| کد مطلب: ۱۰۳۵۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد

گشتیم، گنج نبود!

آرمان ملي - ياسمين طالقاني : در هر بخش رزومه کاري او وارد شويد نشاني از فعاليت در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري يافت نمي‌شود جز برخي تصاوير که از سفرهايش منتشر شده است. بيش از همه عزت ا... ضرغامي را به عنوان رئيس سابق سازمان صداوسيمايي مي‌شناسند که در دوره رياست او محدوديت‌هايي براي پخش فيلم‌ها و موضوعات ديگر ايجاد شد. او پس از خروج از صداوسيما شخصيت ديگري از خودش به نمايش گذاشت که با ضرغامي جام‌جم متفاوت بود. شخصيتي که بر خلاف ياران گذشته‌اش موافق فعاليت در فضاي مجازي بود و سعي کرد حتي با آناني به نوشيدن چاي بنشيند که مخالف عقايدشان بود. اکنون وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي است که با اقداماتش در گذشته تفاوت زياي دارد. ضرغامي در 20 مرداد 1400 به عنوان وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي پيشنهادي دولت سيزدهم به مجلس معرفي شد. وي در برنامه ارائه شده به نمايندگان مجلس، با تأکيد بر ايجاد و حمايت از استارت‌آپ‌ها و اپليکيشن‌هاي قوي در فضاي مجازي در سطح بين‌المللي، جهت جذب گردشگران خارجي و همچنين برنامه‌ريزي براي گردشگري ارزان خانواده محور و همچنين برنامه تحولي در حوزه صنايع دستي و ايجاد اشتغال گسترده به اين واسطه، و نيز توجه به عرصه‌هاي جديد و متنوع گردشگري مثل گردشگري سلامت، گردشگري مذهبي، گردشگري حلال و… æÚÏå ÇíÌÇÏ í˜ ÊÍæá ÇÓÇÓí ÏÑ ãÃãæÑíÊåÇí Çíä æÒÇÑÊÎÇäå ÑÇ ÏÇÏ. ÑÆíÓ ÌãåæÑ ÏÑ äØÞ ÍãÇíÊ ÇÒ Çæ ÏÑ ãÌáÓ¡ ÇÚáÇã ˜ÑÏ ˜å ÏÑ ÏæáÊ æí¡ ÍÓÇÈ æíŽåÇí Ñæí Çíä æÒÇÑÊÎÇäå ÈÑÇí ÊÍÞÞ ÇÞÊÕÇÏ ÛíÑäÝÊí ÈÇÒ ÔÏå ÇÓÊ. ÖÑÛÇãí ÏÑ 3ÔåÑíæÑ 1400¡ ÈÇ ˜ÓÈ ÑÇí ÇÚÊãÇÏ 262 äÝÑ ÇÒ äãÇíäÏÇä ãÌáÓ ÔæÑÇí ÇÓáÇãí¡ í˜í ÇÒ ÈÇáÇÊÑíä ÂÑÇí ÇÚÊãÇÏ ÑÇ ÏÑ ÊÇÑíÎ ÌãåæÑí ÇÓáÇãí ÇÒ ãÌáÓ¡ ˜ÓÈ ˜ÑÏ.

گنجينه‌ها چه شد؟

ضرغامي ديروز به گزارش‌ها و ادعاهاي مربوط به گنج که از سوي برخي شخصيت‌هاي سياسي در اختيار او قرار مي‌گيرد، ‌ اشاره کرد و با بيان اين‌که اين صحبت‌ها نمي‌تواند و نبايد محرمانه باشد و هر چه مردم درباره ميراث فرهنگي بيشتر اطلاعات داشته باشند، از آن بهتر محافظت مي‌کنند، گفت: گزارش شده بود که مثلا گنجينه حضرت سليمان در فلان روستا وجود دارد و اگر حفاري نکنيد به دست نااهلش مي‌افتد و با اين گنجينه مي‌توانيد جمهوري اسلامي را نجات بدهيد، ما هم مجبوريم مطالعه اوليه و تحقيق ميداني انجام دهيم. اتفاقا همه پروژه‌هايي که گزارش داده‌اند مشابه هم بوده است، يک شخصيت سياسي مورد اعتماد بنده زنگ مي‌زند که گنجينه‌اي پيدا شده است و ما مجبوريم تحقيق ميداني کنيم و بعد اطلاع‌رساني کنيم.

نقش سياسيون در گزارش

او سپس از يکي از شخصيت‌هاي دولت نام برد که اين گزارش‌ها را بارها به وزارت ميراث فرهنگي داده است و افزود: يکي از سياسيون که ارتباط گرفتن با ايشان هم بسيار سخت است، چند بار به بنده گزارش دادند که بنا بر گزارش‌هاي يک زمين‌شناس معروف، در فلان نقطه گنجينه‌اي وجود دارد، ما هم تحقيق ميداني را آغاز کرديم چندين متر آن منطقه را به پايين و چپ و راست حفاري کرديم و آخر سر اعلام کردم که مي‌خواهيم دستور توقف بدهيم، چون چيزي پيدا نشده است. ضرغامي بيان کرد: ما همه نوع گزارشي داريم، بعضي‌ها به صراحت مي‌گويند ثروت‌هايي وجود دارد، اما به درون سيستم خود اعتماد نکنيد، جريان‌هاي فاسدي هستند که به محض اطلاع يافتن سراغ آن مي‌روند، محرمانه اقدام کنيد، ولي به آن‌ها هم ثابت کرديم که اين‌گونه نيست. از روز اولي که به اين وزارتخانه آمدم شوراي سه نفره‌اي از معاون اداره مالي، مسئول حراست و يگان حفاظت تشکيل دادم و تاکيد کردم که حفاظت موزه‌ها و بناهاي تاريخي مهم است. اطلاع‌رساني هم نکردم. هر کجا مي‌روم اين کار در اولويت است. وزير ميراث فرهنگي، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به گزارش يکي از نمايندگان مجلس درباره گنج‌يابي‌ها اشاره کرد و گفت: نماينده جامعه کليميان در مجلس در ديداري که با ما داشت تنها درخواست خود را حفاظت از قبرستان يهوديان مطرح کرد. ايشان مي‌گفت، اين گورستان متروکه شده ولي برخي بر اين باورند که اموات ما را با طلا و جواهر دفن کرده‌اند و اين قبرستان را شخم زده‌اند. درخواست کرد فنس بکشيم، گفتم ما حتي بودجه اين کار را نداريم، اما قرار شد يگان حفاظت از اين گورستان بازديد داشته باشد و با هر کسي که زمين را آنجا مي‌کَنَد، برخورد کند تا فضاي اين گورستان براي حفاران ناامن شود. ضرغامي سپس از يگان حفاظت به خاطر برخورد خوب با گردشگران داخلي و خارجي قدرداني کرد و خواست که اين رفتار به عنوان يک مزيت ادامه پيدا کند.

خبر نداشتم

21 ارديبهشت عزت‌ا... ضرغامي گفت: در جريان طرح «استفاده بهينه از اشياي باستاني و گنج‌ها» که از سوي تعدادي از نمايندگان مجلس ارائه شده است، نبودم و از طريق رسانه‌ها از آن مطلع شدم. يک روز پس از رسانه‌اي شدن طرح «استفاده بهينه از اشياي باستاني و گنج‌ها» که از سوي 46 نماينده مجلس به جريان انداخته شده است، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نظر خود را درباره اين طرح اعلام کرد. ضرغامي در حاشيه صدور شناسنامه بين‌المللي براي دو خودروي تاريخي در ايران، در جمع خبرنگاران گفت: درباره طرح تعدادي از نمايندگان مجلس خبر نداشتم و از جزئيات آن نيز بي‌اطلاع بودم. ما هم در رسانه‌ها بندهايي از اين قانون را ديديم. او در عين حال تاکيد کرد: آنچه الان وجود دارد اين است که هر گونه حفاري بايد براساس مطالعات دقيق قبلي و پژوهش‌هايي که انجام مي‌دهيم و در چارچوب حريم‌هاي تعيين شده توسط کارشناسان رسمي و قانوني ميراث فرهنگي انجام شود و هر قانون ديگري بايد اين اصل را مورد توجه قرار دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار