| کد مطلب: ۱۰۳۵۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

بهبود رابطه سياسي با بوي گاز

آرمان ملي : مذاکرات عربستان- ايران در بغداد با مشارکت هيات‌هاي امنيتي بلندپايه به لطف تغييرات سريع منطقه‌اي و بين‌المللي است که در پي بحران اوکراين رخ مي‌دهد. اين در حالي است که در پنج دور گذشته مذاکرات به ويژه در دور پنجم توافقاتي بين طرفين حاصل شده است چنانکه چند هفته پيش بود که ايرج مسجدي سفير کشورمان در عراق در توضيح دور پنجم مذاکرات از توافق دو طرف براي نقشه راه مذاکرات آينده خبر داده و گفته بود: «يکي از اين توافق‌ها بر سر «اعتماد سازي‌ها»، اقدامات و همکاري‌هاي دوجانبه» مثل موضوعات حج و بحث سفارتخانه‌هاي دو طرف و موضوع سوم نيز «بحث‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي» است. حال اينکه اين نکته براي برخي هنوز جاي ابهام دارد که پس از سال‌ها چه اتفاقي رخ داده که سعودي‌ها به سمت احياي روابط با ايران رفته‌اند؟ مي‌تواند اينگونه به اين پرسش پاسخ داد که شاهزاده محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي در حال حاضر و به علل مختلف در نگراني به سر مي‌برد؛ چرا که روابط کشورش با آمريکا متشنج است و برجسته‌ترين علت اين تنش عدم محکوميت حمله روسيه به اوکراين از سوي او، پافشاري بر توافق اوپک پلاس، دعوت از رئيس‌جمهوري چين براي سفر به رياض و ابراز آمادگي براي قيمت‌گذاري نفت با استفاده از روبل و يوان چين و انعطاف او در پرونده يمن است و تمام اين عوامل ازسرگيري گفت‌وگو با ايران را تسهيل کرده است؛ چرا منطقي نيست با فشارهاي آمريکا در سايه ادامه دشمني با ايران و تشديد جنگ در يمن مقابله کرد. از اين رو بعد از اينکه آمريکا و غرب او را تنها گذاشتند و متحدان عرب تنها به حمايت لفظي اکتفا کردند رفتن به سمت ايران اگر تنها گزينه نباشد بهترين گزينه به حساب مي‌آيد. از اين رو بعيد نيست دورهاي بعدي مذاکرات دو کشور موفق‌تر باشد و احتمال انتقال آن به ميدان ديپلماتيک و کاهش شدت محاصره عليه يمن بيشتر شده است. اظهارات اخير مقامات عربستاني در اين خصوص و استقبال مقامات کشورمان نيز حکايت از احتمال فراوان به نتيجه رسيدن مذاکرات دارد.

درخواست عربستان

بعد از ظهر دوشنبه بود که وزير انرژي عربستان از درخواست کشورش و کويت براي گفت‌وگو با ايران در خصوص ميدان گازي الدره/آرش خبر داد. عبدالعزيز بن سلمان، گفت که کشورش قصد دارد تا اواخر سال 2026 و يا اوايل 2027 توليد نفت خود را به بيشتر از 13 ميليون بشکه در روز برساند. وي تاکيد کرد: کويت و عربستان خواهان گفت‌وگو در خصوص ميدان گازي الدره (آرش) با ايران هستند زيرا منابعي که در آنجا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است. وزارت امورخارجه عربستان اخيرا با انتشار بيانيه‌اي بار ديگر ادعاهاي خود درباره ميدان مشترک گازي آرش/الدره را تکرار کرده و خواستار گفت‌وگو با ايران براي تعيين مرز شرقي اين منطقه شده بود. در اين بيانيه ادعا شده بود که عربستان سعودي و کويت حق دارند ميدان گازي آرش را براي بهره‌برداري خود گسترش دهند. اين ادعاهاي واهي در حالي از سوي عربستان مطرح شده است که سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه درباره توافق کويت و عربستان در خصوص ميدان نفتي و گازي آرش و رايزني اخير وزير امورخارجه کشورمان با همتاي کويتي خود در اين ارتباط گفته بين ما و کويت مرزهاي تحديد نشده‌اي وجود دارد که بايد تحديد حدود انجام شود. ايران اعلام کرده پيش از تحديد حدود نبايد اين منابع مورد بهره‌برداري قرار بگيرند.

با توسعه روابط دوکشور، منازعات يمن پايان مي‌يابد

يک عضو کميسيــون امنيت ملي و سياست خارجي مجلـــس در مورد روند مذاکرات ايران و عربستان، اظهار داشت: مذاکرات در بغداد رو به جلو بوده است، ايران و عربستان مي‌توانند با وحدت، منطقه را به شکل ايجابي و مثبت و به نفع ملت‌هاي منطقه و جهان اسلام «کن فيکون» کنند. عباس گلرو ضمن بيان اين مطلب گفت: اگر عربستان به اين درک رسيده باشد که تنش به نفع هيچ‌کسي نيست قطعا براي بهبود روابط با جمهوري اسلامي ايران تلاش خواهد کرد. وي افزود: از نظر ما عربستان کشور مهمي است؛ ما غير از بحث‌هاي دوجانبه مسائل منطقه‌اي داريم که در بحث منطقه‌اي سوءتفاهماتي نزد مقامات و حاکمان عربستان وجود دارد که فکر مي‌کنند جمهوري اسلامي ايران به دنبال توسعه طلبي است. اين در حالي است که ايران هرجا حضور داشته است به نفع ملت‌هاي منطقه است و هدفش کمک به دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه و مبارزه به تروريسم و مبارزه با اشغالگري است. وي ادامه داد: اين سوءتفاهماتي که در بحث يمن وجود دارد خود عربستاني‌ها مي‌دانند که آنجا چه اتفاقي افتاده است و هشت سال است که خودشان را درگير وضعيت ناآرامي و بي‌ثباتي کرده‌اند. اين نماينده مجلس يازدهم بيان کرد: اسرائيل و آمريکا فتنه انگيزي مي‌کنند؛ نهايت امر اين است که اينها مي‌روند و اين همسايگان هستند. ما، ايران و عربستان مي‌توانيم کارهاي بزرگي انجام دهيم. عضو کميسيون امنيت ملي مجلس تصريح کرد: قطعا سطح روابط ما با عربستان در اين حد متوقف نمي‌ماند اراده بين دوطرف وجود دارد. براساس اظهارات مقامات سعودي اراده در طرف عربستان براي گفت‌وگو با ايران شکل گرفته است. گلرو تاکيد کرد: اگر روابط ايران و عربستان توسعه يابد بدون هيچ تلاشي فضاي توسعه روابط به روي يمن تاثير مي‌گذارد و منازعات در يمن پايان پيدا مي‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار