| کد مطلب: ۱۰۳۵۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

قالیبــاف رئیس مانــد

آرمان ملي: محمدباقر قاليبـــاف توانست رأي اکثريت نمايندگان مجلـــس شوراي اسلامي براي تصدي پست رياســت مجلس را کسب کند. محمدباقر قاليباف 194 رأي از 281 رأي مأخوذه را به دست آورد. فريدون عباسي، مرتضي آقاتهراني و الياس نادران نيز ديگر کانديداهاي رياست مجلس شده بودند که عباسي 3 راي، آقاتهراني 53 رأي و نادران 21 رأي به‌دست آوردند. آراي باطله نيز 10 رأي بود. نمايندگان مجلس در سال اول و هشتم خرداد 99 «محمدباقر قاليباف» را با 230 رأي از مجموع 264 رأي مأخوذه به عنوان رئيس مجلس انتخاب کرده بودند. پنجم خرداد ماه 1400 در دومين دوره انتخابات هيات رئيسه مجلس هم که براي اولين بار انتخابات هيات رئيسه به صورت الکترونيکي برگزار شد، قاليباف در رقابت با فريدون عباسي با 230 رأي در برابر 18 رأي پيروز و براي دومين بار رئيس مجلس شده بود. پيش‌تر حسينعلي حاجي دليگاني در نشست علني چهارشنبه، 4خردادماه مجلس شوراي اسلامي، کانديداهاي گزينه رياست مجلس براي اجلاسيه سوم مجلس يازدهم را معرفي کرد که براين اساس محمدباقر قاليباف، فريدون عباسي دواني، مرتضي آقاتهراني و الياس نادران به عنوان کانديداهاي رياست اعلام شدند. بر اساس آيين‌نامه داخلي مجلس، انتخاب رئيس در نوبت اول با اکثريت مطلق آراي نمايندگان و انتخاب نواب رئيس، دبيران و ناظران هر کدام‌جداگانه و با اکثريت نسبي و رأي مخفي و با ورقه خواهد بود. در صورتي که در انتخاب رئيس در نوبت اول اکثريت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم‌ اکثريت نسبي کافي خواهد بود. تبصره 1 - äÇäå ÂÑÇ ÈÑÇí ÑÆíÓ¡ äæÇÈ ÑÆíÓ¡ ÏÈíÑÇä¡ äÇÙÑÇä ÈÇ í˜ÏíÑ ÈÑÇÈÑ ÈÇÔÏ¡ ÍÓÈ ãæÑÏ Èå ÞíÏ ÞÑÚå ÊÚííä ãíÔæäÏ. ÊÈÕÑå 2 - ÏÑ ÕæÑÊí Èå ÝÑÏ ÛÇíÈ ÏÑ ÌáÓå ãíÊæÇä ÑÃí ÏÇÏ ˜å ÞÈá ÇÒ ÊÔ˜íá ÌáÓå ãÑÈæØ Èå ÇäÊÎÇÈÇÊ åíÇÊ ÑÆíÓå¡ ˜ÊÈÇð äÇãÒÏí ÎæÏ ÑÇ Èå ãÚÇæäÊ ÞæÇäíä ãÌáÓ ÇÚáÇã ˜ÑÏå ÈÇÔÏ. ÊÚÏÇÏ ˜á ÂÑÇí ãÃÎæÐå¡ 275 ÑÃí ÈæÏ ˜å ÊÚÏÇÏ ÂÑÇí ÓÇíÑ ˜ÇäÏíÏÇåÇ Èå ÊÑÊíÈ ãÌÊÈí ÐæÇáäæÑí 135 ÑÃí¡ ÇÈÑÇåíã ÚÒíÒí äãÇíäÏå ˜ÑãÇäÔÇå 47 ÑÃí æ åÇÌÑ äÇÑÇäí 6 ÑÃí ÈæÏå ÇÓÊ.

انتخاب نواب رئيس مجلس

براي انتخاب نواب رئيس، علي نيکزاد و عبدالرضا مصري کانديدا شدند که هر دو 168 رأي به‌دست آوردند که براي تعيين نايب‌رئيسي اول، بين آن‌ها قرعه‌کشي صورت گرفت و نيکزاد براي دومين سال پياپي به عنوان نايب‌رئيس اول مجلس تعيين شد.

چرا به قاليباف رأي دادم؟

ولي اسماعيلي يکي از نمايندگان مجلس گفت: «دو عامل اصلي در رأي‌آوري بالاي آقاي قاليباف بسيار تعيين‌کننده بود؛ نخست آنکه آقاي قاليباف با نامزد نشدنش در انتخابات رياست‌جمهوري نشان داد که تمام سفرهاي استاني و تمام اقداماتي که در سال اول مجلس انجام داد انتخاباتي نبوده است و همه روحيه جهادي او را تحسين کردند و همگان دريافتند که آقاي قاليباف صرفا براي مردم کار مي‌کند و حب هيچ امر ديگري را ندارد. نمايندگان ايثار آقاي قاليباف را کاملا دريافتند، اين روحيه را تحسين کردند و به او رأي بالا دادند.» او ادامه داد: «نکته دوم آن است که عملکرد مجلس به رياست آقاي قاليباف در سال اول هم بسيار مثبت ارزيابي مي‌شود. همه ديدند که با ريل‌گذاري مناسب مجلس زمينه مواجهه مقتدرانه با کشورهاي غربي ايجاد شد و با مصوبه مجلس غربي‌ها متوجه شدند که نمي‌توانند هر طور مي‌خواهند با ايران رفتار کنند. از طرفي مجلس دولت بي‌عمل آقاي روحاني را وادار به حرکت کرد؛ هرچند دولت بازهم آن‌طور که بايد و شايد عمل نکرد اما مجلس تمام تلاشش را کرد که بدون تقابل با دولت آن را وادار به حرکت کند. مجلس در سال اول در حوزه معيشت هم بسيار موثر عمل کرد قوانيني وضع کرد که اوضاع مردم بهتر شود. همين وضع ماليات بر خانه‌هاي بي‌ساکن اقدامي بود که به نفع فرودستان انجام شد.» اين نماينده مجلس درباره رأي قاطع نمايندگان به قاليباف اظهار کرد: «در مجلس به هر حال اختلاف نظر وجود دارد اما همه نمايندگان با وجود اين اختلاف‌ها آقاي قاليباف را شايسته رياست مي‌دانند. مهم اين است که آقاي قاليباف مي‌تواند به بهترين شکل مجلس را اداره کند و براي نمايندگان در انتخاب رئيس مجلس اين موضوع بسيار مهم است. ما ديديم که آقاي قاليباف به‌رغم هجمه‌هاي نيروهاي سياسي نزديک به دولت و اصلاح‌طلب مورد قبول اکثريت قاطع نمايندگان مجلس است و او در يک اتفاق نادر در سال دوم با رأي بيشتري نسبت به سال اول انتخاب شد.» او درباره ارتباط صميمي و مناسب قاليباف با تمام نمايندگان مجلس تصريح کرد: «من هم تجربه رياست آقاي لاريجاني بر مجلس را دارم هم رياست آقاي قاليباف را. به هر حال ميان اين دو بسيار فرق است. آقاي قاليباف در بستري انقلابي و جهادي پرورش يافته است و هم‌رزم سردار دلها شهيد سليماني بوده است. من اهل تعارف نيستم اما واقعيت اين است که روحيه انقلابي آقاي قاليباف در تمام ابعاد کاري‌اش ديده مي‌شود. او شوکتي که براي رئيس مجلس در نظر گرفته مي‌شد را کنار زده است و به راحتي به کميسيون‌ها مي‌آيد و بي‌هيچ غروري با همه نمايندگان حرف مي‌زند و ارتباط بسيار صميمي‌اي با همه نمايندگان از هر طيف سياسي دارد.» اسماعيلي در پايان در پاسخ به اين پرسش که اگر دولتي انقلابي روي کار‌ آيد آيا مجلس براي اجراي مصوبات خود مسير راحت‌تري خواهد داشت، گفت: «ما اميدواريم يک دولت جوان انقلابي شکل بگيرد که در آن صورت در هماهنگي با مجلس انقلابي مي‌توان اميد داشت که با فساد، تبعيض و نابرابري مبارزه شود. ما اميدواريم بعد از سال‌ها مردم طعم روحيه انقلابي را بچشند که اين شرايط ميسر نمي‌شود مگر در همکاري کامل مجلس و دولت انقلابي.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار