| کد مطلب: ۱۰۳۶۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد

اظهارات وزيرخارجه عراق غيرمنطقي بود

حسن هاني‌زاده در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

اظهارات وزيرخارجه عراق غيرمنطقي بود

اختلافات داخلي، مسئولان عراقي را مستاصل کرده است

آرمــان ملــي-عليرضــا پورحسين: در حالي که ايران در سال هاي اخير به شکل هاي مختلف در حوزه هاي سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي به کشور عراق کمک کرده و پايتخت اين کشور را که در آستانه سقوط بدست داعش بوده، نجات داده است اما مسئولين عراقي در ازاي قدرداني در اين خصوص، هر روز به شکل هاي مختلف اتهاماتي را عليه ايران وارد مي کنند که به نظر مي رسد اين صحبت‌ها ريشه در دلارهاي عربي دارد. در آخرين نمونه، وزيرخارجه عراق مدعي شده است که تهران حرف‌هاي جديدي از بغداد مي ‌شنود که پيش از اين وجود نداشت و به ايراني‌ ها گفته اند که نيازمند همکاري مشترک هستند و به دخالت ايران نيازي ندارند. وي تاکيد کرد که روابط با ايران از مرحله سکوت به مرحله صراحت رسيده است. فواد حسين در ادامه مدعي دخالت ايران در امور عراق شد و گفته است که گفت ‌و گو و مناقشه با طرف ايراني را به شکل ديگري آغاز کرده‌ است. اين مقام دولت موقت عراق مدعي شد که سياست خارجي عراق بر اساس تامين منافع اين کشور است و به تهران گفته است که داراي مشترکات ديني، تجاري و اقتصادي هستيم و نياز به همکاري مشترک داريم و دخالت در امور عراق، قابل قبول نيست و طرف ايراني بايد اين مسئله را درک کند. اين در حالي است که عراق همچنان ميلياردها دلار به ايران بدهکار است و غرامت 8 سال جنگ تحميلي عليه ايران را هنوز پرداخت نکرده است. در راستاي بررسي ادعاهاي اين مسئول موقت عراقي، «آرمان ملي» گفت‌وگويي با حسن هاني زاده، سفير پيشين ايران در لبنان داشته است که در ادامه مي خوانيد.

ريشه ادعاهاي مقامات عراقي در خصوص ايران کجاست؟

اظهارات نسنجيده و غيرمنطقي وزيرخارجه عراق در خصوص دخالت ايران در مسائل عراق برگرفته از وجود اختلافات شديد در درون عراق و بين جريان‌هاي سياسي اين کشور است. فواد حسين شرايط خوبي در کابينه مصطفي الکاظمي ندارد و اين نيز يکي از علت‌هاي بيان چنين مطالبي است. از سوي ديگر 73 نماينده جريان السائرون که پيرو جريان صدر بودند نيز از مجلس عراق استعفا دادند و همين امر سبب شده تا وضعيت سياسي و امنيتي عراق بار ديگر متزلزل شده و اين مساله موجب شده تا برخي شخصيت‌هاي درون کابينه و مقامات حزبي عراق اقدام به فرافکني و اتهام زني به ديگران کنند و شکست خود را به ديگران منتسب کنند. در چنين شرايطي مشخصا در اين ميان برخي نيز مقامات عراقي را تحريک مي‌کنند تا به چنين اظهاراتي دامن بزنند.

به چه علت در اين برهه زماني اين صحبت‌ها از سوي مقامات عراقي مطرح مي‌شود؟

ايران بارها به صورت مکتوب و شفاهي نسبت به حضور نيروهاي اسرائيلي در شمال عراق براي جاسوسي و خرابکاري عليه ايران هشدار داده اما مسئولان عراقي نسبت به اين موارد بي‌اعتنا بوده‌اند. در طول سه سال گذشته مقامات ايراني بارها در ديدارهاي خصوصي با مقامات عراقي نسبت به تاسيس پايگاه‌هاي اسرائيل در شمال عراق و اقليم کردستان هشدار داده‌اند اما مقامات عراقي به‌دليل چسبندگي به آمريکا و غرب، به هشدارهاي ايران بي‌توجهي کرده‌اند و ايران مجبور شد که به صورت مستقيم وارد عمل شود تا کشور خود را از حملات اسرائيل از داخل خاک عراق حفظ کند. در همين راستا بود که مراکز اسرائيلي‌ها در اربيل هدف قرار گرفت و خساراتي به اسرائيل وارد شد. اگر مقامات عراقي مي‌خواهند صادقانه با ايران برخورد کنند بايد مصوبه پارلمان عراق را مبني بر منع عادي سازي رابطه با اسرائيل را اجرا کنند تا يک زمينه همکاري مشترک ميان عراق و ايران براساس صداقت فراهم شود. مشخصا ايران و عراق منافع مشترکي دارند و مي‌توانند با اتکا به ظرفيت‌هاي موجود همکاري خوبي داشته باشند اما اين امر زماني ممکن مي‌شود که مقامات عراقي صادقانه و مستقل عمل کنند. مقامات عراقي به صورت يکجانبه رفتار کرده به شکلي که با مقامات اسرائيلي و آمريکايي رابطه امنيت، نظامي و سياسي برقرار مي‌کنند و از سوي ديگر ايران را متهم به مسائل واهي مي‌کنند.

اساسا روابط ايران و عراق در سال‌هاي اخير به‌واقع مولفه‌هاي نزديکي و راهبردي داشته است؟

طبيعي است که ايران داراي نفوذ معنوي در عراق است زيرا شاکله‌هاي اجتماعي در عراق به گونه‌اي است که نزديکي دو کشور غيرقابل انکار است. آن چه که در عراق اتفاق افتاده است از سوي احزاب و جريان‌هاي دروني خود عراق بوده است. مقامات عراق تحت فشار مقامات غربي و عربي چنين اظهاراتي را مطرح مي‌کنند و اين گونه نيست که ايران در داخل اين کشور دخالت داشته باشد. ايران در طول سال‌هاي گذشته و به خصوص در زمان حضور داعش در عراق، کمک‌هاي بسيار بزرگي به عراق کرده است و اين کشور را از شر داعش نجات داده است و کمک‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي متفاوت به دولت عراق کرده است اما اين کمک‌هاي ايران امروز فراموش شده و صرفا ادعاهايي عليه ايران مطرح مي‌شود. ايران شهداي زيادي براي دفاع از خاک عراق داده است اما متأسفانه به جاي قدرداني از اين مساله، به صورت پنهاني با اسرائيل مراوداتي دارند و همين امر سبب شده تا مردم عراق عليه مقامات عراقي خشمگين شوند. مصوبه مجلس عراق شامل همه عراق از جمله اقليم کردستان است. مقامات اقليم کردستان مراوداتي با رژيم صهيونيستي داشتند اما از حالا به بعد ديگر چنين مراوداتي جرم تلقي مي‌شود و قابل پيگيري توسط دولت عراق است اما به نظر مي‌رسد دولت عراق در اين خصوص هنوز اقدام جدي صورت نداده است. با توجه به اينکه نمايندگان اقليم در پارلمان حضور دارند و به اين مصوبه نيز رأي مثبت دادند، نشان دهنده آن است که آنها نيز از اين روند تبعيت خواهند کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار