| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

کــوتـاه

نرخ شاخص زندگي سالمندان

آرمان ملي: بررسي شاخص کلي ديده‌بان سالمندي ايران و ابعاد مختلف آن در مقايسه با کشورهاي جهان نشان داده که ايران در رتبه 64 در بين 97 کشور قرار دارد. در ايران نيز هر چند در حال حاضر سالمندان 60 ساله و بالاتر، کم‌تر از 10 درصد جمعيت را تشکيل مي‌دهند، ولي انتظار مي‌رود اين نسبت از سال 2030 به بعد با سرعت چشم‌گيري افزايش يابد و در سال 2050 به حدود يک‌سوم جمعيت ايران برسد. در بُعد امنيت درآمدي رتبه 65، وضعيت سلامت رتبه 43، ظرفيت و توانمندي رتبه 88 و در بُعد مناسب‌سازي محيط رتبه 49 را دارد. بنابراين، بهترين رتبه و جايگاه ايران در بُعد وضعيت سلامت و بدترين آن در بُعد ظرفيت و توانمندي است. به طوري که ايران در بُعد ظرفيت و توانمندي سالمندان جزو 10 کشور پايين قرار دارد.

وجود 12 ميليون «مجرد» در کشور

ايسنا: رئيس موسسه تحقيقات جمعيت کشور با تاکيد بر لزوم در پيش گرفتن سياست‌ مانع زدايي از ازدواج جوانان و فرزندآوري خانواده‌ها، گفت: در حال حاضر حدود 12 ميليون مجرد در کشور داريم که از اين ميان شش ميليون پسر 20 تا 45 ساله و 5. 6 ميليون دختر 15 تا 40 ساله «مجرد» هستند که اگر وارد تجرد قطعي شوند، از آنجا که طبيعتا فرزندي ندارند از خود جانشيني باقي نخواهند گذاشت و جمعيت جديد جايگزين نمي‌شود. مسعود عالمي نيسي با بيان اينکه اگر ميانگين سني جامعه افزايش يابد با سالمندي جمعيت مواجه مي‌شويم، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ باروري کشور ما زير 2 يعني 1. 7 تا 1. 8 است و اين به آن معناست که به ازاي هر زن و مرد، جانشيني براي جمعيت کشور وجود ندارد.

پرداخت «وام ضروري» بازنشستگان

آرمان ملي: وام ضروري 12ميليون توماني بازنشستگان و وظيفه بگيران به حساب حقوق بازنشستگي 22 هزار و 913 نفر از متقاضيان مشمول «نوبت پنجم» واريز شد. اين تسهيلات با کارمزد 4درصد و اقساط 36 ماهه به بازنشستگان و وظيفه بگيران کشوري ارائه و به حساب حقوق بازنشستگي ايشان در بانک عامل واريز مي‌شود.

بازديد رايگان از برج ميلاد

آرمان ملي: همزمــان با آغاز هفته ميراث فرهنگي و روز جهاني موزه‌ها بازديد از برج ميلاد به عنوان يکي از اماکن فرهنگي و گردشگري ايران به مدت 4 روز رايگان است. عباس حيدري مدير عامل برج ميلاد با اعلام اين خبر افزود: از اين مجموعه از روز شنبه 31 ارديبهشت ماه الي سوم خرداد ماه از ساعت 10 تا 15 براي همه گردشگران و بازديدکنندگان رايگان است. برج ميلاد يادمان ملي ايرانيان است که جاذبه‌هاي بسيار زياد گردشگري از جمله موزه مشاهير ايران، گنبد آسمان و تماشاي تهران از ارتفاع 280 از جمله اين جاذبه‌هاست.

کشف جمجمه نادرشاه

آرمان ملي: جمجمه نادرشاه افشار پس از 270 سال سر از خاک بيرون آورده است. اين جمجمه در ميان استخوان‌هاي پيکر او هنگام خاک‌برداري در ساختمان آرامگاهش در مشهد بيرون آورده شد و پس از تعمير ساختمان دوباره به خاک سپرده شد.

ورود توده جديد گرد و خاک

آرمان ملي: رئيس مرکز ملــي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود توده جديد گرد و خاک به غرب و جنوب غرب کشور طي روز جمعه (30 ارديبهشت ماه) خبر داد. صادق ضياييان افزود: در روز جمعه (30 ارديبهشت) دوباره با شکل‌گيري گردوخاک روي عراق، شرايط براي انتقال آن به مناطق غرب و جنوب غرب کشور مهيا مي‌شود. روز پنجشنبه (29 ارديبهشت) در استان‌هاي خراسان شمالي، نيمه شمالي خراسان رضوي و به‌صورت پراکنده در شمال استان‌هاي اردبيل و آذربايجان شرقي در بعضي ساعات رگبار و رعدوبرق و وزش باد شديد موقت پيش‌بيني مي‌شود.

کمبود داروي زنان هموفيلي

ايلنا: عضو هيات‌مديره کانون هموفيلي ايران با تاکيد بر اينکه کمبودهاي دارويي ادواري به بيمار احساس ناامني درماني دست مي‌دهد، گفت: استرس ناشي از کمبود دارو موجب خون ريزي در گروه‌هاي مختلف از هموفيلي‌ها شده و برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي که براي پيشگيري از معلوليت به ويژه در ميان کودکان هموفيلي مي‌شود را تعطيل مي‌کند. احمد قويدل با بيان اينکه در حال حاضر کمبودهاي اين دارو برطرف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ورود داروي «هيوميت» که مورد استفاده گروه بيماران داراي «ون ويلبراند» است با تأخير مواجه شده است، البته گفته مي‌شود که سفارش اين دارو داده شده اما هنوز وارد کشور نشده است. استرس ناشي از کمبود دارو موجب خون ريزي در گروه‌هاي مختلف از هموفيلي‌ها شده و برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي که براي پيشگيري از معلوليت به ويژه درميان کودکان هموفيلي مي‌شود را تعطيل مي‌کند.

 

افزايش کرايه تاکسي قانوني است؟

آرمان ملي: رئيس مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي تاکيد کرد: افزايش کرايه تاکسي‌ها مسير قانوني خود را به صورت کامل طي کرده است. عبدالمطهر محمدخاني نوشت: افزايش 25 درصدي متوسط کرايه تاکسي‌ها، مسير قانوني خود را به صورت کامل طي کرده است؛ لايحه شهرداري، تصويب در صحن شوراي محترم، بررسي عدم مغايرت با قوانين بالادستي و ابلاغ از سوي فرمانداري تهران. اين مصوبه قانوني توسط همکاران خدوم تاکسيراني از ابتداي ارديبهشت ماه اجرايي شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار