| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بنگــــاه‌ها

«کارا» در بورس کالا خوش درخشيد

آرمان ملي: روز گذشته پس از مدت‌ها بحث و انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا و در حالي‌که به نظر مي‌رسد دولت با ايجاد سامانه يکپارچه عرضه خودرو عملا مخالفت خود را با اين سياست اعلام کرده و حتي اخيرا معاون وزير صمت نيز در نامه‌اي به مديران بورسي خواستار حذف اين رويکرد شده است، اما روز گذشته تابلوي معاملات بورس کالاي ايران ميزبان معامله 55 دستگاه خودروي کارا گروه به‌همن موتور بود و استارت معاملات خودرو در بورس کالا زده شد. بر اساس اين گزارش روز گذشته گروه بهمن موتور با عرضه خودروي دو کابين و تک کابين کارا به بورس کالا آمد که در مجموع 29 دستگاه کاراي دو کابين با قيمت پايه 301 ميليون تومان و 26 دستگاه کاراي تک کابين با قيمت پايه 291 ميليون تومان فروخته شد. همچنين با توجه به ميزان عرضه، خريداران جولان «کارا» در بورس کالا مي‌توانند در سيستم مازاد عرضه (مچينگ) هم اقدام به خريد خودرو از بورس کالا کنند. تجربه معاملات روز گذشته از آن جهت حائز اهميت است که سازوکارها در بورس کالا از يک قاعده اصلي پيروي مي‌کند و آن، کشف قيمت براساس عرضه و تقاضاست و به همين دليل تعادل بازار هم در همين سازوکار شکل مي‌گيرد. ضمن آنکه در بورس کالا، معاملات در فضايي شفاف، تعادلي و به دور از حواله و اختلافات قيمتي رقم مي‌خورد و منفعت اين رويه به طور همزمان به توليدکننده و مصرف کننده مي‌رسد.

معاون بهره‌برداري و اکتشاف ايمپاسکو مطرح کرد:

توليد در مجتمع نفلين سينيت کليبر با هدف افزايش
رقابت پذيري جهاني

آرمان ملي: خدايار کريم‌نژاد گفت: اجراي طرح 40 هزارتني توليد کنسانتره نفلين سينيت کليبر که با هد‌ايت شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران توسط بخش خصوصي به مورد اجرا درآمده، با هدف رقابت در بازارهاي جهاني دنبال مي‌شود. وي در ادامه تصريح کرد: اين طرح در چارچوب توسعه منطقه کليبر (آذربايجان شرقي) به منظور اشتغالزايي بيشتر و توليد باکيفيت بالاست و به روش‌تر عملياتي شده و اکنون در حال انجام تست‌هاي راه‌اندازي است. کريم‌نژاد اظهار داشت: شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران (ايمپاسکو) در چارچوب سياست دولت، مبني بر توسعه مناطق کمتر توسعه يافته و افزايش اشتغالزايي نسبت به جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي به منظور استخراج و فروش معادن و راهبري مجتمع‌هاي تابعه خود اقدام کرده است. معاون بهره‌برداري و اکتشاف ايمپاسکو خاطرنشان کرد: مجتمع نفلين سينيت کليبر در چارچوب راهبري ايمپاسکو سال 1396 به بخش خصوصي واگذار شد و تعداد نيروي انساني مجتمع در زمان واگذاري 46 نفر بوده که براي سرمايه‌گذاري به عمل آمده توسط راهبر سال 1400 به 90 نفر افزايش يافت. وي در ادامه افزود: طبق اصل 44 قانون اساسي بخش دولتي منع سرمايه‌گذاري داشت و با برنامه واگذاري دو هدف را دنبال مي‌کرد، يکي رعايت قانون و ديگر بستر سازي براي مشارکت بخش خصوصي بود.

واردات خودروهاي اقتصادي به جاي لوکس

آرمان ملي: وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: دنبال اين هستيم که خودروي اقتصادي به جاي خودروي گران قيمت و تجملاتي وارد شود. سيدرضا فاطمي امين درباره اوضاع بازار گفت: ما در هفته گذشته قيمتي در مورد چند قلم از کالاها مثل روغن و لبنيات داشتيم و در هفته اول تمرکز ما روي توزيع بود که خوشبختانه انجام شده و نگراني‌هاي مردم براي مواجه شدن با کمبود کالا مرتفع شد. وي افزود: در مرحله بعد قيمت‌ها را مديريت مي‌کنيم و از هفته آينده سامانه نظارت مردمي شروع به کار مي‌کند و در کل کشور اجرايي خواهد شد. متاسفانه 30 درصد از اصناف پروانه کسب و کار ندارند که کار نظارت را با مشکل مواجه مي‌کند و ما قيمت‌ها را کنترل مي‌کنيم که در حد مجاز باشد و شرکت‌هاي پخش را کنترل مي‌کنيم. فاطمي امين افزود: از هفته آينده، برگه‌هاي نظارت مردمي روي کالاها درج مي‌شود و شهروندان اگر تخلفي ديدند و رضايتي دارند با اعلام سامانه و يک اپليکيشن به اسم صمت من مي‌توانند آن را اعلام کنند و به صورت خودکار قابل کنترل خواهد بود. وزير صمت درباره انحصار واردات خودرو نيز تصريح کرد: انحصاري نيست. کليات آن در دولت مصوب شد و در مورد يکي از بندهاي آن سوالاتي مطرح شد و قرار شد کميسيون اقتصادي آن را بيشتر بررسي کند. در اين آيين نامه انحصاري نداريم و دنبال اين هستيم که خودروي اقتصادي به جاي خودروي گران قيمت و تجملاتي وارد شود و تمرکز بيشتر بر واردات خودروي اقتصادي است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار