| کد مطلب: ۱۰۳۵۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

«ریزگردها» را از طریق مذاکره با کشورهای همسایه حل کنید

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با اشاره به افزايش آلودگي هوا، سلامتي مردم را موضوعي حياتي عنوان کرد و اظهار داشت: مردم نمي‌توانند هر روز شاهد چنين وضعيتي باشند و لذا از رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و وزير خارجه مي‌خواهم که بدون فوت وقت در مذاکره با کشورهاي همسايه که منشا اين آلاينده‌ها هستند، موضوع را حل و فصل کنند. رئيس‌جمهور همچنين در کنگره ملي شهداي روحاني در قم گفت: امروز راهبرد اصلي دشمن مأيوس کردن مردم و راهبرد نظام اسلامي، اميدوار کردن مردم است.

اهم اظهارات آيت‌ا... سيد ابراهيــم رئيسي از اين قرار است:

اجراي عدالت و مبارزه با فساد از مهم‌ترين آموزه‌هاي رئيس مذهب شيعه است و همه دولت‌مردان بايد به آن حضرت تأسي کنند. همه خوبي‌ها در عرصه انديشه، اخلاق و رفتار در پرتو امام عادل شکل مي‌گيرد و همه خدمتگزاران مردم بايد جلوه اين ولايت حقه را با اجراي عدالت نمايان کنند. کشاورزان عزيز با تلاش خود امنيت غذايي کشور را تامين مي‌کنند و دولت هم به وظيفه خود در خريد تضميني و پرداخت به موقع آن عمل مي‌کند. هواي پاک از حقوق مردم است، سلامتي مردم موضوعي حياتي و آلودگي هوا براي مردم غيرقابل تحمل است. مردم نمي‌توانند هر روز شاهد چنين وضعيتي باشند و انتظار دارند دولت با جديت موضوع را پيگيري کند. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و وزير امور خارجه ماموريت دارند بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهاي همسايه که مبدأ و منشأ آلاينده‌ها هستند، موضوع را از طريق مذاکره با آنها حل و فصل کنند.

علما و روحانيون در طول تاريخ همواره به شکل توامان در مسير اجراي عدالت و مبارزه با فساد، ظلم و تبعيض و در ميدان آموزش و تربيت نفوس مستعده حضور داشته و در همين سلوک و مشي براي ما الگو و اسوه شدند. علماي بزرگي همچون شهيد اول، شهيد ثاني، شهيد ثالث و ديگر بزرگان دين همواره بر همين مبنا حرکت کردند، دليل اينکه علما در طول تاريخ مورد خشم و غضب مستکبران قرار گرفتند همين بود که همواره در عرصه تفسير و تبيين دين و معارف ديني و نيز مبارزه با فساد و ظلم پيشتاز و پيشقراول ميدان بودند. امام راحل و مقام معظم رهبري از بهترين الگوها، ‌هم در عرصه شاگردپروري و تبيين معارف دين و هم در عرصه مبارزه با ظلم، کفر، الحاد، فساد و تبعيض هستند. علماي بزرگ حوزه‌هاي علميه و به ويژه حوزه علميه قم همواره همين مشي را داشته و دارند.

حضور در اين ميدان عظيم، خشيت از خداوند متعال مي‌خواهد، آمرين به معروف و ناهيان از منکر خشيت از خدا دارند و لذا از هيچ قدرت ديگري هراسي ندارند. آنچه از سلوک بزرگان مي‌بينيم، همين ايستادگي، مقاومت‌آفريني، بصيرت‌آفريني و هراس نداشتن از هيچ فرد و قدرتي بوده و اين رمز موفقيت بزرگان دين ما بوده است. علما و روحانيون بزرگ همواره فقط به اين فکر مي‌کردند که تکليف آنها چيست و عمل به تکليف و در کنار مردم بودن را يک وظيفه الهي مي‌دانستند. از همين‌رو علما و روحانيون را در همه سختي‌ها در کنار مردم ديده‌ايم و از جمله در سخت‌ترين روزهاي شيوع کرونا، شاهد بوديم که چگونه روحانيون و حوزه‌هاي علميه سخت‌ترين کارها را انجام مي‌دادند.

نمايشي که از جهاد و از خودگذشتگي روحانيون در دوران کرونا شاهد بوديم، براي همه ما درس بزرگي بود که يکبار ديگر ديديم، کساني که ديروز در جبهه حضور داشتند و امروز در حوزه‌هاي به تعليم و تعلم مشغولند، چگونه در سختي‌ها کنار مردم حاضر هستند. رمز اينکه امروز روحانيت به رغم همه شايعات، تهمت‌ها و ناسزاها در دل مردم جاي دارد، همين است، چون عالمان ديني ما در جايگاه قيادت هستند نه سياقت؛ به مردم نمي‌گويند برويد، مي‌گويند بياييد. کساني که در قله قرار دارند، خودشان عالم عامل واصلند، عمل مي‌کنند. اينان وقتي به مردم مي‌گويند امروز بايد در جبهه حضور پيدا کرد يا مقابل دشمن ايستاد، مردم با جان و دل مي‌پذيرند.

احزاب و گروه‌ها نيز در جامعه تلاش بسياري مي‌کنند، اما جرياني که امروز در دل مردم جاي دارد و مردم احساس مي‌کنند که در همه حالات و شرايط با آنها همراه بوده و خودشان در رويدادها پيشقراول و پيشتازند، روحانيون هستند. چه آنکه بالاترين شمار شهدا در ميان اقشار مختلف، متعلق به روحانيون است. از سوي ديگر در مسائل معيشتي، اگر بخواهيم وضعيت طلاب و فضلا را در حوزه‌ها ببينيم، کمترين ميزان دريافتي در کشور مربوط به ايشان است. يعني در مقابل کمترين دريافتي، بيش‌ترين حضور و جانفشاني و بودن در کنار مردم را از روحانيون شاهد هستيم.

همان‌گونه که وجود حضرت ابي‌عبدا... الحسين و خون مطهر شهدا از عالم جهل‌زدايي کرد، خون مطهر شهداي ما امتداد همان خون و جريان عاشورا است و خداوند همان‌طور که خون ابي عبدا... و علي‌اصغر 6 ماهه را تضمين کرده، خون شهداي ما را هم تضمين کرده است. اين جهل‌زدايي، به ويژه از جاهليت مدرن که امروز چهره‌اش در عالم برملا شده، از نشانه‌هاي سحر و به برکت خون شهدا است. آنچه از بيداري اسلامي در منطقه شاهديم به برکت خون شهداست. پيام شهدا، دفاع از استقلال و آزادي، عمل به دين، پاسداري از ارزش‌هاي الهي، ايستادگي و مقاومت در مقابل دشمنان، ساختن کشور، رفع مشکلات و پريشاني‌هاي مردم، توجه به فرمايشات و رهنمودهاي ولي فقيه، وحدت و صيانت از انسجام ملي است.

بنده در کسوت خدمتگــزاري به مردم به عنوان يک طلبه شاهد بوده‌ام که چگونه صادق بودن با مردم، به رغم همه دشمني‌ها و سخن‌پراکني‌هاي دشمن حمايت آنها را به‌همراه دارد، در حمله سايبري به جايگاه‌هاي سوخت و در موضوع اجراي طرح عادلانه کردن يارانه‌ها دشمن به دنبال ايجاد يک غائله براي نظام بود، اما هوشياري، بصيرت و همراهي مردم با دولت، در کنار اعتماد آنان به کارگزاران خود، دشمن را در مسير رسيدن به اهدافش ناکام گذاشت. رهبري معظم انقلاب در موضوع اجراي اصلاحات اقتصادي فتوا صادر نکردند و فقط به همه قوا و مردم توصيه فرمودند که از طرح‌هاي اقتصادي حمايت کنند و‌ اما چقدر زيبا مردم لبيک گفتند و دشمنان و بدخواهان را ناکام گذاشتند. همچنان که در موضوع کرونا، به لطف خدا آمار قربانيان از 700 نفر به کمتر از 7 نفر رسيده است، امروز نيز مي‌توان با مدد الهي، هدايت‌هاي حکيمانه رهبري، پشتوانه مردم و همه نخبگان و صاحبنظران، با وجود عوامل مختلف موثر بر وضعيت قيمت‌ها از جمله درگيري‌ها در اوکراين، مي‌توان به مشکلات مردم به ويژه در عرصه معيشتي سامان بخشيد

دولت تهديدها و تحريم‌هاي دشمن را مانع نمي‌بيند و زندگي مردم و پيشرفت کشور را به تحريم‌ها گره نمي‌زند تا ديگران بخواهند براي ما تصميم بگيرند. اين مساله را هم در عمل نشان داديم و هم در جلسات خصوصي به آنها گفتيم و در تريبون‌هاي رسمي هم اعلام کرديم که راهبرد ما، راهبردي است که رهبري فرمودند. دولت مسأله رفع تحريم‌ها را دنبال مي‌کند، اما مهم‌تر از تلاش‌ها براي رفع تحريم‌ها، قرارگاهي است که براي خنثي کردن تحريم‌ها تشکيل داديم و‌ همکاران ما و نيروهاي ارزشي و انقلابي فعالانه در اين عرصه مشغول تلاش هستند. امروز راهبرد اصلي دشمن مأيوس کردن مردم و راهبرد نظام اسلامي، اميدوار کردن مردم است، امروز هر کس بخواهد يا نخواهد، بداند يا نداند، اگر با قلم، قدم و اقدامش کاري کند که مردم مأيوس و نااميد شوند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار