| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

مرگ دومین یوز ایرانی، کار دست آقای رئیس داد !

آرمان ملي: خبر تلـــف شدن يکي ديگر از يوزپلنگ‌هاي تازه متولد شده در شرايط اسارت در زمان انتقال به تهران اعلام شد و به نظر مي‌رسد پروژه نگهداري يوزها در سمنان شکست خورده است. آن‌طور که معاون محيط‌زيست طبيعي در حالي از تلف شدن دومين توله يوز متولد شده در اسارت خبر داد که اخيرا نسبت به روش وضع حمل و نگهداري يوزهاي تازه متولد شده انتقادات زيادي وارد شده بود. اکبري با اشاره به اينکه دامپزشک تيمارگر توله يوزها متوجه تغيير در عادت دفع آنها مي‌شود، گفته است: «پس از بررسي‌هاي انجام پذيرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصميم بر اين شد که توله‌ها، براي بررسي بيشتر و نظارت دامپزشکي به يک بيمارستان تخصصي دامپزشکي در تهران منتقل شوند که متأسفانه يکي از توله‌ها در مسير انتقال به تهران تلف شد.» پزشک معتمد مرکز تکثير يوز آسيايي در زمان تلف شدن اولين توله ايران اعلام کرده بود که «اين توله از زمان تولد ضعيف و در اين 4 روز افزايش وزني نداشت‌ و بعد از کالبدشکافي علت تلف‌شدن ناهنجاري مادرزادي ريه سمت چپ و چسبندگي ريه تعيين شد.» اما ايمان معماريان دامپزشک حيات وحش درباره علت تلف شدن توله يوز اول محتمل‌ترين دليل مرگ آن، تغذيه اشتباه توله دانست و گفت: به علت نداشتن علم کافي در شيردهي به توله‌ها به صورت وارونه، شير وارد ريه‌هاي توله يوز شده و توله تلف شده است.

ارتباط پلنگ قائم‌شهر با توله‌هاي ايران

فارس، يک ماه پيش از تولد يوزها در گزارشي احتمال زنده ماندن توله يوزپلنگ‌ها را پايين عنوان کرده بود. همچنين شانس بارداري يوزپلنگ در شرايط عادي 15 تا 20 درصد است. با اعلام خبر انتقال تنها توله باقي‌مانده ايران به تهران به نظر مي‌رسد پروژه نگهداري و تکثير يوزها در اسارت در منطقه توران طبق پيش بيني‌ها موفق پيش نرفته است. در اين ميان مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي‌دهد که دکتر بهرنگ اکرامي، دامپزشک معتمد اين سازمان که جراحي سزارين يوزپلنگ «ايران» را انجام داده، دقيقا همان دامپزشکي است که در روز زنده‌گيري پلنگ قائمشهر در مازندران حضور نداشت تا از اين سلاح استفاده کند. در نهايت هم دير رسيدن دارت بيهوشي به قائمشهر و استفاده رئيس اداره محيط زيست اين شهرستان از سلاح جنگي، منجر به تلف شدن پلنگ قائمشهر شد. اين در حالي است که مطابق اظهارات عطاا... کاويان، سرپرست اداره کل محيط زيست مازندران در گفت‌وگو با رکنا، آقاي دکتر اکرامي تنها فرد متخصص در زمينه استفاده از دارت بيهوشي در استان مازندران محسوب مي‌شود که در روز حضور پلنگ در قائمشهر، براي رسيدگي به يوزپلنگ «ايران» به سمنان اعزام شده بود.

احتمال فراخواندن سلاجقه به مجلس

در اين شرايط رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس با تاکيد بر اينکه سازمان محيط زيست اشتباهات فاحشي در حفاظت از يوزپلنگ ايراني دارد، گفت: با توجه به تلف شدن دو توله يوز و حساسيت مساله يوزپلنگ ايراني، احتمالا کميسيون کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست مجلس، آقاي سلاجقه را براي پاسخگويي احضار خواهد کرد. سميه رفيعي، رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس ضمن ابراز تاسف از تلف شدن توله يوز دوم گفت: قرار بود که آقاي سلاجقه به عنوان رئيس سازمان محيط زيست کشور يک کميته حقيقت ياب را براي بررسي علت فوت توله يوز اول تشکيل دهد و حالا به نظر مي‌رسد که اين کميته بايد به بررسي علت تلف شدن توله دوم و اساسا وضعيت نامناسب نگهداري از توله يوزها بپردازد. وي افزود: با توجه به تلف شدن دو توله يوز و حساسيت مساله يوزپلنگ ايراني، احتمالا کميسيون کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست مجلس، آقاي سلاجقه را براي پاسخگويي احضار خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار