| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد

کرونا رابطه مخاطب با نمايشنامه‌خواني را مخدوش کرد

فرهاد بشارتي:

کرونا رابطه مخاطب با نمايشنامه‌خواني را مخدوش کرد

فرهاد بشارتي که در نمايشنامه‌خواني «خواستگاري» به‌عنوان نقش‌خوان حضور داشت، معتقد است که کرونا رابطه مخاطب تئاتر با نمايشنامه‌خواني را مخدوش کرد. اين بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون گفت: دفتر طنز حوزه هنري به‌عنوان متولي طرح «لبخندصحنه» يکسري نمايشنامه‌هاي کمدي را انتخاب کرده‌اند تا در زمان‌هاي مختلف به‌صورت نمايشنامه‌خواني اجرا شود. من پيش‌تر در 2 کار «آوازقو» و «در انتظار گودو» نتوانستم همراه باشم اما در نمايش «خواستگاري» که اجراي آن نياز به لهجه گيلکي هم داشت، پذيرفتم و با صلاحديد دوستان در خدمت پروژه بودم. وي افزود: رضا گيلانپور کارگردان اين نمايشنامه‌خواني از همشهري‌هاي ماست که در دوران دانشگاه هم هم‌دوره بوديم و تا به امروز هم سال‌هاي سال است همکاري مشترک داشته‌ايم و به‌خوبي با يکديگر آشنايي داريم. بشارتي گفت: آنتوان چخوف به‌نوعي متن‌هايي جهاني دارد که تاريخ مصرف هم ندارند و انگار آنچه نوشته است مربوط به تمام دنيا و تمام آداب و رسوم‌هاي دنياست. گيلان هم به نوعي نزديک به روسيه آن زمان بوده است و آداب و رسوم ملاکين و زمين‌داران هم با هم قرابت داشته است. به همين دليل اين متن ايراني گويي همان متن آنتوان چخوف است و کار بسيار به نسخه اصلي وفادار است. صورت ريتميک هم پيدا کرده و از تکنيک‌هاي تعزيه و سياه‌بازي و تخت‌حوضي در آن بهره گرفته شده است. اين بازيگر درباره فضاي طنز اين کار تصريح کرد: اين نمايش پيش‌تر اجراي عمومي و صحنه‌اي داشته که مخاطبي که آن کارها را ديده باشد احتمال دارد براي نمايشنامه‌خواني آن هم آمده باشد. آنها هم که کار صحنه‌اي را نديده بودند، به‌واسطه آواهاي موسيقايي حال و هواي تازه‌اي کار براي‌شان داشت و ديالوگ‌ها هم روي آنها تاثير مي‌گذاشت تا به کار جذب شوند. وي درباره بي‌رغبتي مخاطبان نسبت به نمايشنامه‌خواني در قياس با اجراي صحنه‌اي هم توضيح داد: پيش از کرونا داشت اتفاق‌هاي خوبي رخ مي‌داد اما اين بيماري بارديگر يک گسست ايجاد کرد و مجدد ارتباط‌ها از بين رفت. ان‌شاءا... مجدد شاهد جاافتادن نمايشنامه‌خواني باشيم چراکه در هر حال يک گونه اجراي نمايش است که معمولا هزينه‌هاي اجراي صحنه‌اي را ندارد. نمايشنامه‌خواني با چند جلسه تمرين و بدون نياز به نورپردازي، دکور، لباس بازيگران و مسائلي از اين دست مي‌تواند اجرا شود و تماشاگر مي‌تواند در حال و هواي کار قرار بگيرد. اين حرکت، حرکت قشنگي است که کم‌کم با تبليغات خوب مي‌تواند در ميان مخاطبان جا بيفتد و جزو عادات مردم هم بشود. بشارتي افزود: مخاطب دوست دارد يک اجراي کامل را تماشا کند و اينگونه نباشد که تنها شنونده ديالوگ‌ها باشد. بالاخره نمايش وقتي روي صحنه مي‌رود با نورپردازي و طراحي لباس و گريم، يک کار کامل است که مخاطب هم آن را ترجيح مي‌دهد. اميدواريم که کارهاي ما بتواند با مخاطبان ارتباط بيشتري برقرار کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار