| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

برخی نمايندگان يارانه می گيرند!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ‌«به برخي نمايندگان مجلس يارانه پرداخت شده است» واريز يارانه به حساب نمايندگان مجلس عجيب بود و اين سوال را مطرح کرد که دارايي آنها آن اندازه پايين است که نياز دارند از يارانه‌ استفاده کنند؟ رحيم زارع، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته تصريح کرد: « سامانه رفاه ايرانيان با گذشت 10 سال از هدفمندي يارانه‌ها هنوز ناقص است، مثلا عده‌اي يارانه حقشان بوده و پرداخت نشده و عده‌اي مانند برخي نمايندگان مجلس يا برخي مديران ارشد يارانه به حساب‌شان پرداخت شده است. اين نشان مي‌دهد که بانک اطلاعاتي سامانه رفاه ايرانيان هنوز ناقص است و نياز دارد که کامل و به‌روز شود. لذا نياز بود که اين بحث به‌روزرساني بانک اطلاعاتي از شرايط اقتصادي مردم و بهبود وضعيت هدفمندي پرداخت يارانه‌ها يک بار به صورت جدي مورد بررسي و بازنگري قرار گيرد.» پيش از او هم سيدجليل ميرمحمدي، نماينده تکاب در مجلس با بيان «در حالي که مردم عادي، بيکاران، کارگران و بازنشستگان هنوز يارانه دريافت نکرده‌اند اما نمايندگان مجلس آن را دريافت کرده‌اند.» به اين موضوع اشاره داشت.

حقوق نمايندگان چقدر است؟

دريافت يارانه از سوي نمايندگان مجلس داراي ابهامات زيادي است از جمله اينکه ميزان حقوق آنها به چه ميزان است؟ مهمتر از آن اينکه شغل قبلي آنها پيش از نمايندگي چه بوده و چه درآمدي داشتند که با حضور در مجلس از ميزان اين درآمد کاسته شده و اقدام به دريافت يارانه مي‌کنند؟ پاسخ به اين اطلاعات ساده نيست چرا که برخي تمايلي ندارند تا مردم از ميزان درآمد آنها مطلع شوند و تنها تعداد کمي از نمايندگان هستند که ابايي از شفاف‌سازي درباره دريافتي خود ندارند مانند مسعود پزشکيان که در سال 95 گفت: «من الان 11 ميليون حقوق مي‌گيرم که در خواب هم نمي‌ديدم اين ميزان بدهند. اگر عمل کنم پول به حساب من مي‌ريزند و هر چه بيشتر عمل کنم اين بيشتر خواهد شد.» اما در سال 1400 توضيح داد: «من از مجلس حقوق‌ نمي‌گيرم. حقوق هيأت علمي مي‌گيرم که بالاي 25ميليون تومان است،. وي ضمنا تاکيد مي‌کند که وگرنه من اگر طبابت کنم حداقل ده برابر پولي که از مجلس مي‌گيرم درآمد دارم.» وقتي از پزشکيان سوال شد حقوق نمايندگان چقدر است؟ پاسخ داد: «گويا حقوقشان 12ميليون تومان است.» در همان سال شايعه‌اي درباره حقوق نمايندگان مجلس منتشر شد به نحوي که محمدحسين آصفري نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد احتمال دريافتي 80 ميليوني مجلسي‌ها گفت: «کسي در مجلس حقوق 80 ميليوني نمي‌گيرد. حقوق نمايندگان مجلس زير 20ميليون تومان است» در اواخر فروردين سال جاري هم بهروز محبي نجم‌آبادي، عضو کميسيون بودجه مجلس از تصويب افزايش 10درصدي حقوق نمايندگان در سال 1401 در نشست ديروز اين کميسيون با هيات رئيسه مجلس خبر داد.

شغل نمايندگان چيست؟

اما شغل نمايندگان مجلس پيش از نمايندگي چه بود و پس از پايان4 سال حضور در پاستور چه شغلي خواهند داشت و آيا باز هم يارانه دريافت مي‌کنند؟ خبرگزاري صداوسيما نوشته است: «بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد مجلس يازدهم، مجلسي با اکثريت قاطع اصولگراست که بيش از 90 درصد ساکنان آن داراي مدرک دکتري و کارشناسي ارشد هستند. همچنين با توجه به اينکه بسياري از دارندگان مدرک کارشناسي ارشد راه يافته به مجلس، هم اکنون در حال گذراندن دوره دکتري هستند، مجلس يازدهم را مي‌توان مجلس «دکترها» نام نهاد.» بنابراين بعيد است که اين افراد پيش از ورود به مجلس داراي شغلي با درآمد مکفي نبوده‌اند. سال 97 مسعود پزشکيان گفته بود: «بعد از وزارت، در عرض 3 سال به‌اندازه 30 سال پول به حسابم ريختند، هنوز در هيچ بيمارستان خصوصي و هيچ مطبي نرفتم. من حقوق دولتي دريافت کرده و شبانه‌روز مشغول فعاليت بودم، بعد از وزارت به جراحي بيماران پرداختم و پول به حسابم واريز مي‌شد، در عرض سه سال به‌اندازه 30 سال پول گرفتم خانه و باغ خريدم، زندگي‌ام را درست کردم و به خانواده‌ام کمک کردم. اگر به بيمارستان خصوصي رفته و مشغول مي‌شدم 30 برابر بيشتر از اين درآمد داشتم. اگر اين اتفاق مي‌افتاد بنده از خودم بدم مي‌آمد چون ما انقلاب نکرده بوديم تا من به‌دنبال پول راه بيفتم و دنبال مدرک گرفتن و کسب درآمد باشم.»

نمايندگان چه کاره مي‌شوند؟

باتوجه به اينکه مدرک تحصيلي 90 درصد نمايندگان مجلس کنوني دکترا و فوق ليسانس است، به‌طور حتم مشاغلي با حقوق بالا خواهند داشت به نحوي که نياز به دريافت يارانه نداشته باشند. نمايندگان مجلس دهم به مشاغل گذشته خود بازگشتند به عنوان نمونه غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت در دو دوره نهم و دهم که پس از پايان مجلس دهم گفت: «به دانشگاه باز مي‌گردم» قاسم ميرزايي نيکو در پاسخ به سوال ما مبني بر اينکه پس از نمايندگي به چه کاري مشغول خواهد شد؟ گفت: «ابتدا به کار‌هاي عقب مانده خود مي‌پردازم. قبلا تدريس داشتم. هماهنگي‌هايي انجام داديم که کار تاسيس يک موسسه فرهنگي را انجام دهيم.» تجري در پاسخ به اين سوال که بعد از دوره 4 ساله نمايندگي به چه کاري مشغول خواهيد شد؟ گفت: «بنده پس از نمايندگي، به عنوان قاضي در دادسراي ديوان عالي کشور مشغول خواهم شد در عين حال کار کشاورزي هم دارم.» داود محمدي ديگر نماينده مجلس دهم اظهار داشت: «بنده از ابتدا معلم بودم و تدريس مي‌کردم. در آموزش و پرورش و همچنين نهاد‌هاي ديگري، چون وزارت کشور و فرمانداري فعاليت کردم، اما عمده فعاليت بنده، تعليم و تربيت و آموزش و پرورش است. در حال حاضر همين حوزه يعني کلاس درس و رفت و آمد به نهاد‌هاي آموزشي را ادامه خواهم داد اميدوارم توانايي اين‌ها را داشته باشم.» بخشي از نمايندگان مجلس نهم هم به مشاغل قبلي بازگشتند يا شغل جديد داشتند مانند مهدي کوچک‌زاده نماينده پايتخت‌نشينان در دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مجلس که پس از پايان اين مجلس گفت: «استخدام دانشگاه است و چند روزي مي‌شود که کار خود را در دانشگاه شروع کرده است.» پاسخ ابراهيم کوثري جالب بود که گفت: «اگر اجازه دهند به‌عنوان مدافع حرم به سوريه خواهم رفت.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار