| کد مطلب: ۱۰۳۵۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

متن و حاشيه تقسيم كميسيون هاي پارلمان!

آرمان ملي: مجلس تک‌فراکسيوني يازدهم به اجلاسيه سوم خود رسيده است. اما به نظر مي‌رسد اين بار قاليباف کار دشوارتري براي نشستن روي صندلي رياست مجلس داشته باشد. اين ماجرا در مجلس دهم هم اتفاق افتاده بود. در آن مقطع، محمدرضا عارف چند باري سوداي رقابت با علي لاريجاني را داشت. يک‌بار که هم عارف و هم حميدرضا حاجي‌بابايي نامزد رياست مجلس شدند، صندلي رياست لاريجاني به شدت متزلزل شد و انتخابات به دور دوم رفت. رويداد 24 نوشت؛ حالا هم نوبت قاليباف است که با رقابتي جدي مواجه شود. دو رقيب از دو جريان پرنفوذ و مدعي در مجلس: الياس نادران و مرتضي آقاتهراني. کمتر کسي است که نفوذ نمايندگان منتسب به طيف ايثارگران در مجلس را ناديده بگيرد. آن‌ها سال اول مجلس به خاطر زاکاني، نفوذ بالايي در مرکز پژوهش‌هاي مجلس داشتند و حالا شايد قصد دارند که با نامزدي نادران بار ديگر عرض‌اندام کنند. با وجود نامزدي نادران، اعضاي اين جريان فعلا له يا عليه قاليباف سخني نگفته‌اند. جبار کوچکي‌نژاد نماينده نزديک به اين طيف گفته است «در فضاي فعلي به نظر مي‌رسد که آقاي قاليباف نسبت به آقاي نادران دست بالاتر را دارند، ولي نمايندگان در راي دادن ملاحظات ويژه‌اي مي‌کنند. از اين رو بايد ببينيم که در هفته پيش‌رو چه تحولاتي رخ مي‌دهد.» خبر نامزدي نادران را اولين بار خبرگزاري ايرنا منتشر کرد و نوشت الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با انتشار نامه‌اي خطاب به نمايندگان و توزيع آن در صحن علني مجلس، براي رياست مجلس در انتخابات هيات رئيسه اعلام نامزدي کرد. وي در اين نامه انتقاداتي را در مورد رياست قاليباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتي به نمايندگان در صورت انتخاب شدن خود براي رياست مجلس داده است.

آقاتهراني و جبهه پايداري

2 سال رقابت در خفاي جبهه پايداري و قاليباف گويا به نقطه آخر رسيده است و اين رقابت در دو سال بعدي، شکل شفاف‌تري به خود خواهد گرفت. دست‌کم پيام نامزدي آقاتهراني براي رياست مجلس، مويد همين مسئله است. آقاتهراني اگر راي نامزد‌هاي حامي دولت را داشته باشد، شانس بالايي براي رياست مجلس دارد. بجز نادران و آقاتهراني، فريدون عباسي هم اعلام کرده کانديداي رياست مجلس خواهد بود. عباسي به خبرگزاري مهر گفته «در دو دوره قبلي انتخابات رياست مجلس شرکت کردم و رأي قابل ملاحظه‌اي هم کسب نکردم، اما با وجود اين، در انتخابات هيات رئيسه مجلس يازدهم در سال سوم نيز حضور مي‌يابم.» از اين جمع تا کنون مصطفي ميرسليم کنار کشيده است که در دور قبل رقيب قاليباف بود و نتوانست در رقابت با او پيروز شود .

قاليباف و نواصولگرايان

نزديکان قاليباف مي‌دانند او قطعا نامزد رياست مجلس خواهد شد. فعلا در اولين گام، ياران لاريجاني و فراکسيون کوچک ميانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان مجلس با او ائتلاف کرده‌اند. غلامرضا نوري قزلجه رئيس فراکسيون مستقلين ولايي گفته «پيامکي را از يکي از نمايندگان دريافت کرديم که براي آقاي آقاتهراني رايزني و درخواست حمايت داشتند و خود آقاي نادران هم به صورت رسمي اعلام نامزدي کردند، اين دو مورد به صورت رسمي مطرح هستند و احتمالا افراد ديگري نيز مطرح باشند که هنوز اعلام نکرده‌اند. با توجه به عدد راي فراکسيون اقليت، تلاش کنيم تا حد امکان در جلوگيري از راه يافتن تندرو‌ها و افراطيون به هيات رئيسه موثر باشيم و تا جاي ممکن از افراد معتدل‌تر و چهره‌هايي که از تندروي دور هستند و با عقلانيت به دنبال اداره مجلس مي‌روند حمايت کنيم.» در ميان رقباي موجود، فعلا مهم‌ترين رقابت ميان آقاتهراني و قاليباف خواهد بود. در مجلس قبل حمايت لحظه آخري جبهه پايداري از علي لاريجاني، معادلات را تغيير داد و حالا يکبار ديگر جبهه پايداري در جريان انتخاب رئيس مجلس تاثيرگذار شده است. البته از پيش مشخص است که قاليباف همچنان رئيس مجلس خواهد شد و اين رقابت، رقابتي واقعي نيست و نهايتا با تقسيم کميسيون‌هاي مجلس پايان خواهد يافت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار