| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

مزاياي فوق‌العاده «طناب‌زدن»

اگر به‌دنبال يک وسيله ورزشي کم هزينه و يک گزينه تمريني سرگرم‌کننده و قابل حمل هستيد، طناب‌زدن را مدنظر قرار دهيد. ممکن است طناب‌زدن را فقط در خاطرات کودکي خود بياد آوريد و در بزرگسالي فراموش کرده باشيد که طناب‌زدن چه وسيله کوچک قدرتمندي مي‌تواند باشد. طناب‌زدن با کاهش اثرات پيري مي‌تواند شما را جوان نگه دارد. زمانيکه در خانه يا در سفر هستيد و به باشگاه ورزشي يا مسير پياده‌روي يا مسير ايمن براي دويدن دسترسي نداريد، طناب‌زدن مي‌تواند يک تمرين چالش‌برانگيز را ارائه دهد. پيداکردن يک طناب براي پرش با قيمت کم آسان است و مي‌توانيد تقريبا در هر جايي که فضاي کف و ارتفاع براي چرخاندن طناب وجود داشته باشد، طناب بزنيد. حتي اگر فضا يا بودجه کمي داريد، مي‌توانيد حرکات طناب‌زدن را بدون طناب تقليد کنيد. طناب‌زدن مهارتي است که با تمرين نسبتا آسان مي‌توان به آن مسلط شد. طناب‌زدن به زمان‌بندي، هماهنگي، استقامت و قدرت اوليه براي انجام چند دقيقه پرش مداوم نياز دارد و اين مهارت را مي‌توان در طول زمان براي دستيابي به جلسات طولاني‌تر بهبود بخشيد. اگر هر روز متعهد به طناب‌زدن باشيد، اين ورزش واقعا بدن شما را متحول مي‌کند. مبارزه با اثرات پيري تنها يکي از دلايل زيادي براي شروع يک روال طناب‌زدن است. ادامه به تغييراتي که در بدن با طناب‌زدن ايجاد مي‌شود، اشاره شده است.

بهبود تحرک پا

ما هر روز از سيستم استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهيچه‌هاي پا استفاده مي‌کنيم تا به‌جايي که مي‌خواهيم برسيم. يک مطالعه اثرات مفيد طناب‌زدن را بر بدن نشان داد. خوشبختانه، طناب‌زدن روشي عالي براي به چالش‌کشيدن پاها به منظور تقويت بهبود قدرت و تحرک پاست. عمل طناب‌زدن مستلزم جهش سريع با پاست که اين عمل به پاها کمک مي‌کند، قدرت پيدا کنند.

تقويت عضلات

طناب‌زدن روزانه يک روش عالي براي بهبود قدرت و تقويت قدرت عضلاني قسمت پايين تنه است. عضلات چهارسر ران، باسن، ساق پا، شکم، خم‌کننده‌هاي لگن و عضلات پا هنگام طناب‌زدن استفاده مي‌شوند و اين عضلات با طناب‌زدن هر روز تقويت مي‌شوند. محققان در سال 2018، قدرت پا را در پسران 10 تا 12 ساله پس از افزودن 10 هفته تمرين طناب‌زدن به مدت سه بار در هفته، بررسي کردند. آنها متوجه شدند که قدرت پاهاي پسراني که برنامه طناب‌زدن داشتند به‌طور قابل توجهي بهبود يافته بود. محققان به‌شدت برنامه طناب‌زدن را براي تقويت قدرت پا توصيه مي‌کنند. آنها مي‌گويند: حتي اگر قبلا يک ورزشکار آموزش ديده بوده‌ايد، اضافه‌کردن عادت طناب‌زدن روزانه به روال خود مي‌تواند به شما کمک کند تا قدرت عضلات پايين تنه و ساق پاي خود را تقويت کنيد.

افزايش هماهنگي و تعادل

هماهنگي و تعادل به ما کمک مي‌کند تا از بدن خود در محيط اطراف خود آگاه باشيم و به‌راحتي حرکت کنيم. هماهنگي و تعادل براي محدودکردن خطر سقوط و آسيب‌ديدن در هر سني مهم است. طناب‌زدن روزانه مي‌تواند منجر به پيشرفت‌هاي عصبي شود که هماهنگي و تعادل را بهبود مي‌بخشد. مطالعه‌اي نشان داد ورزشکاراني که تمرين خود را با طناب‌زدن شروع کردند، پس از هشت هفته، هماهنگي حرکتي عمومي بهتري نسبت به گروه کنترل داشتند که تمرينات روزانه خود را بدون طناب‌زدن انجام دادند.

تقويت قلب

طناب‌زدن يکي از در دسترس‌ترين راه‌ها براي انجام يک تمرين عالي قلبي‌وعروقي است. مراقبت از قلب و ريه‌ها براي سلامت طولاني مدت مهم است. بيماري قلبي علت شماره يک مرگ‌ومير است و از هر چهار نفر يک نفر براثر بيماري قلبي مي‌ميرد. در سال 2017، محققان يک دانشگاه کره‌اي که مطالعه‌اي را منتشر کردند، طبق اين مطالعه گروهي از زنان 20 ساله را که در رده گروه اضافه وزن قرار مي‌گرفتند انتخاب کردند و آنها را به دو گروه تقسيم کرده و به يک گروه برنامه‌اي براي طناب‌زدن هفته‌اي سه بار به مدت چهار هفته ارائه دادند.

درمان ريزش مو با «داروي آرتريت»

FDA (اداره موادغذايي و دارويي ايالات‌متحده)، اولين داروي ريزش مو را براي آلوپسي شديد تاييد کرده است. اين اقدام اين دارو را به‌عنوان اولين داروي مورد تاييد FDA براي درمان سيستميک بيماري تبديل مي‌کند و به شکل يک قرص روزانه خواهد بود که در آزمايشات فاز 3 اخير بسيار اميدوارکننده بود «بارسيتينيب»، دارويي است که در اصل براي درمان آرتريت روماتوئيد ساخته شده است و اخيرا مورد توجه دانشمنداني است که در حال تحقيق در مورد درمان يک اختلال خود ايمني ديگر به شکل آلوپسي آره‌آتا هستند. اين بيماري از طريق حملات سيستم ايمني به فوليکول‌هاي مو باعث ريزش موي تکه‌اي مي‌شود. در اين مطالعه دانشمندان شروع به بررسي پتانسيل «بارسيتينيب» براي مقابله با آلوپسي آره‌آتا براساس اين ايده کردند که مي‌تواند مسير‌هاي سيگنال‌دهي را که به فوليکول‌هاي مو آسيب مي‌رساند، قطع کند. نتايج نشان داد که حدود يک سوم از آنها قادر به رشد مجدد مو‌هاي خود با مصرف قرص‌هاي چهار ميلي‌گرمي «بارسيتينيب» در روز بودند. در همين حال، دوز‌هاي دو ميلي‌گرمي نيز باعث بهبود پوشش موي سر تقريبا در يک پنجم بيماران شد. اين دارو که با نام تجاري Olumiant توسط شرکت داروسازي Eli Lilly به فروش مي‌رسد، اکنون الزامات ايمني و اثربخشي FDA را برآورده کرده است و باعث شده اين آژانس آن را به‌عنوان اولين درمان سيستميک در بيماري براي آلوپسي آره‌آتا تاييد کند «نيکول.فريدلند» گفت: امروز نقطه عطفي با اولين درمان سيستميک مورد تاييد FDA براي بيماران آلوپسي آره‌آتاست که هر روز با چالش‌هاي مهمي از جمله دانش عمومي محدود در مورد اين بيماري و فقدان گزينه‌هاي درماني اجتماعي مواجه هستند. Olumiant يک مهارکننده JAK است و با مسدودکردن فعاليت يک يا چند خانواده از آنزيم‌ها عمل مي‌کند و براي استفاده با دارو‌هاي ديگر از اين نوع توصيه نمي‌شود. عوارض جانبي رايج شامل عفونت‌هاي دستگاه تنفسي، سردرد، آکنه و افزايش وزن است و شايان ذکر است که 2.2 درصد از شرکت‌کنندگان درمان را به‌دليل عوارض جانبي در طول برنامه کارآزمايي باليني قطع کردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار