور مي‌مانند و به دليل گرما خيلي زود اين کشور را ترک مي‌کنند. اين در حالي است که تيم‌ملي به مدت ده روز در اين کشور اردو زده است. حداقل اين بود که بايد در اين ده روز سه بازي تدارکاتي براي تيم در نظر گرفته مي‌شد که اين اتفاق رخ نداد. من معتقدم در شرايط کنوني وزير ورزش، فدراسيون و کساني که تصميم گير هستند ضعيف عمل مي‌کنند و برنامه‌ريزي دقيقي براي حضور تيم‌ملي در جام‌جهاني صورت نگرفته است. کساني که دنبال اين هستند که کي‌روش را دوباره به تيم‌ملي بياورند بايد به اين سوال پاسخ بدهند که اگر وي سرمربي تيم‌ملي شود قرار است ايران در جام‌جهاني قهرمان شود؟ اگر کي‌روش مي‌توانست کاري کند که تيم‌ملي از گروه خود در جام‌جهاني صعود کند چرا در جام‌جهاني گذشته که سرمربي تيم‌ملي بود اين کار را نکرد؟حتي اگر فرض بگيريم که تيم‌ملي از گروه خود در جام‌جهاني نيز صعود کند. سوال اين است که اين اتفاق چه سودي براي فوتبال ايران دارد وقتي که بيش از 4 دهه است که هنوز در آسيا قهرمان نشده‌ايم.

آيا در شرايط کنوني ادامه کار اسکوچيچ در تيم‌ملي را مناسب مي‌دانيد؟آيا وي مي‌تواند تيم‌ملي را در جام‌جهاني به خوبي مديريت کند؟

اسکوچيچ هنوز امتحان خود را پس نداده و مشخص نيست که بتواند در جام‌جهاني که همه تيم‌هاي بزرگ جهان در آن حضور دارند و همه نيز با تمام قدرت در اين بازي‌ها حاضر مي‌شوند تيم‌ملي را به خوبي مديريت کند. اسکوچيچ در ماجراي سفر تيم‌ملي به قطر نبايد زير بار مي‌رفت و اجازه مي‌داد تيم‌ملي در اين کشور اردو بزند. هيچ مربي حاضر نيست در چنين شرايطي و بدون بازي تدارکاتي مناسب در کشوري مانند قطر اردو بزند. آقاي استيلي و ميرشاد ماجدي فوتباليست بودند و به خوبي شرايط کشور قطر را درک مي‌کنند. خود آقاي استيلي زماني که ما وي و بقيه بازيکنان را به قطر مي‌برديم نسبت به اين موضوع اعتراض مي‌کردند. چطور شده که در شرايط کنوني تصميم مي‌گيرند تيم‌ملي در قطر اردو بزند. من اين برنامه‌ريزي را اشتباه مي‌دانم و معتقدم نبايد چنين اتفاقي رخ مي‌داد. نکته ديگر اينکه کساني که دنبال به خدمت گرفتن دوباره کي‌روش هستند اگر وي تضمين مي‌دهد که ايران از گروه خود صعود کند آن را به عنوان سرمربي انتخاب کنند. کي‌روش بايد تضمين بدهد که ايران از گروه خود در جام‌جهاني صعود مي‌کند. تنها در چنين شرايطي بايد سرمربي تيم‌ملي شود. در غير اين صورت دليلي براي تغيير سرمربي وجود ندارد و فدراسيون به جاي اينکه به دنبال چنين مسائلي باشد به دنبال برنامه‌ريزي دقيق براي حضور تيم‌ملي در جام‌جهاني باشد.

شايعه‌هايي مبني بر اختلافات برخي بازيکنان تأثيرگذار تيم‌ملي با اسکوچيچ وجود دارد و برخي عنوان مي‌کنند بازيکنان تيم‌ملي به شکلي که به کي‌روش احترام مي‌گذاشتند به اسکو چنين احترام نمي‌گذارند. اگر اين موضوع صحت داشته باشد چه تأثيري در روند تيم‌ملي در جام‌جهاني خواهد داشت؟

اگر اين موضوع صحت داشته باشد تيم‌ملي در آينده با چالش‌هاي بزرگي مواجه خواهد شد. به هر حال تيم‌ملي بازيکناني دارد که در تيم‌هاي مطرح اروپايي بازي مي‌کنند و تحت هدايت مربيان بزرگي بوده‌اند. هنگامي که اين بازيکنان وارد تيم‌ملي مي‌شوند و مشاهده مي‌کنند که برنامه‌ها نسبت به مربيان خارجي ضعيف‌تر است نسبت به اين موضوع واکنش نشان مي‌دهند. اين وضعيت نظم تيمي را از بين مي‌برد و شرايط مديريت بازيکنان را سخت مي‌کند. بازيکنان بايد اين نکته را در نظر داشته باشند که اگر يک چوب را نيز به عنوان مربي انتخاب کردند بايد تابع مربي باشد و نبايد رفتاري از خود بروز بدهد که برخلاف اين باشد. فدراسيون فوتبال بايد تکليف خود را در زمينه سرمربي تيم‌ملي مشخص کند. آيا فدراسيون با عملکرد آقاي اسکوچيچ اعتقاد دارد و معتقدند وي مي‌تواند تيم‌ملي را در جام‌جهاني به خوبي مديريت کند بايد شرايطي را براي او فراهم کند که اين اتفاق به خوبي رخ بدهد. بهترين کار نيز اين است که براي حضور تيم‌ملي در جام‌جهاني برنامه‌ريزي صورت بگيرد بازي‌هاي تدارکاتي مناسبي در نظر گرفته شود. در کنار اسکوچيچ وحيد هاشميان و کريم باقري نيز حضور دارند و اين دو نفر که در گذشته بازيکن تيم‌ملي بوده‌اند به خوبي از وضعيت تيم‌ملي و رويکردي که اسکوچيچ در پيش گرفته اطلاع دارند. به همين دليل اگر مشکلي وجود داشته باشد حتما بيان مي‌کنند.

در بازي‌هاي اخير تيم‌ملي به خصوص در بازي با الجزاير و قبل از آن کره جنوبي خط دفاعي و دروازه‌بان تيم‌ملي متزلزل نشان دادند. با توجه به اينکه تيم‌ملي با تيم‌هاي قدرتمندي در جام‌جهاني مواجه خواهد شد و احتمال در موضع دفاعي قرار خواهد گرفت وضعيت خط دفاعي و دروازه تيم‌ملي را چگونه مي‌بينيد؟

در شرايط کنوني دروازه‌بانان تيم‌ملي بيرانوند و اميرعابدزاده هستند که دروازه بانان خوبي هستند. به جز اين دو دروازه‌بانان ديگري نيز در تيم‌ملي حضور دارند که از وضعيت خوبي برخوردار هستند. عابدزاده در بازي با الجزاير و کره جنوبي عملکرد خوبي از خود نشان نداد و به آن شکلي که بايد باشد نبود. اين وضعيت تا حدودي درباره خط دفاعي نيز وجود دارد و خط دفاعي تيم‌ملي در بازي‌هاي اخير باصلابت نشان نداده است. البته ضعف در خط دفاعي در شرايط کنوني در تيم‌هاي ليگ برتري نيز وجود دارد. به عنوان مثال خط دفاعي پرسپوليس در سالي که گذشت ضعيف‌ترين عملکرد خود را نشان داد. اين در حالي است که در سال‌هاي گذشته خط دفاعي پرسپوليس يکي از نقاط قوت اين تيم به شمار مي‌رفت. نکته مهمي که در اين زمينه وجود دارد اين است که مربيان تيم‌ملي در زمينه استعداديابي موفق عمل نکرده‌اند و در زمان‌هايي که تيم‌ملي بازي نداشت به دنبال پيدا نکردن استعدادهاي ديگري نبودند. بنده به‌خاطر دارم هنگامي که ما علي کريمي را براي پرسپوليس انتخاب کرديم وي اصلا در ليگ بازي نمي‌کرد و بلکه ما وي را از ليگ‌هاي پايين‌تر انتخاب کرديم. بازيکنان بزرگ ديگري مانند شاهرخ بياني، پنجعلي و زرينچه نيز همين وضعيت داشتند و از سطوح پايين کار خود را آغاز کردند و در نهايت به باشگاه‌هاي بزرگ و تيم‌ملي رسيدند. به همين دليل من معتقدم مربيان تيم‌ملي در زمينه پايه و استعداديابي عملکرد خوبي نداشته‌اند.کساني که صحبت از تغيير مربي در شرايط کنوني مي‌کنند بايد اين نکته را در نظر داشته باشند که اگر اسکوچيچ را برکنار کنند چه کسي مي‌تواند در شرايط کنوني سرمربي تيم‌ملي باشد که از فوتبال ايران شناخت کافي داشته باشد. اگر کي‌روش عنوان مي‌کند مي‌تواند با تيم‌ملي ايران موفق باشد چرا همان زمان که مربي تيم‌ملي بود نتوانست موفقيت‌هاي بزرگي به دست بياورد و با تيم‌ملي از گروه خود در جام‌جهاني صعود کند.

تيم‌ملي در جام‌جهاني بايد با انگليس، آمريکا و ولز بازي کند. ارزيابي شما از ديدار با اين تيم‌ها چيست؟ ايران در مقابل اين تيم‌ها بايد با چه روشي بازي کند؟

ما در جام‌جهاني با سه کشوري بازي داريم که هر سه انگليسي زبان هستند و سبک بازي آنها نيز به هم نزديک، بلکه مشابه هم است. به همين دليل بايد با تيم‌هايي بازي کنيم که سبک فوتبال آنها به اين کشورها نزديک باشد. کشورهايي مانند برزيل، آرژانتين و يا تيم‌هاي آفريقايي سبک بازي متفاوتي دارند و براي بازي تدارکاتي ايران در جام‌جهاني گزينه‌هاي مناسبي به شمار نمي‌روند. به عنوان سبک بازي تيم الجزاير که ما با آنها بازي کرديم شبيه تيم‌هاي هم گروه ايران در جام‌جهاني نيست. در اين بازي نيز ما بازي خوبي ارائه نکرديم و بازيکنان تيم‌ملي با روحيه بالايي در اين مسابقه شرکت نکرده بودند. شايد از نظر بدني خوب بودند اما از نظر رواني در وضعيت مناسبي قرار نداشتند. اگر ما به دنبال بازي تدارکاتي خوب براي تيم‌ملي هستيم بايد با تيم‌هايي مانند نروژ، هلند و دانمارک بازي کنيم که فوتبال آنها شبيه به تيم‌هايي مانند انگليس، آمريکا و ولز است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار