| کد مطلب: ۱۰۳۶۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

صنايع دارويي یك گام مانده به تعطيلی

آرمان ملی- محمدرضا محبوب‌فــر- کارشناس حوزه سلامــــت: سایه تحریم‌ها بر‌ سر اقتصاد و تبادل سخت ارز با کشورهای دیگر، یکی از شریانات حیاتی کشور را هدف گرفته است و این روزها، وضعیت دارو در شرایط سختی قرار دارد. افزایش نرخ ارز در این روزها مصادف شده با اطلاعیه مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه تورم بخش تولید با گذر از ۵۴ درصد، رکورد جدیدی ثبت کرده است. در این شرایط صاحبان صنایع دارویی به رئیس‌جمهور، نامه‌ای نوشتند و نسبت به تعطیلی خطوط و کمبود سراسری دارو ابراز نگرانی کردند.

سنديکاي صنايع دارويي ايران در اين نامه نسبت به تعطيلي خطوط توليد دارو از تيرماه گمانه زني شده است. اين تشکل دارويي از مشکلات اين صنعت ابراز نگراني کرده است و ابراز داشته که تخصيص نامناسب و نامنظم ارز، مشکلات ناشي از افزايش حقوق و دستمزد و قيمت‌گذاري‌‌هاي دستوري از مهم‌ترين دلايلي است که صنعت دارو را دچار مشکل کرده است. همزمان با قطعيت حذف ارز دولتي و جايگزيني آن با ارز نيمايي، بازار دارويي نيز آشفته شد، تا اينکه شروع فرآيند حذف ارز 4200 از ابتداي امسال، بازار دارو همچون کالاهاي اساسي در شوک فرو رفت. روز گذشته، جمعي از بيماران تالاسمي در اعتراض به عدم دسترسي به داروي باکيفيت در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

تجمع بيماران تالاسمي براي داروي باکيفيت

يونس عرب، دبير انجمن حمايت از بيماران تالاسمي که از جمله حاضران در اين تجمع بود گفته است: «خواسته بيماران تالاسمي دسترسي به داروي باکيفيت است. حق آنان اين است که بعد از يک‌سال و نيم دارو به دست‌شان برسد. يک سال و نيم است که قرار بود داروي اين بيماران را در اختيار آنان قرار دهند، اما هنوز اين اتفاق رخ نداده است. با وجود اينکه تحريم‌ها فشار زيادي را بر اين بيماران تحميل کرده است. از 28 آذر سال گذشته که اين بيماران تجمع کردند تا امروز که اين تجمع دوم را انجام داديم 70 بيمار تالاسمي فوت کرده‌اند و سه نفر از افرادي که در تجمع قبلي حاضر بودند نيز در ميان فوت شدگان هستند.» به گفته دبير انجمن حمايت از بيماران تالاسمي در حال حاضر نه تنها داروي خارجي که حتي داروهاي توليد داخل نيز در دسترس اين بيماران قرار ندارد، مديرکل کنوني دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرده «ما به تعهدات خود در خصوص تأمين داروي بيماران تالاسمي عمل کرده‌‌ايم.» اما کاهش و توقف توليد برخي داروهاي داخلي را نمي‌توان پنهان کرد. همايون سامه‌يح نجف‌آبادي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تأييد کرده که عدم قيمت‌گذاري مناسب دارو موجب ايجاد مشکلاتي براي کارخانجات دارويي و کاهش و توقف توليد برخي داروهاي داخلي شده است. هاله حامدي ‌فر، مديرعامل شرکت دارويي سيناژن هم درباره خطر تعطيلي شرکت‌هاي دانش‌ بنيان داروسازي هشدار داده است و درخواست اصلاح فوري قيمت داروهاي بيوتک و هايتک را کرده است.

پاسخ وزير به نمايندگان

همچنين در هفته‌ها و روزهاي اخير گمانه‌زني‌هايي مطرح بوده است که بهرام عين‌اللهي طي جلساتي که با نمايندگان مجلس در مورد «خروج دارو از پوشش بيمه‌اي و افزايش شديد قيمت دارو» داشته است، قول و قرارهايي مبني بر ساماندهي بازار دارويي در کشور داده است. وزير بهداشت و درمان در همين حال از تداوم روند تأمين دارو با ارز 4200 توماني خبر داده است و در حاشيه جلسه خود با کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفته در رابطه با کم و کيف تخصيص ارز دارو از اين پس براساس روال سابق عمل خواهد شد. رئيس سازمان غذا و دارو هم چالش‌هاي ارزي را علت برخي کمبودهاي دارويي در کشور خوانده و با بيان اينکه «حدود 2 ميليارد دلار براي تأمين دارو و تجهيزات پزشکي در سال 1400 در اختيار داشتيم که اين مبلغ در شش ماه اول امسال به اتمام رسيد و باعث مشکلاتي در پايداري صنعت و بازار دارو در شش ماه دوم شد»، اظهار اميدواري کرده که با دخالت رئيس‌جمهور و اختصاص 700 ميليون دلاري که در ماه گذشته اتفاق افتاده است، بتوان به سرعت نسبت به تأمين‌هاي اساسي بازار اقدام کرد.

همزمان، رئيس سازمان غذا و دارو نيز با بيان اينکه وقتي تورم حادث مي‌شود براي همه کالاها اتفاق مي‌افتد که دارو هم يکي از آنهاست، گفت: اصلاح قيمت را همراه با اصلاح پوشش بيمه انجام دهيم؛ يعني همزمان پوشش بيمه‌اي با قيمت جديد اعمال مي‌شود و مردم هزينه اضافه‌اي را براي داروهاي بيمه‌اي نسبت به سال 1400 پرداخت نخواهند کرد. بهرام دارايي افزود: «يکي از روش‌هاي حمايت بحث‌هايي است که در زمينه اصلاح قيمت دارو خواهيم داشت که خوشبختانه بر اساس لايحه بودجه 1401 اين اصلاح قيمت بر اين اساس است که اصلاح قيمت را همراه با اصلاح پوشش بيمه انجام دهيم. يعني همزمان پوشش بيمه‌اي با قيمت جديد اعمال مي‌شود و مردم هزينه اضافه‌اي را براي داروهايي که تحت پوشش بيمه است نسبت به سال 1400 پرداخت نخواهند کرد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار