| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

تجمع کلسيم، علت شروع آلزايمر است

قبل از آشکارشدن زوال‌شناختي يا آلزايمر، بي‌تفاوتي نشان‌دهنده شروع تخريب عصبي است و تجمع کلسيم در نورون‌ها، در اين اختلال موثر است. تحقيقات جديدي در دانشکده پزشکي دانشگاه هندوستان، فرسايش و تخريبي را نشان مي‌دهد که مي‌تواند توضيح دهد چرا علائمي مانند بي‌تفاوتي اولين نشانه‌هاي بيماري آلزايمر هستند. يافته‌ها حاکي از آن است که ايجاد تغيير در اين فرآيند مي‌تواند پيشرفت زوال‌عقل مرتبط با آلزايمر را کاهش دهد. تحقيقات بسياري نشان داده‌اند که بي‌تفاوتي يکي از اولين نشانه‌هاي زوال‌عقل است؛ اما در واقع چه چيزي در مغز مي‌گذرد تا اين علامت عصبي رواني را ايجاد کند؟ داروشناس يائويينگ بيشتر دوران حرفه‌اي خود را صرف بررسي مکانيسم‌هاي عصبي سوءمصرف مواد کرده است. سابقه او در اعتياد به موادمخدر منجر به تمرکز تحقيقاتي بر روي بخشي از مغز به‌نام هسته اکومبنس شد، منطقه‌اي از مغز که نقش مهمي بر انگيزه و مسير‌هاي پاداش دارد. تمرکز تحقيقات به بيماري‌هاي عصبي تغيير يافته است. به‌هرحال، همان علائم روانپزشکي که در اعتياد مشاهده مي‌شوند (نوسانات خلقي، بي‌انگيزگي و اضطراب) اکنون به‌عنوان برخي از اولين علائم زوال‌عقل شناخته شده‌اند؛ بنابراين سوالي که بايد به آن پاسخ داده شود اين بود که در مراحل اوليه بيماري عصبي، قبل از آسيب در مناطق ديگر مانند هيپوکامپ که در زوال‌عقل مشاهده مي‌شوند، در هسته اکومبنس چه مي‌گذرد؟ محققان در مطالعه‌اي بررسي يک مکانيسم دژنراتيو جديد در مدل‌هاي حيواني بيماري آلزايمر را گزارش کردند و دريافتند زماني‌که بخش‌هايي از هسته اکومبنس در معرض تجمعات پروتئين آميلوئيد قرار مي‌گيرند، يک فرآيند دژنراتيو که قبلا کشف نشده بود آغاز مي‌شود. کليد اين فرآيند گيرنده‌هاي خاصي به‌نام گيرنده‌هاي نفوذپذير کلسيم سيناپسي CP- AMPARS‌ بودند. اين گيرنده‌ها معمولا در اين بخش از مغز وجود ندارند، اما زماني‌که سيناپس‌هاي هسته اکومبنس در معرض پروتئين‌هاي سمي اصلي قرار گرفتند که قبلا در پيشرفت بيماري آلزايمر نقش داشتند، ظاهر شدند. CP- AMPARS‌ها به کلسيم اجازه ورود به نورون‌ها را مي‌دهند و در اين مطالعات حيواني، محققان دريافتند که اين بار اضافي کلسيم در نهايت منجر به آسيب عصبي مي‌شود. اين آسيب عصبي در هسته اکومبنس است که احتمالا باعث ايجاد بي‌تفاوتي و مشکلات انگيزشي مي‌شود که مي‌تواند نشان‌دهنده اولين مرحله بيماري آلزايمر باشد. اما فرضيه فعلي اين است که توقف اين آسيب اوليه به هسته اکومبنس مي‌تواند پيشرفت بيماري آلزايمر را به تاخير بيندازد يا حتي از گسترش بيماري به ساير قسمت‌هاي مغز جلوگيري کند. اگر اين پنهان‌سازي CP- AMPAR در هسته اکومبنس که توسط آميلوئيد ايجاد مي‌شود را بتوان در انسان تاييد و از نظر درماني مسدود کرد، مي‌تواند به‌عنوان يک راه موثر براي متوقف‌کردن زوال عقل مرتبط با آلزايمر قبل از ايجاد علائم ديگر زوال‌شناختي عمل کند. محققان براين باورند که اگر بتوانيم پيشرفت پاتولوژيک را در يکي از مناطق آسيب‌ديده، مانند هسته اکومبنس به تعويق بيندازيم، ممکن است بتوانيم تغييرات پاتولوژيک در مناطق ديگر را به تاخير بيندازيم.

نکات مهم درباره سلامت «گوش»

گوش‌ 24 ساعت شبانه‌روز کار مي‌کند و اطلاعات حياتي در مورد آنچه در اطراف‌مان اتفاق مي‌افتد را در اختيارمان قرار مي‌دهد. بر همين اساس حفاظت از اين عضو مهم، حياتي است و بايد مراقب اين اندام حسي ضروري و کاربردي باشيم. متخصصان گوش‌وحلق‌وبيني، نکات مهمي را در مورد حفاظت از سلامت گوش يادآوري کرده‌اند که به شرح زير است:

تميزکردن فقط در صورت نياز

جرم گوش طبيعي است. پروفسور توماس.کلنزنر، رئيس مرکز شنوايي بيمارستان دانشگاه دوسلدورف مي‌گويد: مجاري گوش به‌خودي‌خود تميز مي‌شوند. هر گونه جرم که در ناحيه جلوي گوش قابل‌ مشاهده است را مي‌توان با يک سواپ پنبه‌اي برداشت، اما هرگز گوش پاک‌کن را وارد گوش نکنيد. در اين‌صورت خطر آسيب‌هاي ظريفي وجود دارد که اين آسيب‌ها مي‌تواند در نهايت منجر به نفوذ ميکروب‌ها و ايجاد التهاب در مجراي گوش و پرده گوش شود.

آسيب نزنيد

سوزن، سوهان ناخن يا ساير اشياي نوک‌تيز را براي برداشتن جرم، داخل گوش فرو نکنيد. علاوه بر خطر بالاي آسيب، احتمال زيادي وجود دارد که موم بيشتر از اينکه بيرون کشيده شود به داخل کانال گوش فشار داده شود. اگر توده جامدي از جرم در گوش ايجاد شده است، بايد توسط پزشک خارج شود.

مراجعه به پزشک

دکتر توماس کلنزنر مي‌گويد: اگر خارش شديد در داخل گوش خود داريد، براي خاراندن آن تلاش نکنيد. اگر خارش فروکش نکرد و گوش‌درد نيز به آن اضافه شد، پزشک گوش‌وحلق‌وبيني بايد علت را روشن کند. ممکن است عفونتي وجود داشته باشد که با قطره قابل‌درمان باشد. اگر خارش فقط در شرايط خاصي رخ مي‌دهد، به‌عنوان ‌مثال پس از شستن موها، آلرژي مي‌تواند يک علت باشد. شايد برخي از مواد آلرژي‌زا در شامپو وجود داشته باشند. بيماري‌هاي التهابي پوست مانند پسوريازيس يا نورودرماتيت نيز ممکن است باعث خارش در مجراي گوش يا لاله گوش شوند. متخصصان تاکيد دارند که قرارگرفتن مستمر در معرض صداي زياد و آلودگي صوتي براي گوش مضر است. توماس.کلنزنر هشدار مي‌دهد: صداهاي طولاني‌مدت بيش از 85 دسي‌بل مي‌توانند به شنوايي آسيب دائمي وارد کنند و اگر در معرض سطوح بالاي سروصدا هستيد، بايد از گوش‌گير استفاده کنيد.

علائم اوليه را جدي بگيريد

آيا بايد مدام در گفت‌وگوها بپرسيد: «ببخشيد؟» آيا ناچاريد صداي تلويزيون را خيلي بلند کنيد تا چيزي بشنويد؟ شما بايد چنين علائمي را جدي بگيريد و سريع براي مشخص‌شدن علت آن اقدام کنيد. شنوايي خوب براي جلوگيري از زوال‌شناختي مهم است. بنابراين بهتر است اولين نشانه‌هاي ضعف شنوايي به‌سرعت تشخيص داده شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار