| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

اد‌بیات تطبیقی

کتاب «ادبيات تطبيقي: مفاهيم، مکاتب، انواع و پيکره‌ها» نوشته دکتر بهمن نامور مطلق، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و رئيس انجمن علمي هنر و ادبيات تطبيقي، به تازگي از سوي نشر لوگوس به چاپ رسيده که اين اثر، جلد نخست از مجموعه‌اي در حوزه ادبيات تطبيقي‌ست که زيرنظر نويسنده و به تدريج منتشر خواهد شد.

کتاب «ادبيات تطبيقي» شامل نه فصل به نام‌هاي «تطبيق، مطالعات تطبيقي و دانش‌هاي تطبيقي»، «ادبيات و ادبيات تطبيقي»، «تعريف و کارکردهاي ادبيات تطبيقي»، «مکاتب»، «ادبيات‌هاي بينافرهنگي و ادبيات تطبيقي»، «ادبيات تطبيقي و ديگر ادبيات‌ها»، «بوطيقا و قلمرو ادبيات تطبيقي»، «پيکره‌شناسي 1:‌ادبيات- ادبيات» و «پيکره‌شناسي 2:‌پيکره‌هاي بينارشته‌اي: ادبيات- هنر و ادبيات- علوم» است. فصل‌هاي اين کتاب هرکدام به يک يا دو موضوع مهم در حوزه ادبيات تطبيقي اختصاص يافته است. گرچه فصل‌ها يک ارتباط پيوستاري با هم دارند، اما در عين حال از استقلال نسبي نيز برخوردارند، به همين دليل آنها را مي‌توان به‌طور مستقل و بر اساس نياز، بدون رعايت سير خطي نيز مطالعه نمود.

نامور مطلق در فصل دوم اين کتاب مي‌نويسند: «... ادبيات تطبيقي شاخه‌اي از مطالعات ادبي است. بنابراين ادبيات تطبيقي در ساحت مطالعه و نقد قرار مي‌گيرد و نه در ساحت خلق اثر ادبي. اين ويژگي ادبيات تطبيقي، آن را از بسياري از انواع ادبي، همچون ادبيات جهاني که توضيح آن خواهد آمد، متمايز مي‌کند. به بيان ديگر، به بيان ديگر، ادبيات تطبيقي شاخه‌اي از مطالعات و نقدهاي ادبي است و خود دانش يا زيردانشي محسوب مي‌شود که به مطالعه ادبيات يا به بيان دقيق‌تر، بخش خاصي از ادبيات مي‌پردازد. دانشي که در زيرمجموعه دانش‌هاي ادبيات قرار مي‌گيرد و هدف اصلي آن مطالعه ادبيات و به‌طور دقيق‌تر بخش ويژه‌اي از آن است. اينکه ادبيات تطبيقي کدام بخش از ادبيات را مطالعه و بررسي مي‌کند، موضوعي مفصل و مستقل است که به آن به‌طور جداگانه پرداخته خواهد شد. در اينجا به همين نکته بسنده مي‌شود که ادبيات تطبيقي، هنر يا خلق نوعي از ادبيات نيست، بلکه دانشي خاص براي مطالعه آن است.»

کتاب «ادبيات تطبيقي: مفاهيم، مکاتب، انواع و پيکره‌ها» در 370 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به قيمت 16هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار