| کد مطلب: ۱۰۳۶۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

آب آلبالو مفيد براي فشارخون بالا

نتايج يک مطالعه، نشان داد که آب آلبالو به بهبود توانايي‌هاي شناختي در بيماران آلزايمري کمک مي‌کند. محققان بر اين باورند که آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در اين آبميوه ممکن است کليد اصلي اين موضوع باشد. انجمن آلزايمر توضيح مي‌دهد: چند مطالعه نشان مي‌دهد که «استرس اکسيداتيو» ممکن است در تغييرات مغز که باعث ابتلا به بيماري آلزايمر مي‌شود، نقش داشته باشد. آب آلبالو سرشار از آنتي‌اکسيدان است که مي‌تواند استرس اکسيداتيو را برطرف کند. آلبالو و آب آن حاوي مقادير زيادي آنتي‌اکسيدان و ساير ترکيبات گياهي مفيد هستند که ممکن است اثرات محافظتي بر روي سلول‌هاي مغز داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند که آب آلبالو سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذي است که مي‌تواند به درد عضلات، مشکلات خواب و فشارخون بالا و همچنين بيماري‌هايي مانند نقرس و آرتريت کمک کند. اين فوايد ممکن است به تاثير آب آلبالو بر مغز مربوط باشد. «شيو.چينگ.چاي»، استاديار بهداشت رفتاري و تغذيه در دانشگاه دلاور توضيح داد: اثرات مفيد بالقوه آلبالو ممکن است به ترکيبات زيست فعال آنها که شامل پلي‌فنول‌ها، آنتوسيانين‌ها و ملانين مي‌شود، مربوط باشد. آنها همچنين ممکن است به اثرات بالقوه کاهش فشار خون آلبالو مرتبط باشند، زيرا فشارخون مي‌تواند بر جريان خون به مغز تأثير بگذارد.

تاثير مثبت بر مغز

نوشيدني‌اي که براي مصرف انتخاب مي‌کنيم مي‌تواند تاثير قدرتمندي بر مغز داشته باشد. براي مثال، نوشيدن چاي خطر ابتلا به زوال‌عقل را کاهش مي‌دهد و مصرف نوشابه رژيمي اين خطر را به ميزان قابل‌توجهي افزايش مي‌دهد. با اين حال، مشخص شده است که يک نوشيدني به‌طور خاص موجب تقويت حافظه در افرادي مي‌شود که از زوال‌عقل رنج مي‌برند. زوال‌عقل، اصطلاحي براي گروهي از بيماري‌هايي که باعث زوال‌شناختي مي‌شوند؛ زوال‌عقل مانند آلزايمر و «زوال عقل با اجسام لويي»، يک وضعيت ناتوان‌کننده است که متاسفانه رو به افزايش است. زوال‌عقل با اجسام لويي يا دمانس با اجسام لويي، نوعي زوال‌عقل است که با تغيير در خواب، رفتار، شناخت، حرکت و تنظيم عملکردهاي خودکار بدن مشخص مي‌شود و از دست‌دادن حافظه هميشه علامت اوليه آن نيست. آمار ابتلا به زوال‌عقل شگفت‌آور است؛ به‌طوري‌که طبق گزارش انجمن آلزايمر، بيش از شش ميليون نفر در آمريکا به آلزايمر مبتلا هستند که پيش‌بيني مي‌شود اين تعداد تا سال 2050 به 13 ميليون افزايش يابد. زوال‌عقل در مجموع از سرطان سينه و پروستات مرگبارتر است و از هر سه سالمند يک نفر را مي‌کشد. يافتن راه‌هايي براي محافظت و تقويت سلامت مغز حتي در بهترين شرايط بسيار مهم است. اما از آنجا که زوال‌عقل مي‌تواند آسيب قابل‌توجهي به آن اندام حياتي و ميلياردها سلول مغزي وارد کند، مهم است بدانيم که چکاري مي‌توان انجام داد تا به‌طور بالقوه از آسيب به عملکرد شناختي خود جلوگيري کنيم - يا سلامت مغز خود را پس از شروع زوال‌عقل مديريت کنيم. اطمينان از اينکه از سلامت کلي خود مطلع هستيد و اينکه بايد به دنبال علائم اوليه زوال عقل باشيد، مي‌تواند بخش مهمي از مديريت اين بيماري باشد. «رايان.سي.وارنر»، روانشناس باليني، مي‌گويد: تشخيص زودهنگام زوال‌عقل به اين معني است که مي‌توانيد بيشتر در تصميم‌گيري‌هاي شخصي درباره آينده خود مشارکت داشته باشيد. مي‌توانيد درمان‌ها را زودتر شروع کنيد، که آنها را موثرتر مي‌کند و مي‌توانيد برخي از بيماري‌هايي را که مي‌توانند علائم زوال عقل شما را بدتر کنند، مانند کمبود ويتامين، اختلالات خواب، افسردگي و... شروع کنيد. انتخاب‌هاي خاص سبک زندگي مي‌تواند به کاهش خطر زوال‌عقل يا بهبود عملکرد شناختي کمک کند. به‌ويژه، ورزش مي‌تواند تقويت‌کننده مغز باشد. تحقيقات نشان مي‌دهد که 20 دقيقه ورزش در روز خطر زوال‌شناختي را حتي پس از شروع زوال‌عقل کاهش مي‌دهد و پروتئين‌هاي محافظتي براي مغز فراهم مي‌کند. خواب کافي و تعامل اجتماعي از ديگر عادات سالمي هستند که مي‌تواند به جلوگيري از از دست‌دادن حافظه و مهارت‌هاي حرکتي کمک کنند.

تفاوت‌ «آبله ميمون» و «زونا»

اولين مورد مرتبط با شيوع فعلي «آبله ميمون» در بريتانيا در 7 مي ‌از يک فرد گزارش شد. اين بيماري باعث ايجاد بثورات متمايز در بدن مي‌شود که شباهت‌هايي با زونا دارد. علائم زونا قبل از بروز جدي، شامل ضعف، لرز و درد عضلاني است. در اين بيماري برخي افراد نيز قبل از ظاهرشدن بثورات روي پوست دچار درد، خارش، سوزن‌سوزن شدن مي‌شوند. برخي شباهت‌هاي کليدي بين آبله‌ميمون و زونا وجود دارد که ممکن است براي بسياري نگران‌کننده باشد. آبله‌ميمون يک بيماري مشترک بين انسان و دام است؛ به اين معني که توسط ميکروب‌هايي ايجاد مي‌شود روي حيوانات و انسان‌ها تاثير مي‌گذارند. ويروس آبله‌ميمون از طريق قطرات بزاق منتقل مي‌شوند که از ناقل به گيرنده مسافت کوتاهي را طي کنند. همچنين از طريق تماس مستقيم با ضايعات پوستي يا گاهي اوقات ملحفه‌ها يا لباس‌هاي آلوده هم مي‌تواند پخش شود. بثورات آبله‌ميمون معمولا يک تا پنج روز پس از اولين علائم ظاهر مي‌شود. بثورات اغلب از صورت شروع مي‌شود، سپس به ساير قسمت‌هاي بدن گسترش مي‌يابد. اين بثورات ممکن است در موارد زير ظاهر شوند. اندام صورت 95 درصد، کف دست و کف پا 75 درصد، داخل دهان 70 درصد، چشم 20 درصد.

زونا

زونا يک بيماري دردناک است که توسط ويروس ايجادکننده آبله مرغان ايجاد مي‌شود. هر کسي مي‌تواند به آن مبتلا شود، اما در افراد مسن بيشتر شايع است. از هر سه بزرگسال يک نفر، در طول زندگي خود به زونا مبتلا مي‌شود. به‌گفته بنياد ملي بيماري‌هاي عفوني، حدود 50 درصد از افرادي که تا 85 سالگي عمر مي‌کنند، در مقطعي از زندگي خود به زونا مبتلا مي‌شوند. زونا يک عفونت ويروسي است که مانند آبله‌ميمون باعث ايجاد بثورات دردناک مي‌شود. علائم زونا عبارتنداز: درد، سوزش، بي‌حسي يا گزگز، حساسيت به لمس‌شدن، بثورات قرمزي که چند روز پس از درد شروع مي‌شود، تاول‌هاي پراز مايع که سر باز مي‌کنند و پوسته‌پوسته مي‌شوند و خارش.. گاهي اوقات ممکن است زونا با بيماري‌هاي پوستي ديگري مانند کهير، پسوريازيس يا اگزما اشتباه گرفته شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار