| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

گروگانگيری به سبک هاليوود

آرمان ملی- منیره چگینی: گروگانگیری روز گذشته به سبک فیلم‌های هالیوودی چند کشته و زخمی برجای گذاشــت، آن‌هم به دلیل مشکل شخصی دو همکار. در روزهایــی که کارشنــاسان و جامعه‌شناســان از خطر افزایش بیماری‌های روحی و روانی در دوران پساکرونا، هشدار جدی می‌دهند ، در شهرستان ایلام یک فــرد با اسلحه جنگی که در کیسه برنج پنهان کرده بــود و دو نارنجک! به محــل کار خود (بنیاد مستضعفان) می‌رود و چندین نفر را به گلولــه می‌بندد و نارنجک می‌اندازد.

فشار عصبي وي آنقدر زياد بوده که پس از اين اتفاق فرد قاتل، اقدام به خودکشي مي‌کند. طبق آخرين اعلام پليس در اين حادثـــه 3 نفر کشته و 7 نفر زخمي شدند و با احتساب به خودکشي، گروگانگير، تعداد کشته‌هــاي يک اختلاف در محل کار، به چهار نفر رسيد. بر اساس اعلام برخي رسانه‌ها، يکي از کشته شدگان يوسف فريادي‌زاده مديرکل اموال و املاک بنياد مستضعفان در استان ايلام است.

ماجرا از چه قرار بود؟‌

بنا روايت فرمانده انتظامي استان ايلام «فرد گروگانگير، ساعت 9 صبح روز گذشته (چهارشنبه) در پي اختلاف کاري با يکي از کارمندان ادارات استان ايلام به آنجا مراجعه مي‌کند. قاتل به محض ورود به محل کار خود به سمت کارمندان آن اداره تيراندازي مي‌کند.» سردار القاصي مهر در ادامه با اشاره به اينکه با اقدامات تاميني و حضور به موقع پليس سه نفر از کساني که در اين اداره توسط قاتل، گير افتاده بودند به صورت صحيح و سالم به بيرون از محل خارج شدند، افزود: «فرد قاتل با ورود ماموران انتظامي و رهايي گروگان يگان ويژه‌، عرصه را بر خود تنگ ديد و اقدام به خودکشي کرد.» با اين حال يکي از مسئولان بنياد مستضعفان نيز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: «فرد گروگانگير در اداره اموال و املاک اين سازمان در ايلام شاکي بوده ولي علت شکايت او هنوز کاملا مشخص نيست. انگيزه گروگانگير از قتل هنوز مشخص نيست، اما گروگانگير کارمند اخراج شده بنياد مستضعفان نبوده و فقط از کار معلق شده که به زودي اطلاعات دقيق‌تر اعلام مي‌شود.» با اين حال رئيس کل دادگستري استان ايلام از تشکيل پرونده قضائي در خصوص حادثه گروگانگيري يکي از ادارات اين استان خبر داد. عمران علي‌محمدي نيز تاييد کرده که: «فرد مهاجم که از کارمندان اداره اموال بنياد مستضعفان استان بوده با انگيزه شخصي دست به اين اقدام مي‌زند. بر اثر پرتاب نارنجک 5 تن از کارکنان اين اداره نيز مجروح و به بيمارستان منتقل شده‌اند که وضعيت جسمي يکي از اين افراد نيز وخيم است و بقيه آنها جراحات سطحي دارند و در حال مداوا هستند. به محض وقوع حادثه بازپرس پرونده، معاون دادستان و معاون رئيس کل دادگستري ايلام در محل حادثه حضور پيدا کردند. شوراي تامين استان نيز تشکيل و اقدامات تاميني لازم انجام شده است.»

افزايش تمايل به خريد سلاح با گسترش فقر

اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که طبق آخرين گزارش سازمان پزشکي قانوني، در طول سال 1400 استان‌هاي تهران با 96 هزار و 496، خراسان رضوي با 51 هــزار و 630 و اصفهان با 41 هزار و 64 نفر بيش‌ترين و استان‌هاي ايلام با 3 هزار و 490، بوشهــر با 3 هزار و 641 و خراسان جنوبي با 4 هــزار و 164 نفر کمترين آمار ارجاعات نزاع را داشته‌اند. اما استان ايلام که بيش‌ترين نرخ بيکاري را به‌همراه دارد بيشتر در معرض آسيب‌هاي رواني و اجتماعي است. در اين استان مرزي، مانند ديگر استان‌ها تمايل به خريد اسلحه در ميان مردم افزايش داشته است بارها شده که در استان‌هاي مرزي، مخصوصا در غرب کشور و جنوب که بيشتر صدمه در جنگ هشت ساله ديدند و آمار بيکاري و نرخ توسعه نيافتگي آنها بالاست، آمــار خودکشي و نزاع با اسلحه گرم افزايشي نسبت به ساير نقاط کشور دارد. زندگي ايلي و عشايري و سلاح‌هايي که از دوران جنگ تحميلي در اين مناطق باقي مانده با همه تمهيدات و سختگيري‌هاي نيروي انتظامي، هنوز اسلحه جنگي در برخي از خانه‌ها وجود دارد. آن‌طور که تحقيقات ميداني خبرگزاري صدا و سيما نشان مي‌دهد: « در برخي خانه‌هاي ايلام يک يا دو اسلحه، با مجوز يا بي‌مجوز وجود دارد و برخي به محض کوچک‌ترين مشکل يا عصبانيت به روي ديگران و حتي اعضاي خانواده خود اسلحه مي‌کشند.» در اين ميان، کارشناسان و جامعه‌شناسان بر اين باورند که گسترش فقر از مشکلات کنوني جامعه است که با شدت گرفتن نابساماني‌هاي اقتصادي، رشد صعودي و هر روزه قيمت کالاهاي اساسي و ناتواني شماري از مردم در تامين نيازهاي اوليه سفره خانواده‌هاي ايراني را بيش از پيش خالي کرده است. بنابر آمار رسمي دفتر پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، از سال 1398 تا 1390 هر ايراني به طور متوسط 36 درصد فقير شده‌ است. مجيد ابهري، آسيب‌شناس در اين باره معتقد است: «علت استقبال برخي افراد در شهرهاي مرزي از خريد و فروش سلاح، بيکاري ، فقر و نبود مراکز اشتغال است، هر چند ارزان بودن قيمت سلاح و تفاوت قيمت آن با قيمت‌هاي موجود در کشور را بايد به دلايل ياد شده اضافه کرد. از نگاه رفتار شناسي اجتماعي، نداشتن امنيت اقتصادي باعث بروز رفتارهاي ناهنجار مي‌شود. روحيه ايرانيان به گونه‌اي نيست که به سمت خشونت بروند ولي فقر و تنگناهاي اقتصادي باعث شده برخي براي رهايي از چنين وضعيتي دست به خشونت بزنند و از سلاح استفاده کنند؛ سلاح‌هايي که بيش‌تر از مبادي مرزي وارد کشور مي‌شود.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که گزارش و اخبار رسانه‌ها درباره کشفيات سلاح در نوار مرزي کشور نشان مي‌دهد، نيروهاي مرزباني ناجا همواره مقادير زيادي اسلحه جنگي و شکاري در اين مبادي کشف و ضبط مي‌کنند که اين نشان از استقبال از تجارت و خريد و فروش اين کالاي خشن دارد. در اين ميان استقبال افراد بيکار در اين مناطق بسيار حائز اهميت است؛ موضوعي که در صورت عدم کنترل مي‌تواند جوانان و نوجوانان بي‌کار را طعمه معاندان باندهاي قاچاق و اشرار کند. همان‌طور که رئيس پليس پيشگيري انتظامي کشور گفته: «در سال گذشته، 22 هزار و 328 قبضه سلاح غيرمجاز جنگي و شکاري کشف شده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار