| کد مطلب: ۱۰۳۶۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

حادثه بر روي ريل راه آهن تمامي ندارد...

آرمان ملی: هنوز چند روز از خروج یک قطار مسافربری در مسیر مشهد- یزد نگذشته که سرپرست فرمانداری سرخس از حادثه ریلی دیگر در این شهرستان خبر داد که آن نیز از ریل خارج شده است. بنا به گفته حسن نوروزی: «در مسیر ریلی مشهد - سرخس به دلیل خروج قطار باری دچار آسیب شده و تا اطلاع ثانوی تردد قطارهای مسافربری در این مسیر لغو شده است. این موضوع به دلیل زمان‌بَر بودن بارگیری و تخلیه این قطار باربری و از طرفی به دلیل بررسی کارشناسان کمیسیون سوانح و حوادث راه‌آهن و فرایند بررسی بیمه، تا اطلاع ثانوی تردد قطارهای مسافربری در مسیر مشهد- سرخس لغو شده است.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که هنوز میزان خسارت وارده به قطار باربری و خط آهن ترانزیتی و بین‌المللی مشهد- سرخس مشخص نیست.
گزارش اولیه کمیسیون سوانح
روز گذشته، گزارش کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد- یزد منتشر شد که بر اساس آن دو عامل مهم در وقوع این سانحه از جمله انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت تعیین شده از سوی لکوموتیوران موثر بوده است. در گزارش این کمیسیون آمده است: «بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط است. ضمنا شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقبا به استحضار خواهد رسید. همزمان با انتشار این گزارش، مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد با اشاره به جان باختن ۱۴ نفر در حادثه قطار گفت: با تحویل پنج پیکر دیگر به خانواده‌ها، کار شناسایی و تعیین هویت اجساد حادثه قطار مشهد - یزد به اتمام رسید. فریبرز آیتی افزود: از پیکرهای منتقل شده به سالن تشریح یزد، ۸ پیکر در روز پس از حادثه شناسایی و طبق دستور قضایی اجساد آنان به بستگان تحویل شد. پیکر پنج قربانی نیز جهت انجام آزمایشات ژنتیک و تطبیق نمونه‌های ارسالی به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان ارسال و پس از انجام آزمایشات، تعیین هویت و شب گذشته به خانواده‌ها تحویل شدند.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی
این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که پس از حدود یکصد سال از افتتاح خط راه‌آهن ایران، در حال حاضر قطعات مورد نیاز لکوموتیوها بعضا به‌صورت دست‌دوم تهیه‌ شده که باعث افزایش میزان تعمیرات آنها و توقف قطارهای باری شده و به‌تبع آن شاهد کاهش بهره‌وری واگن‌های باری هستیم، لذا یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌هایی که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید برای آنها اندیشه کند افزایش تعداد لکوموتیوها در کنار بهبود سرویس و نگهداری و تعمیرات لکوموتیوهای موجود با تشویق و ترغیب بخش خصوصی است. فرسودگی در لکوموتیوهای دولتی مشهودتر بوده و سرویس و نگهداری آنها به‌خوبی لکوموتیوهای بخش خصوصی نیست. البته مالکان دیزل‌های بخش‌خصوصی نیز متاثر از مشکلات نقدینگی راه‌آهن، مطالبات خود را بعضا با تاخیرهای چندماهه دریافت می‌کنند و طبیعتا کاهش نقدینگی شرکت‌های مذکور باعث اختلال در تعمیرات و نگهداری آنها می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار