| کد مطلب: ۱۰۳۷۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

آخرین خطابه خطیب‌زاده!

آرمان ملي : 30خرداد آخرين روزي بودم که سعيد خطيب‌زاده در پشت تريبون سخنگويي وزارت خارجه به سوالات پاسخ داد. شخصيت 45 ساله که هيچگاه اسير هياهوهاي عرصه بين‌الملل نشد و حتي زماني که سوالات شيطنت‌آميز از او شد، با سعه‌صدر پاسخ‌هايي ارائه کرد که خدشه‌اي به منافع ملي وارد نکند. 26 مرداد99 با حکم محمدجوادظريف به عنوان سخنگوي وزارت خارجه معرفي شد و به رغم تلاش رقيب براي حذف همه ياران ظريف از وزارت خارجه اما مشي جوان‌ترين سخنگوي وزارت خارجه کشور چنان نبود که دليلي براي کنار گذاشتنش باشد. خطيب‌زاده پيش از حضور در جايگاه سخنگو بر کرسي معاون پژوهشي و مطالعاتي مرکز مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه حضور داشت. برخي اين گمانه را مطرح کردند که «ناصر کنعاني چافي»، رئيس دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در مصر جايگزين سعيد خطيب‌زاده در اين جايگاه خواهد شد. خطيب زاده روز گذشته در آخرين حضورش چنين به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

آخر هفته ميزبان آقاي لاوروف وزير خارجه روسيه خواهيم بود.

استعفاي علي باقري: کليه کارها و اقدامات در درون وزارت خارجه در حال انجام است و مذاکره‌کنندگان ما بي‌توجه به برخي از شايعات که با هدف ساخته مي‌شود کار خود را مي‌کنند.

همچنان در مسير ديپلماسي حرکت مي‌کنيم و به رغم تمامي بدعهدي‌هاي آمريکا و ادامه مسير ترامپ از سوي دولت آمريکا اين قطار هنوز از ريل خود خارج نشده است و اگر اکنون در اين نقطه قرار داريم به‌خاطر اين است که آمريکا در سال 2018 به صورت يک طرفه و غيرقانوني از برجام خارج شد و سياست فشار حداکثري را اعمال کرد. سياستي که به تعبير خودشان به يک شکست مفتضحانه منجر شده است. اميدواريم طرف آمريکايي به مسيري که نتيجه آن امضاي توافق است برگردد. ما براي حصول يک توافق خوب، پايدار و موثر آمادگي داريم و همه زمينه‌ها را نيز براي رسيدن به آن آماده مي‌دانيم.

‌ سياست يک بام و دو هواي واشنگتن سال‌هاست براي همه روشن شده است. از يک طرف اظهارات مقامات کنوني آمريکا را مي‌شنويم که مي‌گويند مي‌خواهند خطا و اشتباهات دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بين‌الملل را رعايت کنند و کنشگر مسئولي در نظام بين‌الملل باشند ولي از طرف ديگر در عمل همان سياست‌هاي شکست خورده دولت ترامپ را شاهد هستيم و آن رفتارهاي قانون گريزانه ادامه دارد. تنها چيزي که مي‌توان در اين ارتباط گفت همان ضرب‌المثل معروف فارسي است که قسم حضرت عباس را باور کنيم يا دم خروس را؟ اين گونه رفتارها از سوي آمريکا باعث افزايش بي‌اعتمادي جامعه جهاني به اين کشور شده و ما هم به‌خاطر همه اين دلايل بايد مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ايران باشيم.

بدهي وزارت برق عراق به وزارت نيروي ايران پرداخت شده است.

دولت جديدي در کره جنوبي سر کار آمده است. آنها حرف‌ها و وعده‌هايي داده‌اند از جمله اينکه مي‌خواهند بدهي خود به ايران را پرداخت کنند ولي تاکنون حرکتي در اين زمينه انجام نداده‌اند و ما منتظر هستيم که ببينيم که تفاوت دولت جديد کره با دولت عهدشکن قبلي در اين زمينه چيست. به دولت جديد کره جنوبي فرصت مي‌دهيم که به صورت عملي نشان دهد که مثل دوستان‌مان در منطقه چه اقدام عملي براي پرداخت بدهي خود به ايران انجام مي‌دهند.

يکي از مهم‌ترين پرونده‌ها ادامه همکاري‌ها با ترکيه است. طي سال‌هاي گذشته يکي از باثبات‌ترين روابط را با ترکيه داشته‌ايم. در مورد زمان انجام اين سفر دو طرف در حال رايزني و گفت‌وگو هستند تا تاريخ مناسبي را پيدا کنند و ان‌شاءا... به زودي اين سفر انجام خواهد شد.

اخباري درباره سفر جو بايدن رئيس‌جمهور آمريکا به منطقه شنيده‌ايم، البته در مورد آنچه که رخ مي‌دهد در حال حاضر قضاوتي نمي‌کنيم ولي آنچه که مهم است اين است که رژيم اشغالگر قدس همواره تلاش مي‌کند از هر چيزي براي اهداف و نيات شوم ضد ثبات، ضد امنيت و ضد صلح خود در اين منطقه و عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده کند و هر چيزي را گروگان اين اهداف و موضع کرده است. مقامات واشنگتن و برخي از کشورهاي منطقه بايد توجه کنند که در ادامه مسير رژيم صهيونيستي طراحي کرده قرار نگيرند. فعلا منتظر مي‌مانيم که ببينيم در آينده چه خواهد شد.

هميشه توصيه ما به آقاي گروسي اين بوده که در چارچوب وظايف فني خود اظهارنظر کند. اگر آژانس همچنان سوالي داشته باشد مسير آن رفت و برگشت‌هاست در چارچوب توافق شده نه اقدامات رسانه‌اي. مسير وين در اين مدت طي شده و اين مسيري است که در اين مدت کار خود را طي کرده است و قطار ديپلماسي در حال انجام کار خودش است.

در فضاي نخبگي و کارشناسي ما اظهارات مختلفي مطرح مي‌شود که ما نيز اين اظهارات را مي‌شنويم ولي آنچه که موضع ايران است اين است که ايران به عنوان يکي از امضاکنندگان اوليه پادمان همواره به NPT پايبند بوده و در همين چارچوب همکاري‌هاي فني خود را با آژانس داشته است و اجازه بدهيد که در حال حاضر در همين چارچوب روابط خود را ادامه دهيم و همکاري‌ها و فعاليت‌هاي خود را به پيش ببريم.

آمريکا بيش از حد ممکن از ابزار تحريم در نظام بين‌الملل استفاده کرده تا حدي که برخي از تحريم‌هاي آنها شوخي است. فارغ از آنچه در مذاکرات وين اتفاق مي‌افتد، ما مسير خنثي سازي تحريم‌ها را با قوت و جديت پيگيري کرده و مي‌کنيم. واشنگتن مسبب وضعيتي است که در حال حاضر در مذاکرات وين شاهد آن هستيم. اگر آمريکا بپذيرد تمام تعهداتش را انجام دهد و ما به آن اطمينان در مورد رفع تحريم‌ها، تضامين و انتفاع قطعي اقتصادي ايران از احياي برجام برسيم، مي‌توانيم به وين برويم و توافق کنيم. در يک تحريمي که آمريکا اضافه مي‌کند، هر چقدر هم شکلي، کار خودش را سخت‌تر مي‌کند. آنچه ما مي‌بينيم اين است که عناصري در داخل آمريکا، دولت آمريکا و کاخ سفيد کاملا کمر همت بسته‌اند که ميراث ترامپ را حفظ کنند. آنها نمي‌توانند هم ميراث ترامپ را حفظ کنند و هم به برجام برگردند و اين امکان وجود ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار