سينما ديگر اولويت خانوادهها نيست
محمدرضا رهگذر:
سينما ديگر اولويت خانوادهها نيست
نويسنده فيلمنامه «بيصداحلزون» گفت: «بيصدا حلزون» تنها فيلمي نبود که گرفتار تعطيلي سينما و رکود بعد از آن شد، شايد بهترين تصميم اکران فيلم در همين زمان بود که البته با وجود صف طويل فيلمها در نوبت اکران و جدول شلوغ نمايش ساليانه کار سادهاي نبود. حتي فيلم مجبور شد يکبار نوبت اکرانش را تغيير بدهد. محمدرضا رهگذر درباره کاهش مخاطبان سينما اضافه کرد: شيوع کرونا يک قتل عام جهاني بود. خانوادههاي زيادي اعضاي اصلي و مهم خود را از دست دادهاند و مهمترين مشغوليت آنها بعداز اين فاجعه ترميم شرايط رواني و اقتصادي خودشان بوده، جامعه هنوز قد راست نکرده است چطور ميتوان انتظار يک روال عادي را داشت. رهگذر گفت: يشنهاد ميکنم افراد تصميمگيرنده سينمايي و فرهنگي کشور تصميمات، ايدهها و نوآوريهايي براي آشتي يک جامعه تماشاگران جديد با سينما داشته باشند. نويسنده فيلمنامه «بيصدا حلزون» درباره کمتوجهي به سينماي آموزش محور همچون اين فيلم اذعان کرد: شايد گروه توليد و شخص تهيهکننده محترم فيلم بتوانند بهترين جواب را به اين سوال بدهند اما اگر بنا بر توجهي ويژه بود فيلم بايد در جشنواره فجر سيوهشت مورد لطف قرار ميگرفت و مثلا وارد بخش سوداي سيمرغ ميشد يا نهادي دولتي براي ساخت اين فيلم هزينه ميکرد اما بيصدا حلزون توانست سرمايه خودش را از بخش خصوصي تامين کند و تهيهکننده معتبري حاضر به توليد و پخش اين فيلم شد. وي درباره ساخت آثاري همچون «پرنده کوچک خوشبختي» و «بيصداحلزون» با موضوعيت کم شنوايان افزود: وقتي يک فيلمنامه داستاني نوشته ميشود موضوع فيلمنامه در درجه بعدي اهميت است، مهم يک روايت جذاب است که البته محصول نهايي با اضافهشدن گروه توليد و در نهايت در روزهاي نمايش قابل بررسي است و مثلا کسي فيلمنامه را براي قضاوت نميخواند. رهگذر در همين راستا تاکيدکرد: همانطور که در نشست خبري جشنواره فجر گفتم فيلم بيصداحلزون از ابتدا در مورد ناشنوايان نبود، در گام اول به سفارش کارگردان قصهاي نوشتم که در يک آتليه ميگذشت پس از آن تشخيص دادم که اين خط قصه هيجانانگيز، اما بسيار کم و کوتاه است و به درد يک فيلم سينمايي نميخورد، تصويري در مورد يک خانواده ناشنوا داشتم که آنرا خرج کردم و فيلمنامه کامل شد. رهگذر درباره ريسک پرداختن به چنين موضوعي در فيلم «بيصداحلزون» تصريح کرد: ريسک اصلي من واردکردن قصه خانواده ناشنوا بود چرا که شخصيت اصلي فيلمنامه و حتي نام فيلمنامه را عوض ميکرد. رهگذر درباره وضعيت اکران سال 1401 افزود: با وجود وضعيت اقتصادي موجود تهيه بليت سينما و يا تئاتر قطعا جزو اولويتهاي يک سرپرست خانواده نيست، اما معادله سينما بسيار ساده است، اگر تماشاگران ترجيح ميدهند در خانه بمانند و سريالها و حتي فيلمهاي سينمايي را در منزل تماشا کنند ناگزيريم جذابيتهاي توليدات سينمايي را افزايش بدهيم، بايد کاري کرد تماشاگر کيفيت را در سالن سينما تجربه کند.
ارسال نظر