| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

نجــات گیشــه بـا «بلیت شنــاور»

مدير سينما «آزادي» ضمن اعلام خبر پيوستن اين پرديس سينمايي به طرح آزمايشي فروش شناور بليت سينماها به ارائه توضيحاتي درباره اين طرح و لزوم اجراي فراگير آن در سينماي ايران پرداخت. سجاد نوروزي توضيح داد: واقعيت اين است که فعالان صنفي و نهادهاي سياست‌گذار بايد بپذيرند که سازوکار اکران در سينماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار، دگرگون شده است. عاملي مانند کرونا شايد اين دگرگوني را تسريع کرده باشد، اما به‌طورکلي در همه جاي دنيا هم در حوزه توليد، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبليغات، مانند هر کسب‌وکار ديگري، سينما هم متحول شده است و سازوکارهاي جديدي را براي جذب مخاطب ايجاد کرده است. وي افزود: در سينماي ما طي 20 سال گذشته هيچ‌گونه خلاقيت و طراحي جديدي را براي تعامل بهتر با مخاطب، ايجاد ظرفيت‌هاي جديد و حتي حفظ مخاطب شاهد نبوده‌ايم. تنها تحول بنيادين در حوزه توليد و توزيع، تحول از آنالوگ به ديجيتال بوده اما سازوکارهاي سنتي در حوزه اکران ادامه داشته است. گويي ما با يک توده متراکم و قابل شکل‌پذيري مواجه‌ايم که ما هر کاري انجام دهيم آنها به‌عنوان مخاطب موظف به آمدن به سينما هستند! نوروزي تاکيد کرد: نحوه مواجهه ما با مخاطب لااقل طي 15 سال گذشته همينگونه بوده است؛ اينکه گويي به مخاطب مي‌گوييم ما دل‌مان مي‌خواهد اينگونه فيلم بسازيم، اينگونه هم اکران کنيم و تو هم بايد بيايي و آن را تماشا کني! اين رويکرد ارتباطي با نهاد دولت هم ندارد. اين نگرش سنتي و تاريخ ‌مصرف‌گذشته در بخش خصوصي سينماي ما هم رسوخ کرده است. مدير سينما «آزادي» افزود: در چنين شرايطي ما به‌دنبال يک کار علمي و جدي در اين حوزه بوديم. کار دقيقي در حوزه مخاطب‌شناسي در حوزه هنري صورت گرفت و برمبناي آن طرح قيمت شناور ارائه شد.

تعداد مخاطبان کمتر شده

وي افزود: فروش شناور بليت، تجربه‌اي است که پيش‌تر در همه جاي دنيا اجرايي شده بود و همين امروز در سينماهاي آمريکا، کانادا، چين و حتي اروپا اين طرح با سازوکارهاي خاصي در قالب باشگاه مخاطبان با ارائه سرويس‌هاي خاص به مخاطبان در حال اجراست. در اين طرح قيمت بليت براي فيلمي که يکساعت و 45 دقيقه است، با قيمت بليت يک فيلم 90 دقيقه‌اي متفاوت است. دو هفته اول اکران هر فيلم، قيمت بليت متفاوت از هفته‌هاي بعدي آن است. در ساعت‌هاي مختلف روز قيمت بليت متغير مي‌شود. سرويس‌هاي خاصي براي گروه‌هاي خاص مانند بازنشستگان و يا دانشجويان ارائه مي‌شود. اينها يک تجربه جهاني تثبيت‌شده است که در شرايطي که حيات و ممات مخاطبان سينما دچار بحران شده است، لاجرم بايد به سمت آن مي‌رفتيم. نوروزي تاکيدکرد: سينما «آزادي» با قوت تمام به اين طرح پيوسته است و اين طرح به‌صورت آزمايشي براي فيلم «هناس» اجرايي خواهد شد. اين طرح در روزهاي شنبه، يکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و بعداز اين مرحله آن را به همه فيلم‌ها تعميم مي‌دهيم. با همه صاحبان آثار وارد مذاکره مي‌شويم تا اين الگوي خيلي درست و جدي، با رويکردي علمي در سينماي ايران اجرايي شود و به نتايج خوبي هم برسيم. اين سينمادار گفت: زماني که درباره افزايش قيمت بليت سينماها صحبت مي‌کرديم، هنوز وضعيت تورم در جامعه مانند امروز نبود. ما سال گذشته با رشد سرسام‌آور قيمت‌ها مواجه بوديم اما امسال با رشد سيلاب‌گونه مواجهيم! در آن شرايط تحليل منطقي اين بود که ما به‌عنوان سينمادار بايد بتوانيم جوابگوي هزينه‌هاي خود باشيم. علاوه‌بر اين حوالي آبان و آذر سال گذشته هم بحران مخاطب مشابه آنچه در اکران نوروز شاهد بوديم و همچنان شاهديم نبود. بدبينانه‌ترين سناريوي ما براي استقبال مخاطب در اين بازه زماني محقق شد. وي افزود: سناريوي خوش‌بينانه ما بازگشت به قبل از کرونا بود که به‌طور کامل منتفي شد، سناريوي واقع‌بينانه ما افت اندک مخاطبان بود، اما همين سناريو هم محقق نشد و حالا بايد براساس سناريوي بدبينانه تصميم‌گيري کنيم. سمفا هم امروز ديتاهاي لازم براي مقايسه وضعيت مخاطبان با شرايط مشابه سال گذشته را در اختيار ما نمي‌گذارد. واقعيت اين است که در خرداد 1401 که کرونا نيست، نسبت به آذر 1400 که کرونا بود، تعداد مخاطبان ما کمتر شده است! قطعا براي اين شرايط بايد فکري کنيم. اين سينمادار گفت: به‌نظرم سينماداران هم در ادامه از طرح قيمت شناور بليت سينماها استقبال خواهند کرد. اين طرح مانند همان ماجراي نيم‌بها بودن بليت در روز سه‌َشنبه‌ها، بايد در تمام سينماها جا بيفتد و تبديل به سنت شود. نوروزي گفت: اگر قرار باشد يک فيلم همزمان هم در سالن اکران شود و هم در اکران آنلاين عرضه شود، لوث‌کردن هر دو جريان اکران است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار