| کد مطلب: ۱۰۳۴۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

حذف پردرآمدترين دهک از دريافت يارانه

سخنگوي دولت خبر داد:

حذف پردرآمدترين دهک از دريافت يارانه

به زودي ثبت نام جديد يارانه‌ها آغاز مي‌شود

آرمان ملي: سخنگوي دولت گفت: مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک‌هاي پردرآمد را از دريافت يارانه به تدريج حذف کند. علي بهادري جهرمي با بيان اينکه مطابق قانون، دولت مکلف بود دهک‌هاي پردرآمد را از دريافت يارانه به تدريج حذف کند، گفت: همزمان با عادلانه سازي پرداخت يارانه‌ها، دهک اول پردرآمد کشور يعني جمعيت 10 درصدي که پردرآمدترين افراد کشور هستند، از دريافت يارانه حذف شدند زيرا يارانه بر حسب طبقات متوسط و پايين‌تر جامعه تعلق مي‌گيرد. وي با اشاره به اعتراض برخي از شهروندان نسبت به حذف خود از يارانه بگيران و درخواست آنها براي بازنگري اظهار کرد: ممکن است برخي اشتباهاتي در بانک‌هاي اطلاعاتي وزارت رفاه وجود داشته باشد و يا حساب شخصي يک فرد توسط فرد ديگري اداره شود که به همين دليل بايد شفاف سازي در اين مورد صورت بگيرد و طبيعتاً اصلاح صورت خواهد گرفت.

رسيدگي به اعتراضات يارانه‌اي

سخنگوي دولت در مصاحبه تلفني با راديو گفت‌وگو از دستور رئيس‌جمهور براي رسيدگي به اعتراضات مردمي که يارانه به آنها تعلق نگرفته است خبر داد و بيان کرد: رئيس‌جمهور تاکيد کردند ظرف نهايتاً يک ماه بايد رسيدگي صورت بگيرد و پس از دريافت اطلاعات تکميلي مردم، نسبت به استحقاق دريافت يارانه بازبيني داشته باشند. وي با تصريح بر اينکه 90 درصد جمعيت کشور مشمول دريافت يارانه مي‌شوند، عنوان کرد: صرفاً 10 درصد بناست که حذف شده بمانند. البته عده‌اي از مردم به دليل فعال نبودن سامانه ثبت نام از سال 1393 براي دريافت يارانه ثبت نام نکرده‌اند، نتوانستند براي دريافت يارانه در اين سال‌ها ثبت نام کنند و به همين جهت مشخص نشده که اين افراد استحقاق دريافت يارانه هستند يا خير. بهادري جهرمي با اعلام اينکه يک ماه نخست يارانه به حساب افراد واريز مي‌شود، در عين حال گفت: البته امکان برداشت وجود ندارد تا بررسي صورت بگيرد و اگر مشخص شود اشکالي در بررسي فرد وجود داشته است، يارانه براي آنها فعال و قابل برداشت مي‌شود. سخنگوي دولت سيزدهم هدف‌گذاري اصلي در اصلاح اقتصادي را توسعه عدالت در پرداخت يارانه‌هاي دولتي عنوان کرد و افزود: پيش از اين، هر کسي که وضع مالي بهتري داشت، امکان دريافت بيشتري هم از يارانه پيدا مي‌کرد. دهک دهم جامعه قريب به 28 برابر دهک ضعيف‌تر جامعه از يارانه‌ها بهره مي‌بردند وي با ذکر مثالي بيان کرد: کسي که در هفته چهار وعده مرغ مي‌خورد، چهار برابر افراد ديگر از يارانه بهره مي‌برد؛ در حالي که اين مسير بايد معکوس باشد و کسي که توانمندي مالي پايين‌تري دارد طبيعتاً بايد يارانه بيشتري دريافت کند. بهادري جهرمي با تصريح بر اين موضوع که براي حذف دهک دهم بايد داده‌هاي اطلاعاتي مختلف را مبنا قرار داد تا ارزيابي درباره وسع و توانمندي مالي يک خانواده چه ميزان است، اظهار کرد: اين خانواده با همديگر زندگي مي‌کنند و به همين جهت مبناي ارزيابي دريافتي کل خانواده است تا از خانواده‌هايي که توانمندي کمتري دارند حمايت شود.

رفع ضعف در دهک‌ها

وي افزود: هر کسي که نسبت به دهک‌بندي درخواست بازبيني داشته باشد، درخواست‌ها ثبت و رسيدگي مي‌شود. البته ممکن است دهک‌بندي‌ها در طول زمان تغيير پيدا کند و امکان بازبيني باز هم وجود خواهد داشت. سخنگوي دولت در مصاحبه تلفني با راديو گفت‌وگو با اشاره به امکان وجود اندک نقاط ضعف در دهک‌بندي‌ها عنوان کرد: دهک اول تا سوم مبلغ يارانه‌اي معادل 400 هزار تومان دريافت مي‌کنند و دهک‌هاي چهارم تا نهم ميزان 300 هزار تومان به عنوان يارانه براي هر فرد دريافت خواهند کرد. بنابراين تفاوتي نمي‌کند که در دهک چهارم يا نهم قرار داشته باشيد، زيرا در هر صورت مبلغ يارانه يکساني دريافت مي‌کنيد. به همين جهت اگر ضعفي هم در دهک‌بندي‌ها وجود داشته باشد، با اين پرداخت يکسان برطرف خواهد شد و تنها دهک دهم، محل بحث خواهد بود. وي در پاسخ به گلايه پيامکي يکي از مخاطبين برنامه راديو گفت‌وگو در خصوص گران فروشي به بهانه حذف يارانه‌ها اشاره کرد: تدابير لازم در اين خصوص صورت گرفته است. با اجراي حذف يارانه‌هاي چهار قلم، اعلام شد افزايش قيمت‌ها با تدريج صورت بگيرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار