| کد مطلب: ۱۰۳۵۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد

اين تغييرات در پاها نشانه مشکلات قلبي است

بسياري از ما ممکن است مشکلات پا را با سلامت قلب مرتبط نکنيم. اين در حالي است که مي‌دانيم شرايط سلامتي مانند ديابت مي‌تواند باعث ايجاد مشکلاتي در پا، ساق پا و ران شود. مي‌توان گفت علائم خاصي در اندام تحتاني نيز مي‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدي قلبي باشد. در ادامه متوجه مي‌شويد که چه علائمي در پاهاي شما چه معني مي‌توانند داشته باشند و چه زماني بايد قلب خود را چک کنيد.

تورم در پا

اصطلاح پزشکي براي تورم، «ادم» است و به‌دلايلي مي‌تواند در هر جايي از بدن رخ دهد. اما اگر در پاها و ساق پاهاي خود ورم داريد، ممکن است به اين معنا باشد که قلب شما به‌درستي خون را گردش نمي‌کند، وريد پاي شما مسدود شده است، يا از نارسايي احتقاني قلب (CHF) رنج مي‌بريد. دکتر «ادو.پاز»، متخصص قلب‌وعروق مي‌گويد: نارسايي احتقاني قلب (CHF) يک بيماري مزمن است که در آن قلب خون را آنطور که بايد پمپ نمي‌کند. يکي از يافته‌هاي کلاسيک CHF تورم پاهاست که اغلب با علائم ديگري مانند تنگي‌نفس همراه است. «پاز» اضافه مي‌کند که پاهاي متورم ممکن است ناشي از ترومبوزوريد عمقي (DVT) باشد. وضعيتي که در آن لخته‌هايي در رگ‌هاي خوني ايجاد مي‌شوند که خون را از پاها تخليه مي‌کنند. يکي ديگر از دلايل احتمالي تورم مي‌تواند نارسايي وريدي باشد، يک بيماري مزمن که در آن خون به‌درستي از پاها تخليه نمي‌شود. «جنيفر.لوي»، پزشک و کارشناس داوطلب انجمن قلب آمريکا، توضيح مي‌دهد: با نارسايي وريدي، تورم معمولا در پايان روز بدتر مي‌شود و با بالابردن پاها يا پوشيدن جوراب‌هاي فشاري بهبود مي‌يابد. مهم است که افراد مبتلا به تورم پا از نظر نارسايي احتقاني قلب نيز ارزيابي شوند، يعني زماني‌که عضله قلب ضعيف يا سفت مي‌شود؛ بنابراين نمي‌تواند خون را به‌طور موثر پمپاژ کند.

گرفتگي دردناک

اگر گرفتگي دردناکي را در ساق پا، ران و پاهاي خود تجربه کرديد، از آن شانه خالي نکنيد. اين موضوع مي‌تواند نشانه بيماري شريان محيطي (PAD) باشد؛ اين يک بيماري جدي است که شامل باريک‌شدن رگ‌هاي خوني و گردش خون ضعيف در پاهاست. بيماري شريان محيطي (PAD) از تجمع کلسترول و پلاک بر روي ديواره شريان‌ها ناشي مي‌شود و مي‌تواند خطر حمله قلبي را افزايش دهد. علاوه بر اين، PAD که با از دست‌رفتن کامل گردش خون در پاها پيشرفت مي‌کند، مي‌تواند به‌طور بالقوه منجر به «قانقاريا» شود و نياز به قطع عضو داشته باشد. «پاز» توضيح کرد: PAD يک بيماري مزمن است که در آن رگ‌هاي خوني که خون را به اندام‌ها حمل مي‌کنند مسدود مي‌شوند و در نتيجه جريان خون کاهش مي‌يابد. يکي از علائم کلاسيک PAD درد يا گرفتگي عضلات پا با راه‌رفتن است که با استراحت بهبود مي‌يابد. ساير علائم PAD ممکن است شامل زخم روي پاها، رشد ضعيف مو يا تغيير در رنگ پوست باشد.

توده‌هاي دردناک

توده‌هاي سخت و دردناک روي انگشتان پا، گره‌هاي «اوسلر» ناميده مي‌شوند و ممکن است نشان‌دهنده «اندوکارديت» عفوني (التهاب حفره‌هاي قلب‌وعروق خوني) باشند. اندوکارديت ناشي از يک عفونت باکتريايي است که از طريق جريان خون پخش مي‌شود و خود را به قسمت‌هاي ضعيف قلب مي‌چسباند و باعث آسيب بالقوه کشنده دريچه‌هاي قلب مي‌شود. دکتر «گتا.ياداو» متخصص پوست توضيح مي‌دهد که گره‌هاي اوسلر مي‌توانند روي انگشتان دست و پا افراد مبتلا به اندوکارديت ظاهر شوند. گره‌هاي اوسلر اغلب کوچک و دردناک هستند. اين توده‌هاي ناراحت‌کننده «ناشي از التهاب رگ‌هاي خوني است که منجر به عفونت باکتريايي مي‌شود که باعث التهاب بيشتر مي‌شود. گره‌هاي اوسلر مي‌توانند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند و اغلب خودبه‌خود از بين مي‌روند. صرفنظر از اين، اگر اين برجستگي‌ها روي انگشتان پا ايجاد شد، با پزشک خود مشورت کنيد تا مشخص شود که آيا براي خلاص‌شدن از شر عفونت به آنتي‌بيوتيک يا جراحي نياز است يا خير. يک متخصص پوست مي‌تواند بيوپسي پوست را براي تعيين علت برآمدگي‌ها انجام دهد و به شما بگويد که آيا مشاوره با متخصص قلب ضروري است يا خير.»

تغيير رنگ کف پا

تغيير رنگ قهوه‌اي يا قرمز که شبيه کبودي در کف پا است مي‌تواند نشانه ضايعات Janeway باشد، يکي ديگر از نشانه‌هاي آشکار عفونت باکتريايي در حفره‌هاي قلب يا رگ‌هاي خوني. دکتر «ياداو» افزود: ضايعات Janeway دردناک نيستند، اما ممکن است مدتي طول بکشد تا بهبود يابد. اين تغيير رنگ ناشي از آمبولي‌.سپتيک، يک عفونت باکتريايي است که رگ خوني را مسدود کرده است. اين تغيير رنگ مي‌تواند نشانه اندوکارديت باشد. ضايعات Janeway به‌خودي‌خود ظرف چند هفته از بين مي‌روند، اما اگر فکر مي‌کنيد به آنها مبتلا هستيد، ايده خوبي است که توسط پزشک معاينه شويد تا مشخص شود آيا آنتي‌بيوتيک است يا به ساير درمان‌هاي پزشکي احتياج دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار