| کد مطلب: ۱۰۳۴۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

تغذیه در بیماران مبتلا به «آسم»
کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه رژیم غذایی خاصی برای درمان حمله حاد آسم وجود ندارد، گفت: داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی از کنترل آسم است. آمنه مصیبی بیان کرد: افراد مبتلا به آسم بهتر است همیشه وزن متعادلی داشته باشند و مصرف نوشیدنی حاوی کافیین را به‌عنوان یکی از راه‌های موثر اما موقت در تسکین نشانه‌های آسم در نظر بگیرند. وی به نقش میوه‌ و سبزی برای بیماران آسم اشاره کرد و افزود: از آنجا که کاهش مصرف سبزی و میوه و افزایش غذاهای فرآوری‌شده در سال‌های اخیر یکی از دلایل افزایش شیوع آسم در آمریکا عنوان شده مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا3 بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند. مصیبی ادامه داد: افرادی که میوه، و ویتامین‌های C و E و به‌طور کلی آنتی‌اکسیدان‌ به میزان کافی مصرف نمی‌کنند، بیشتر به مشکلات ریوی گرفتار خواهند شد. این کارشناس گفت: به‌نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ و چربی‌های تک غیراشباع (برای مثال دریافت بیشتر میوه‌، سبزی و روغن زیتون) اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی داشته باشد. وی اضافه کرد: بهتر است این مواد ارزشمند از طریق مواد غذایی تامین شود و به مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود مگر افرادی که مشکلاتی از نظر دریافت یا جذب مواد غذایی دارند. مصیبی، مصرف ماهی و غذاهای دریایی را از منابع خوب امگا3 بیان کرد و گفت: سعی کنید از مصرف اسیدهای چرب ترانس خودداری شود. کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بیشتر افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند بیان کرد: شیر، تخم‌مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین محسوب می‌شوند اما تابش مستقیم نورخورشید به‌عنوان منبع اصلی ویتامین D و یا استفاده از مکمل لازم است.
حساسیت‌های تغذیه‌ای
وی افزود: اگر میزان مصرف کالری، از میزان سوخت آن بیشتر باشد، اضافه‌وزن رخ خواهد داد و این حالت علاوه بر آسیب به سلامتی، علائم آسم را نیز تحریک می‌کند؛ افراد چاق، نشانه‌های شدیدتری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند. مصیبی ادامه داد: تحمل‌نداشتن نسبت به مصرف لاکتوز موجب تشدید علائم آسم می‌شود؛ برخی افراد نسبت به تخم‌مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند و حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی و تحریک آسم می‌شود. کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: والدین باید موادغذایی تشدیدکننده تنگی‌نفس کودک را از برنامه غذایی وی حذف کنند که از جمله این مواد غذایی انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه را می‌توان نام برد. وی بیان کرد: سولفیت اضافه شده به برخی از موادغذایی به‌تازگی آنها کمک کرده و از رشد کپک جلوگیری می‌کند، اما همین ماده می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به آسم شود. مصیبی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به آسم، دچار اختلال ریفلکس اسیدمعده هستند که کنترل آسم را دچار مشکل می‌کند؛ کاهش‌وزن در این افراد، یکی از راه‌های رفع این اختلال و آسم است. این کارشناس بیان کرد: پرهیز از مصرف غذاهای تند، کافیین، غذاهای اسیدی، شکلات و غذاهایی که موجب تشدید نشانه‌های ریفلاکس اسیدمعده می‌شود، از دیگر راهکارهای موثر است و محدودکردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی می‌تواند از ترشحات معده به‌عنوان عامل تشدید ریفلاکس جلوگیری کند. وی اضافه کرد: بیماران مبتلا به آسم که از کورتون به‌صورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض پوکی‌استخوان قرار دارند و توصیه می‌شود لبنیات کم‌چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند؛ مصرف نمک و موادغذایی غنی از نمک را محدود کنند و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهند. مصیبی افزود: پیش از ایجاد هرگونه تغییر در عادات غذایی، حتما با متخصص تغذیه مشاوره داشته باشند.

شناسایی روشی برای پیشگیری از «صرع»
دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین، با شناسایی روش جدیدی برای جلوگیری از فعالیت‌های مخرب صرع، پیشرفت قابل‌توجهی در درک این بیماری ارائه کردند. صرع یک اختلال مزمن سیستم عصبی مرکزی است که تقریبا یک درصد از جمعیت و 50 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از مشخصه‌های آن می‌توان به تشنج‌های مکرر و خودبه‌خودی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز اشاره کرد. در حالی‌که مغز تنها 2 درصد از جرم بدن انسان را تشکیل می‌دهد، تقریبا 20 درصد از تولید انرژی روزانه بدن را مصرف می‌کند. به منظور حفظ این تقاضای انرژی بالا، سلول‌های مغزی توسط شبکه پیچیده‌ای از مویرگ‌ها تغذیه می‌شوند که سد خونی مغزی (BBB) را تشکیل می‌دهند. سدخونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جداکننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است. این سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آنها و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند. این اختلال در یکپارچگی این مویرگ‌ها و BBB است که دانشمندان معتقدند محرک اصلی فعالیت تشنج در انسان است. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بازگرداندن این یکپارچگی می‌تواند از تشنج جلوگیری کند و این یافته‌ها می‌توانند به یک درمان واقعی و معنادار منجر شوند. محققان کالج ترینیتی دوبلین با توجه به یافته‌های خود می‌گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهند که طراحی داروهایی با هدف تثبیت یکپارچگی رگ‌های خونی در مغز ممکن است در درمان بیمارانی که
در حال حاضر به داروهای ضدتشنج پاسخ نمی‌دهند، نویدبخش باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار