| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد

تـوقیــف «طبیب» صـداوسیمــا!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: در صداوسيما چه خبر است؟ اين روزها اخبار قابل تاملي از جام‌جم شنيده مي‌شود که چندان خوشايند نيست. امروز صدا وسيما مجبور به تعطيلي برخي برنامه‌هايي است که براي صدا و سيما از اهميت بالايي برخوردار است. در آخرين مورد دستور توقف پخش برنامه «طبيب» از شبکه3 سيما را دادند. ماجرا اينگونه بود که اظهارات عجيب دکتر حسن براتي جراح زانو در برنامه طبيب باعث تعطيلي موقت اين برنامه شد .

صداوسيما عذرخواهي کرد!

در پايگاه اطلاع‌رساني سيما آمده است: معاونت سيما در پي ضعف مفرط برنامه طبيب شبکه 3 در رعايت استانداردهاي برنامه تخصصي زنده، به استحضار مردم شريف ايران مي‌رساند؛ متاسفانه در برنامه طبيب شبکه3، از سوي مهمان ادعايي عجيب و غيرعلمي مطرح شد که به‌درستي موجب تعجب و تذکر و اعتراض جمعي از استادان مومن و متعهد کشور به اين ادعاي غيرعلمي و جريحه‌دارشدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهيم شد. متاسفانه مجري برنامه نيز با وجود داشتن تجربه کافي، نتوانست به موقع در واکنش به اين ادعاي عجيب، از مهمان برنامه مستنداتي براي اين اظهارنظر درخواست کند و اظهارات غيرمستند مهمان را تصحيح کند. معاونت سيما در پي اين اتفاق غيرقابل توجيه در آنتن زنده، ضمن عذرخواهي از عموم مخاطبان، پخش برنامه طبيب را به‌دليل ضعف و قصور دست‌اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوي با هدف اصلاح رويه‌هاي خلاف ضوابط متوقف مي‌کند. اين برنامه در آينده نزديک و پس از اطمينان از رعايت استانداردهاي ضروري برنامه‌هاي زنده و تخصصي، پخش خود را از سر خواهد گرفت.

از ايران برويد!

مشخص نيست افرادي که به‌نام کارشناس در برنامه‌هاي صداوسيما حضور پيدا مي‌کنند صلاحيت خود را از چه مراجعي کسب کرده‌اند که حتي اصولگرايان به گفتار اين کارشناسان انتقاد مي‌کنند. هنوز در اذهان هست که کارشناس صداوسيما به مردم گفت: «وقتي مي‌بينيد اجناس گران شده‌اند، برنج خالي بخوريد و ميوه نخوريد؛ مگه چي ميشه؟!» يا، مجري شبکه افق صداوسيما در اظهاراتي و شگفت‌انگيز گفته بود: «هر کسي مثل من فکر نمي‌کند، جمع کند و از ايران برود!» اين رفتارها و عملکردها صداي اعتراض اصولگرايان را هم بلند کرد مانند سال 1400 که خبرگزاري ايکنا نوشت: «يکي تجويز مي‌کند که اگر فلان پماد را استفاده کنيد همه بيماري‌هاي شما شفا خواهند يافت. ديگري کتابش را که در آن رازهاي درمان همه دردها را نوشته تبليغ مي‌کند و آن يکي هم وعده درمان صددرصدي در مطب شمال شهرش را مي‌دهد. سرآمد همه هم درمان کرونا با نيش زنبور و روش‌هاي دور از باور ديگر بود. گويي رسانه‌ملي به تريبون برخي پزشکان تبديل شده که براي خود مشتري جذب کنند اما چه کسي مسئول رسيدگي به اين آشفته‌بازار است؟» ستاد اقامه نماز در بيانيه‌اي ضمن محکوميت اهانت به نماز توسط کارشناس رسانه‌ملي گفت: اقامه نماز پشتوانه سلامت و آرامش رواني و سعادت جوامع بشري است و اين کار ناشي از فقر علمي و پژوهشي است.

کارشناسان پولي به‌جاي متخصص!

کامران خداکرمي؛ جراح و متخصص گوش، حلق‌وبيني که با صداوسيما هم همکاري داشته و در برنامه‌هاي متعدد حضور يافته از پشت‌پرده برخي برنامه‌هاي سلامت‌محور تلويزيون گفت: حدود 15 سال پيش شوراي سياست‌گذاري در اين خصوص در صداوسيما بود که هرکسي را که با آن رفيق بودند به‌عنوان کارشناس به برنامه دعوت مي‌کردند. مسئول برنامه نمي‌دانست که فرد دعوت شده صلاحيت ارائه اطلاعات در رسانه‌ملي را دارد يا خير! او ادامه داد: بعداز آن اعتراض‌هايي صورت گرفت و برخي پزشکان عمومي براي سنجش صلاحيت کارشناسان برنامه‌ها انتخاب شدند که آنها هم براي اين کار مناسب نبودند زيرا اطلاعات کافي در اين خصوص نداشتند. اشتباه اينجا بود که صداوسيما از انجمن‌هاي علمي کمک نگرفت. اين متخصص گوش، حلق‌وبيني افزود: بعداز مدتي انجمن‌هاي علمي و نظام پزشکي به صداوسيما نامه نوشتند و خواستند که هرکسي دعوت مي‌شود تاييديه از انجمن‌ها را داشته باشد که تا مدتي شرايط خوب بود اما بعد صداوسيما به برخي شبکه‌ها اجازه داد که به‌صورت محدود براي تبليغات از پزشکان دعوت کنند و پزشک به برنامه پول بدهد. امروز هم در برخي شبکه‌ها اين کار انجام مي‌شود. شوراي سياست‌گذاري صداوسيما بيشتر به مسائل سياسي ورود مي‌کند تا علمي البته بحث ما بر روي پزشکاني نيست که پول مي‌دهند و به برنامه مي‌آيند بلکه پزشکاني هستند که از سر رفاقت با عوامل برنامه بدون داشتن صلاحيت به صداوسيما مي‌آيند هرچند که هر دو اتفاق نادرست است. او ادامه داد: کسي‌که به‌عنوان کارشناس مي‌آيد بايد معلومات کافي داشته باشد و در کنار آن حتي سواد رسانه بداند. علاوه بر آن بايد فيلترهايي براي انتخاب کارشناسان هم در صداوسيما و هم در نظام پزشکي وجود داشته باشد. حضور کارشناسان بدون معلومات در رسانه‌ملي باورهاي غلط در مردم ايجاد مي‌کند و اعتماد آ‌نها به تلويزيون را کم مي‌کند.

عذرخواهي بس است

به‌نظر مي‌رسد صداوسيما علاقه‌اي به حضور متخصصان واقعي در هر حوزه‌اي را ندارد. علاقه صداوسيما به آناني است که عقايد مديران صداوسيما و تصميم‌گيران را تاييد مي‌کنند. زمين براي حضور اين افراد باز است و حضورشان با افزودن عنوان دکتر يا کارشناس به آنها طبيعي جلوه مي‌کند. به‌نظر مي‌رسد لازم است صداوسيما به‌جاي عذرخواهي به تغيير در رويه‌هاي خود بپردازد واز کارشناسان واقعي دعوت کند تا مجبور به عذرخواهي نباشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار