| کد مطلب: ۱۰۳۵۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد

عارضه «دوبيني ناگهاني» را جدي بگيريد

جراح و متخصص مغزواعصاب، دوبيني ناگهاني را علامت بسيار مهمي برشمرد که حتما بايد توسط متخصص مورد ارزيابي قرار بگيرد و نبايد مورد غفلت واقع شود. عليرضا زالي گفت: سندرم گرفتگي مچ دست در خانم‌ها شيوع بالاتري دارد و بيشتر در سنين 50- 35 سال ديده مي‌شود و علائم آن، گزگز و خواب‌رفتگي دست‌هاست که در شب‌ها تشديد مي‌شود. وي افزود: در اين سندرم اعصاب ناحيه مچ دست تحت فشار قرار مي‌گيرد و به علل مختلفي نظير افزايش وزن، کم‌کاري تيروئيد، بارداري و…، ايجاد مي‌شود، اما اکثر موارد به‌دلايل مکانيکي و تحت فشار قرارگرفتن اعصاب دست ايجاد مي‌شود. به گفته زالي، درمان کوتاه‌مدت اين عارضه شامل اجتناب يا کاهش فعاليت‌هايي است که اعصاب دست را تحت فشار مي‌گذارد است و در موارد خفيف درمان دارويي، در موارد متوسط استفاده از مچ‌بندهاي مخصوص و تزريق موضعي و در موارد بسيار شديد نيز يک جراحي ساده انجام مي‌شود. وي، لرزش دست در جوانان به‌ويژه اگر در هر 2 دست باشد را نيازمند بررسي برشمرد و ادامه داد: مهم‌ترين علت آن اضطراب و مشکلات روحي و رواني و پرکاري تيروييد است. البته در موارد بسيار نادري نيز ممکن است به‌دليل بيماري ويلسون باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي خاطرنشان کرد: لرزش‌دست گاهي ارثي است اما حتما بايد توسط پزشک بررسي شود و لرزش‌هايي که در اثر اضطراب است، در سنين پايين به دارو جواب مي‌دهد. زالي يادآورشد: افرادي که جراحي ديسک کمر يا گردن انجام مي‌دهند پس از جراحي بايد توصيه‌هاي پزشک را حتما رعايت کنند. به اين افراد توصيه مي‌شود وزن خود را کاهش دهند در غير اين صورت ممکن است علائم بيماري عود کند. اين جراح مغزواعصاب خاطرنشان کرد: فردي که دچار مشکلات ديسک‌کمر است، ستون فقرات وي نيز دچار اشکال است و اگر الگوي زندگي خود را اصلاح نکند به شرايط قبل از عمل بازمي‌گردد. زالي، يکي از علل عود ديسک‌هاي کمر و عدم بهبودي بعد از عمل جراحي را ضعيف‌بودن عضلات ستون فقرات در اطراف مهره‌ها عنوان کرد و يادآور شد: به اين افراد معمولا انجام فيزيوتراپي و ورزش، روش‌هاي توانبخشي و درمان دارويي و ورزش‌هاي ايزومتريک مثل شنا توصيه مي‌شود. وي با اشاره به اينکه احتمال عود ديسک‌کمر بعد از جراحي در سال‌هاي آتي بين 5 تا 10 درصد است، تاکيدکرد: بعداز جراحي فرد بايد حتما نکات توصيه شده نظير کاهش‌وزن، اصول بهداشتي و ارگونوميک در هنگام کار، عدم انجام کارهاي سنگين را رعايت کند در غير اين صورت احتمال عود بيماري افزايش مي‌يابد. زالي بيان کرد: ضربه‌هاي مغزي گاهي همراه با آسيب مغز، زنجيره گوش داخلي که مربوط به تعادل است نيز دچار آسيب مي‌شود. در اين صورت پس از انجام درمان‌هاي لازم، فرد نيازمند درمان توانبخشي تعادلي نيز هست و براي اين منظور بايد به متخصصان شنوايي شناسي تعادلي مراجعه کند.

ميگرن، شايع‌ترين سردرد

وي، ميگرن را شايع‌ترين سردرد عنوان کرد که داراي انواع و علل مختلفي است و زمينه توارثي و سرشتي نيز دارد. به گفته زالي، به اين بيماران داروهاي پيشگيري‌کننده سردردهاي ميگرني توصيه مي‌شود، اما اغلب بيماران فقط زماني‌که دچار سردرد مي‌شوند دارو را استفاده مي‌کنند. وي، برخي عوامل نظير بي‌خوابي، گرسنگي مستمر و پيوسته، استفاده طولاني ‌دت از تبلت يا نگاه‌کردن به تلويزيون، استرس‌هاي روزانه و موادغذايي نظير پنير و شکلات را موجب تشديد علائم ميگرن عنوان کرد. زالي، پرهيز موادغذايي، استفاده از داروهاي پيشگيري‌کننده ميگرن، استفاده از بوتاکس در موارد مزمن مقاوم به دارو و در موارد بسيار نادر جراحي را از جمله درمان‌هاي ميگرن برشمرد. وي، ميگرن را بيماري ابتدا و انتهاي ميانسالي عنوان کرد و افزود: با بالارفتن سن ميگرن کاهش مي‌يابد و معمولا بعد از 50 سالگي شکل‌گيري اوليه ميگرن نادر است. در خانم‌ها با توجه به اينکه دوران قاعدگي به‌دليل اختلالات هورموني يکي از علل اصلي تشديد ميگرن است، بعد از يائسگي به‌دليل تغييرات هورموني و افت استروژن شدت ميگرن کاهش مي‌يابد يا کلا از بين مي‌رود.

«دوبيني» مورد غفلت واقع نشود

اين جراح و متخصص مغزواعصاب، «دوبيني ناگهاني» را علامت بسيار مهمي برشمرد که متناسب با گروه سني حتما بايد توسط متخصص ارزيابي شود. وي تاکيدکرد: اساسا علت دوبيني ارگانيک است و نبايد مورد غفلت واقع شود. هر فردي با دوبيني در هر مقطع سني بايد براي پيگيري‌هاي بيشتر به پزشک مراجعه کند. به گفته زالي، دوبيني در فرد 70 ساله ممکن است به‌علت سکته‌کوچک در ساقه مغز، در فرد مبتلا به ديابت ناشي از عوارض عروقي، در جوان به‌علت بيماري‌هاي نظير MS و در بچه‌ها به‌علت ضايعه مغزي باشد. وي ادامه داد: در هر گروه سني بايد دوبيني جدي گرفته شود و بررسي شود و بسته به زمان، شکل‌گيري و علائم و نشانه‌هاي همراه آن توسط متخصص مغزواعصاب بررسي شود. زالي در ادامه به افراد مبتلا به ديسک‌هاي خشک توصيه کرد: گرچه فرآيند خشکي يا از دست‌دادن آب ديسک‌هاي بين مهره‌اي ارتباط مستقيمي با نوشيدن آب ندارد اما در افرادي که مبتلا به اين عارضه هستند کاهش مصرف آب باعث تشديد فرآيند مذکور مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌کنيم اين افراد در طول روز آب کافي مصرف کنند. وي افزود: در بيماران مبتلا به MS شايع‌ترين علتي که منجر به گرفتگي عضلات مي‌شود، اسپاسم عضلاني است که بايد درمان شود و در اين افراد علاوه بر درمان MS درمان‌هاي ضد اسپاسم نيز انجام مي‌شود. استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي، جابه‌جايي يا لغزش مهره‌هاي کمر را عارضه‌اي شايع برشمرد که به‌دلايل ارثي يا در اثر ضربه همراه يا بدون ترک‌خوردگي ممکن است ايجاد شود. زالي خاطرنشان کرد: در مرحله اول درمان اين عارضه درمان طبي و استفاده از کمربند است و در مواقع پيشرونده که منجر به بروز دردهاي مقاوم به درمان و اختلالات حرکتي پا شود نياز به فيکس‌کردن و جراحي باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار