| کد مطلب: ۱۰۳۵۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد

ويروس نــاشناختـــه شيـوع مي يابد؟

آرمان ملي- رها معيري: طي روزهاي اخير که کشور با ورود گرد و غبارهاي کشورهاي همسايه مواجه شده، بيماري و ويروس مشکوکي در ميان مردم شيوع پيدا کرده که علائم آن بيشتر شبيه مسموميت و مشـــکلات گوارشـــي است. طي روزهـــاي گذشته بسياري از شهروندان از ابتلا به اين ويروس خبر داده‌اند و حتي مي‌توان علائم آن را در ميان 58 نفر از دانشجويان يک خوابگاه دخترانه متعلق به دانشگاه فرهنگيان و 39 نفر از دانشجويان يک خوابگاه پسرانه متعلــق به دانشگاه امام صادق (ع) مشاهده کرد. هرچند که وزارت بهداشت و درمان، اعلام کرده که هنوز منشأ علل وقوع بيماري با علائم گوارشي در ميان دانشجويان مشخص نيست و اينکه اين امر ناشي از آلودگي ويروسي، مسموميت غذايي يا ساير عوامل بوده، اما بسياري از مردم و پزشکان در شبکه‌هاي اجتماعي از افزايش بيماري گوارشي که همراه با اسهال و حالت تهوع شديد که با علائم خستگي همراه است، خبر داده‌اند. برخي نيز اين ويروس را نوعي آنفلوآنزا مي‌دانند در حالي‌که زمان شيوع اين بيماري فصلي، از اواخر مهرماه است. دکتر سعيد ناطقي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت‌وگو با رکنا نيز اين ويروس جديد را تاييد مي‌کند و آن را بي‌ارتباط به مسموميت دانشجويان نمي‌داند. اين درحالي است که در هر دو مورد، دانشجويان هنگام ارجاع به بيمارستان‌ها دچار علائمي نظير دل پيچه، اسهال و استفراغ بوده‌اند و بعد از درمان سرپايي، وضعيت جسمي مناسبي پيدا کرده‌اند. با اين حال سعيد ناطقي گفته است: «اين ويروس به‌شدت در حال گسترش در تهران است و بسياري از کارمندان دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز به آن مبتلا شده‌اند.» البته به گفته ناطقي، ويروس گوارشي شايع شده، چندان خطرناک نيست و علائمي نظير مسموميت، دل پيچه، اسهال و استفراغ مهم‌ترين نشانه‌هاي آن است. هنوز نام اين ويروس مشخص نشده است و متخصصان دانشگاه علوم پزشکي تهران در حال بررسي بيشتر درباره ويروس جديد هستند.

نگرانـــي از کمبــــود آنتي‌بيوتيک‌ها

در اين ميان، ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران نيز، افزايش مراجعات مردمي را به مطب‌هاي دکتر تاييد مي‌کند و به خبرنگار «آرمان ملي» مي‌گويد: «اين ويروس متأسفانه بيشتر کودکان را درگير مي‌کند، اما در صورت ابتلاي افراد در سنين بالا بيشتر آنها را اذيت مي‌کند و برخي از آنها بستري مي‌شوند. هنوز منشأ اين ويروس مشخص نيست ولي بي‌شک نمي‌توان آن را در ارتباط با ورود گردوغبار به کشور بي‌تاثير دانست. هر چند که موارد مشابه در شهرهاي غربي و جنوبي که درگير گرد و غبار هستند کمتر مشاهده شده، اما چون ويروس کمتر از طريق آب آشاميدني منتقل مي‌شود و ممکن است در دستگاه گوارش يا مدفوع انسان اين ويروس وجود داشته باشد، بايد همه موارد از سوي وزارت بهداشت مورد بررسي قرار گيرد. خوشبختانه اين ويروس چندان خطرناک نيست، ولي همه‌گيري آن در کلانشهر 13 ميليون نفري تهران که روزانه چند ميليون نفر در آن رفت و آمد مي‌کنند، مي‌تواند موجب کمبود دارو و آنتي‌بيوتيک‌ها کند.» همچنين مريم مسعودي‌فر، ر‌ئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت نيز با اشاره به اينکه افزايش موارد مبتلا به اسهال و استفراغ بيماري جديدي نيست، گفت: «اسهال و استفراغ‌هايي که در اين ايام رخ مي‌دهد مقتضي فصلي است که در آن قرار داريم و اينگونه نيست که موارد مبتلا افزايشي شده باشند بلکه به دليل مقايسه با آمار دو سالِ کرونا و محدوديت‌ها اينگونه به نظر مي‌رسد.» وي باور دارد که بيماري جديدي با عوارض اسهال و استفراغ در کودکان اتفاق نيفتاده است، گفته است: «به‌طور معمول اسهال و استفراغ‌ها يک علامتي است که علل مختلف ويروسي، باکتريايي، عفوني و حتي در مواردي مسموميت داشته باشد. به‌طور معمول نيز در اين فصل از سال گردش ويروس‌هاي منتقله از آب و غذا که ممکن است باعث بروز اسهال و استفراغ شوند را در جامعه داريم. همچنين چون در مدت شيوع کرونا همه کودکان در محدوديت و مراقبت بودند بدنشان به شکل پيش‌فرض اين‌گونه طراحي شده است که چون علائمي به عوامل بيماري‌زا نداشتند، ايمني آنچناني در برابر بسياري از ميکروارگانيسم‌ها و پاتوژن‌ها نداشتند؛ بنابراين الان با کوچک‌ترين عامل بيماري‌زا، تابلوي بيماري به ويژه در کودکان خود را نشان مي‌دهد.» و تاکيد کرد: آزمايش‌هايي که از تعداد بيماري‌هاي موجود به عمل آمده، نشان نمي‌دهد بيماري جديدي در گردش باشد. همان عواملي که قبلا هم باعث اسهال‌هاي حاد در کودکان و سايرين مي‌شد اکنون هم در جريان است.

آبلـــه ميمون نبود، آبله مرغان بود

وزير بهداشت روز دوشنبه از اتمام کرونا و کنتـــرل کامل آن در کشور خبر داد و آن را يکي از افتخارات ملت ايران دانست، اين گفته در شرايطي مطرح مي‌شود که آمار شيوع به کرونا نيز يک روند کاهشي را طي مي‌کند و به‌زودي بايد در انتظار آمار صفر باشيم، اين در حالي است که يک بيماري ويروسي خطرناک ديگر که تبديل به پاندومي شده، به همسايه ايران رسيد. طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان، 293 ابتلا جديد به کرونا و 5 فوتي؛ آخرين آمار شيوع ويروس کوويد 19 در ايران است. اما هرچه وزارت بهداشت و درمان توانست کرونا را کنترل کند، خطر «آبله ميموني» را در پشت مرزهاي خود احساس مي‌کند. طي چند روز گذشته، يک پزشک از ابتلاي چند نفر به اين بيماري خطرناک خبر داد، اما وزارت بهداشت و درمان و رئيس گروه مديريت بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير اين امر را تکذيب و گفت: «آزمايشگاه‌هاي مجهز انستيتوپاستور توانايي تشخيص آبله ميمون را دارند و مشکلي در اين خصوص نداريم. بهزاد اميري با بيان اينکه تاکنون موردي از بيماري آبله ميمون در کشور شناسايي نشده است، افزود: «موردي مشکوک به اين بيماري به انستيتوپاستور ارجاع داده شد که پس از بررسي‌ها مشخص شد وي به آبله مرغان مبتلا شده است.» در اين ميان، وزارت بهداشت کشور همسايه ايران از شناسايي نخستين مورد ابتلا به ويروس آبله ميموني در اين کشور خبر داد. روز گذشته امارات متحده عربي از شناسايي نخستين مورد ابتلا به ويروس آبله ميموني در اين کشور خبر داد و گفت: ويروس آبله ميموني را در يک زن 29 ساله که از غرب آفريقا به اين کشور سفر کرده بود شناسايي کرده است. وزارت بهداشت آمريکا نيز روز 19 مه اعلام کرد که ويروس آبله ميموني که به ندرت در خارج از آفريقا ديده مي‌شود و مي‌تواند علائمي شبيه آنفلوآنزا ايجاد کند، براي اولين بار در ايالت نيويورک مشاهده شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار