| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

واكنش های گسترده به پيشنهاد ازدواج از نوع بين المللی!

آرمان‌ملي- حميد شجاعي: شايد خود نماينده اصفهان نيز فکرش را نمي‌کرد که صحبت‌هايش در خصوص ازدواج جوانان و جواني جمعيت با واکنش‌‌هاي بسياري مواجه شود و مورد تخطئه قرار گيرد. اما طرح اميرحسين بانکي‌پور مبني بر ازدواج دختران ايراني با مردان شيعه در ساير کشورها باعث شد تا سيلي از انتقادات به سوي اين نماينده مجلس روانه شود. ماجرا از اين قرار است که بانکي‌پور در گفت‌وگو با «ايسنا» با اشاره به طرح جواني جمعيت و ازدواج جوانان و عدم تناسب تعداد پسران مجرد و دختران نسل قبل در خصوص راهکار خود براي اين مساله گفت: «براي اين مساله دو پيشنهاد وجود دارد که يکي مي‌تواند ازدواج بين‌المللي باشد، به اين معني که اين قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شيعيان علاقه‌مند به ايران ازدواج کنند؛ از اين طريق نه تنها توسعه فرهنگي اتفاق افتاده است و ارتباطات بين‌المللي تقويت مي‌شود، بلکه اين نسبيت به‌هم ريخته در کشور نيز بر طرف مي‌شود.» اين اظهارات بانکي‌پور با واکنش‌هاي منفي کاربران در فضاي‌مجازي مواجه شد. چنانکه محمدعلي ابطحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به نماينده اصفهان در توئيتي نوشت؛ «بيشترين چيزي که دختران ايراني نياز دارند دخالت نکردن ديگران در زندگي شخصي آنهاست. دختر کالاي صادراتي نيست که کسي تصميم بگيرد آن را به عقد شيعيان کشورهاي ديگر درآورد.» البته اين پايان ماجرا نبود و اعتراضات به صحن مجلس نيز کشيده شد. چنانکه روزگذشته فضاي مجلس نيز دست کمي از فضاي‌مجازي نداشت و در دقايقي متشنج شد و تعدادي از نمايندگان در مقابل صندلي بانکي‌پورجمع شده و به او انتقاد کردند. اعتراضات به اين صحبت از طرف نمايندگان زن مجلس شروع شد. آنها به‌صورت دسته‌جمعي مقابل صندلي بانکي‌پور، نماينده اصفهان جمع شده و انتقادات خود را بيان مي‌کردند؛ انتقاداتي که با دفاع بانکي‌پور مواجه شد. شايد همين واکنش نمايندگان زن بود که باعث حساسيت نمايندگان مرد شد و تعدادي از آنها سوالات خود را از بانکي‌پور پرسيده و تعدادي هم با صداي بلند او را مورد عتاب قرار ‌دادند. هر چند که در نهايت اين اتفاقات با ورود هيات‌رئيسه مجلس به صحن علني پايان يافت و نمايندگان به روال عادي مجلس بازگشتند اما اين مساله در خلال جلسه علني مجلس نيز ادامه داشت و نمايندگان در اين خصوص تذکراتي را ارائه کردند. اين در حالي است که بسياري معتقدند بهارستان‌نشينان به‌جاي طرح چنين موضوعاتي که صرفا به تحريک افکارعمومي و واکنش منفي جامعه منجر مي‌شود بايد فکري به حال وضعيت معيشتي و سفره مردم کنند. هر چند که مساله جواني جمعيت و ازدواج جوانان نيز در جاي خود بايد مورد بررسي دقيق و کارشناسانه قرار گيرد و از اظهارات سطحي نيز در اين خصوص خودداري شود.

از واکنش نمايندگان تا فراکسيون زنان

در پي اظهارات اخير اميرحسين بانکي‌پور، نماينده اصفهان و رئيس کميسيون مشترک طرح حمايت از خانواده و جواني جمعيت درباره راهکار «ازدواج بين‌المللي» روزگذشته برخي نمايندگان مجلس واکنش‌هايي به صحبت‌‌هاي اخير وي داشتند. معين‌الدين سعيدي، نماينده مردم چابهار در مجلس درخصوص اظهارات خير بانکي‌پور اظهارداشت: واقعا اينها توهين به کرامت زن ايراني است. وي افزود: اصلا ما چکاره هستيم که براي زنان ايراني تعيين تکليف کنيم؟ از طرف ديگر فاطمه قاسم‌‌پور، رئيس فراکسيون زنان مجلس نيز در جلسه علني در تذکري اظهارداشت: از اين تريبون به تمام زنان و دختران و مردان غيور سرزمين خود اعلام مي‌کنم که حفظ‌ شأن و منزلت آنها را بر خود واجب مي‌دانيم و در اين مسير گام برمي‌داريم. در همين راستا اعضاي فراکسيون زنان مجلس در نشست خبري نسبت به اظهارات اميرحسين بانکي‌پور نماينده اصفهان به‌دليل طرح راهکار «ازدواج بين‌المللي» اعلام موضع کردند. سارا فلاحي نماينده ايلام بيان داشت: قطعا ما به‌عنوان نمايندگان مردم و بانوان با چنين اظهارنظرهايي که صرفا شخصي است و نمي‌توان آن را به کليت مجلس تعميم داد، مخالفيم. متاسفانه اين اظهارنظرها هر از چند گاهي اتفاق مي‌افتد؛ برخي به زنان نگاه ابزاري دارند که ما مخالف اين موضوع هستيم. فاطمه مقصودي دبير فراکسيون زنان نيز گفت: اينگونه سخن‌گفتن مسلما بازتاب‌هاي خيلي بدي در جامعه دارد. با برخي صحبت‌هاي شايد سخيف نمي‌شود به کرامت زن آسيب زد. کلام‌هاي خارج از عرف را به‌خوبي رصد و آنها را به‌شدت محکوم مي‌کنيم.

توضيحات نماينده اصفهان

نماينده اصفهان در واکنش به اعتراض نمايندگان به صحبت‌هايش درباره «ازدواج بين‌المللي» اظهارداشت: برادر بزرگواري در خلال صحبت‌هايش تذکري به ما داد. همه ما مجلسي‌ها مي‌دانيم رسانه‌هاي معاند سخنان به‌خصوص سخنان نمايندگان را تقطيع مي‌کنند و به تخريب مجلس مي‌پردازند. از نمايندگان مجلس که خودشان زماني قرباني تقطيع شده‌اند، انتظار دارم هر وقت در پيامکي اظهارنظري را مي‌خوانند ابتدا صحبت‌هاي کامل طرف مقابل را شنيده و بعد قضاوت کنند. اميرحسين بانکي‌پور گفت: صبحت‌هاي من در يک محيط علمي و آکادميک بود. در آن محفل علمي تاکيد کردم که اين بحث بيشتر تحليل آماري است. اما صحبت‌هايم را تقطيع کرده و جو منفي ايجاد کردند. به نوبه خودم از بانواني که ممکن است اين تقطيع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه‌هاي غلط عذرخواهي مي‌کنم، اما معتقدم نبايد صورت مساله را پاک کرد. البته تعدادي از نمايندگان مشخصا نمايندگان زن مجلس با صداي بلند به بانکي‌پور گفتند که عذرخواهي کند و يکي از نمايندگان به او گفت که «آخرش هم عذرخواهي نکردي.»

موضوع از اساس نادرست است

رئيس فراکسيون خانواده در مجلس دهم با اشاره به صحبت‌هاي اخير نماينده اصفهان در خصوص طرح ازدواج بين‌المللي بيان داشت: ازدواج افراد؛ چه زن و چه مرد بحثي کاملا خصوصي و شخصي است و اينگونه نيست که نماينده‌اي بخواهد به‌خود اجازه دهد که براي مردم تصميم بگيرد که چگونه ازدواج کنند و اين اصل مساله است که بسيار نادرست است که در حقيقت عواطف و احساسات زنان و مردان را تحريک مي‌کند. همان‌طور که در مجلس نيز نمايندگان زن و مرد نسبت به موضوع اعتراض داشتند و حساسيت نشان دادند. پروانه مافي به «آرمان‌ملي» گفت: اين نشان مي‌دهد که از اساس اين موضوع نادرست است و نبايد طرح مي‌شد. اما من مي‌خواهم به آقاي بانکي‌پور توصيه‌اي کنم که به‌جاي اينکه بنشينند و اين طرح‌‌هاي عجيب و غريب را که موجب جريحه‌دارشدن احساسات مي‌شود را طرح کنند به طرح‌هاي بسيار خوبي که در گذشته مجلس مصوب اما اجرايي نشده بپردازند. وي افزود: در سال 84 مجلس وقت قانوني را در مورد ازدواج جوانان تصويب کرد که در اين قانون مزيت‌هاي نسبي خوبي را مي‌بيند و براي اجرا ابلاغ مي‌شود که متاسفانه دولت وقت آن را اجرا نمي‌کند. عضو فراکسيون اميد مجلس دهم بيان کرد: مي‌خواهم به ايشان بگويم شما که در لباسي نمايندگان مردم در مجلس نشستيد به‌جاي اين افکار و اين حرف‌ها که خيلي هم نه عملياتي مي‌شود و نه جايگاه درستي دارد به همان قوانيني که در گذشته تصويب اما اجرا نشده بپردازيد. مافي تاکيدکرد: حال که نمايندگان مجلس در بحث نظارت فعال‌تر شده و بخشي از روزهاي هفته را به‌طور خاص به نظارت بر قوانيني که اجرايي شده تخصيص مي‌دهند اين قانون را نيز پيگيري کنند که اين قانون بحث ازدواج جوانان را تسهيل کنند. عضو فراکسيون زنان مجلس دهم تصريح کرد: ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که کمبود مرد نداريم اما متاسفانه آقاي بانکي‌پور اشاره داشته که تعداد مردان مجرد در کشور کم است. به ايشان توصيه مي‌کنم به مرکز آمار ايران مراجعه کنند و ببينند که آمار مردان نسبت به زنان هر سال 24 نفر زيادتر است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار